Motivation och förändring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Källkritik.
Behandling av spelberoende
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Motiverande samtal - MI
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Förklaringsmodell för spelberoende
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Repetition och tillbakablick
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
JME Johan Möller Education
Personliga förberedelser
Workshop inför Projektet
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Från idé till projektplan
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansträff Välkomna!.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Hur du tar hand om din kunskap
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Målvaktsdag SSK Johan Långström. Dagordning Träningsteori Aktivera målvakten Utrustning Tankesätt Mål och motivation Praktiskt teknikpass.
Socialpsykologi.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
BAKGRUND OCH FAMILJEÖVNING Hur motiverar man familjer att ändra sina levnadsvanor? Hur känner man igen familjers och familjemedlemmars vilja till förändring?
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Träff 11 Välkomna!.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Presentationens avskrift:

Motivation och förändring GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE Motivation och förändring

Påminnelse Stäng av, eller sätt mobilen i tyst läge!

Övergripande målsättningar Att definiera vad begreppet ”motivation” betyder för att bättre förstå hur en förändringsprocess kan se ut. Att kartlägga sin ambivalens inför att sluta spela.

ÖVNING 1: Veckoregistrering Fyll i veckoregistreringen för hur du har spelat (om du har spelat) och för hur du utfört dina alternativa aktiviteter under veckan som har gått. Lämna veckoregistreringen till kursledarna när du är färdig.

Agenda – session 5 Övergripande målsättningar Agenda Närvarolista Återkoppling från förra sessionen Genomgång av hemuppgiften Förändringscirkeln Motivation Att kartlägga ambivalens Övning Hemuppgifter till nästa session Summering och frågor

Återkoppling till förra sessionen Övergripande målsättningar Agenda Närvarolista Återkoppling till förra sessionen Genomgång av hemuppgiften Tankar om spel och tankars betydelse Tankefällor Illusionen av kontroll Hur man kan arbeta med sina tankefällor Hemuppgifter till nästa session Summering och frågor

Genomgång av hemuppgiften Berätta för personen bredvid hur det gick när du: Genomförde din alternativa aktivitet. Försökte närma dig ditt mål på ett utvalt område i värderingskompassen genom att genomföra 3 saker.

”Stages of change” (Prochaska & DiClemente)

Vad är motivation? Motivation = Vilja x Hopp/Tilltro till sin förmåga. Motivation är en färskvara och kan variera från en dag till en annan.

Att vara motiverad Innebär: Att vara förändringsbenägen, inse vikten av att bryta sitt problembeteende då de negativa konsekvenserna blivit stora. Att ha tilltro till sin förmåga att klara av förändringen. Att uppleva att förändringen innebär något värdefullt.

Brist på motivation Innebär: Att inte ha tilltro till sig själv i att kunna ändra sina spelvanor. Att inte tro sig kunna hantera olika svårigheter som kan uppstå i samband med förändringen. Att sakna hopp. Att känna ambivalens inför förändring. Att tycka sig inte ha tillräckliga skäl till att vilja förändra sina spelvanor. Att sakna färdigheter – inte veta hur det ska gå till.

Vanliga faktorer som kan väcka motstånd Pessimism (kan ha sitt ursprung i depression). En känsla av att andra försöker inskränka ens självbestämmande och personliga valfrihet. Tankar om att bli en tråkig Svensson om man ändrar sig. Tankar om att andra ska få ”rätt” och kan triumfera över en. Att man saknar en tydlig målsättning: Vad vinner jag på det? Att agera utifrån hur livet ”borde vara” istället för hur det är.

Varför kartlägga fördelar med spelande och nackdelar med spelfriheten?

Kartlägga motståndet Att identifiera och lära känna ”fienden” Att identifiera vilka ”drakar” jag har att slåss mot

Vita knogars spelfrihet?

Ambivalens Motivation hänger ihop med självtillit och självförtroende. Ambivalens gör att självförtroendet minskar. Det är därför viktigt att lära sig acceptera sin ambivalens och se den som ett naturligt inslag i ett förändringsarbete. Istället för att motarbeta känslan av ambivalens måste den kartläggas och lösas!

Att kartlägga ambivalens Att kartlägga för och nackdelar med spelandet och spelfriheten.

ÖVNING 2: Ambivalenskorset Fördelar med spelande Fördelar med spelfrihet Nackdelar med spelande Nackdelar med spelfrihet Statens institutionsstyrelse (SiS) Caisa Lyly – MI-tränare (MINT)

Förändring kan ske på olika sätt Beteendemässigt Tankemässigt Känslomässigt

ÖVNING 3: Att öka den egna motivationen Diskutera med din bordsgranne: Hur viktigt är det för mig att förändra mina spelvanor? Hur säker är jag på att kunna förändra mina spelvanor? Vad kan jag göra för att öka mina chanser att kunna förändra mina spelvanor? Diskutera i storgrupp vad ni kommit fram till.

Hemuppgifter Välj en alternativ aktivitet från din lista och utöva den. Välj ett område från din värderingskompass och skriv ned och genomför tre saker som kan leda till att du närmar dig ditt mål på det området. Använd formuläret Värderingskompassen.

Summering & frågor Vad har vi gjort idag? Har ni några frågor?