©BLIND 2006
En sammanfattning och jämförelse mellan Freuds psykologi och behaviorismen ©BLIND 2006
©BLIND 2006
Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Några fakta om Freud Freuds psykologi Levde i Wien (Österrike) Levde mellan 1856-1939 Yrkesverksam i slutet på 1800-talet och i början av 1900-talet oktober 2006 Bild 4 ©BLIND
Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Värderingar i samhället under Freuds tid Freuds psykologi Viktorianska tidsandan Stark vetenskapstro Stora landvinningar inom vetenskaperna oktober 2006 Bild 5 ©BLIND
Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Freuds teori Freuds psykologi Omedvetna processer Försvarsmekanismer Utvecklingsfaser Kriser leder utvecklingen framåt Dynamisk syn på psyket Allting har en orsak & mening oktober 2006 Bild 6 ©BLIND
oktober 2006 Bild 7 ©BLIND
oktober 2006 Bild 8 ©BLIND
oktober 2006 Bild 9 ©BLIND
oktober 2006 Bild 10 ©BLIND
Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen i korthet Behaviorismen oktober 2006 Bild 11 ©BLIND Inlärningen står i fokus Nuorienterad Stimuli och responser
Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen definierar INLÄRNING så här: Behaviorismen oktober 2006 Bild 12 ©BLIND Beteendeförändring som åstadkommits genom erfarenhet eller övning
Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen - Klassisk betingning Behaviorismen oktober 2006 Bild 13 ©BLIND Pavlovs hund Betingningsschema (3 steg) Betingning av 2:a och 3:e graden Utsläckning Spontan återhämtning Den som lär sig är PASSIV
Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen - Instrumentell inlärning Behaviorismen oktober 2006 Bild 14 ©BLIND Förstärkningar Skinner-boxen Små stegens princip Formning (shaping) Avvikelser = felinlärning Den som lär sig är AKTIV
Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen - ”kärt barn har många namn” Behaviorismen Instrumentell inlärning Försök och misstag Trial and error Operant inlärning S–R-teori (stimuli – respons) oktober 2006 Bild 15 ©BLIND
Psykologins huvudinriktningar Psykodynamisk psykologi Freud Omedvetna processer Tidigare erfarenheter stor betydelse Behaviorismen Beteendet i vid mening Mätbarhet Nuorienterad oktober 2006 Bild 16 ©BLIND
AKTIV PASSIV Behaviorismen huvudinriktningar Instrumentell inlärning Skinner, Thordike Förstärkningar Klassisk betingning Pavlov, Watson Betingning AKTIV PASSIV oktober 2006 Bild 17 ©BLIND
PASSIV AKTIV Psykologins huvudinriktningar Behaviorismen Beteendet i vid mening Mätbarhet Nuorienterad Psykodynamisk psykologi Freud Omedvetna processer Tidigare erfarenheter stor betydelse Klassisk betingning Pavlov, Watson Betingning PASSIV Instrumentell inlärning Skinner, Thordike Förstärkningar AKTIV oktober 2006 Bild 18 ©BLIND
Vill Du avbryta, tryck ESC. Detta var ett kort bildspel som sammanfattar det vi gått igenom om Freud och behaviorismen under psykologikursen Om Du vill titta och repetera en gång till, sitt kvar så upprepas detta bildspel en gång till. Vill Du avbryta, tryck ESC. ©BLIND 2006