©BLIND 2006.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kognitiv psykologi Introduktion Tobias Johansson
Advertisements

En övning i att formulera sig matematiskt
MRSA - zoonos Ny kunskap om spridning
Talföljder formler och summor
Det behavioristiska perspektivet
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Den psykodynamiska teorin och psykoanalysen
Syror och baser.
Där den vanliga pedagogiken inte räcker till!
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
Inlärning Psykologprogrammet, KI
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
Att analysera samhällsfrågor
1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma.
Gruppteorier Från jag till vi!
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
AKADEMI BÅSTAD GYMNASIUM OCH VUX
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Tillämpad Beteendeanalys
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Snabbinstruktion för bildspel Animationerna fungerar för Windows Xp Placera pekaren i gul ring och tryck. Tryck (upprepade gånger) för nästa effekt i denna.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Vägen till lycka…..
Stora additionstabellen
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Har vi nått den ytterste gränsen för patientautonomi?
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Något om psykologins historiska och idéhistoriska strömningar
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
Vad vet ni om Freud?.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Glödlampa Av: Johanna Wermlund och Sanna Stenberg.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Instrumentell betingning
Listor En lista är en föränderlig ordnad samling objekt.
Behaviorism (Beteendepsykologi)
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Eriksons utvecklingsteori
Psykologins historiska framväxt
Beteendeperspektivet
Styrteknik 7.5 hp distans: SFC Introduktion SFC_A:1
Psykodynamiskt perspektiv
1 Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2008 Undvikbar slutenvård HSN-profiler - kompletterande bilder
Version 1.11 Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta upp symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma vidare.
V ersion Dialogseminarium -- Påbyggnad eHälsa Välkommen!
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Version 1.2 Övningsuppgift Ansvarsöverflytta patientärende Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version 1.2.
Stora subtraktionstabellen
Man lär så länge man lever
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Placera siffrorna i rutorna så att summorna i kanten stämmer
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Tryck på högtalarna, lyssna och försök att förstå!
Det behavioristiska perspektivet
Motivation is the direction and intensity of effort
1 v ersion Dialogseminarium – Psykisk ohälsa Välkommen!
Inlärningspsykologi.
Inlärningsteorier Klassisk betingning Instrumentell betingning Social modellinlärning Kognitiv inlärningsteori.
Behaviorismen Hoppa där borta Fido, så får du en godisbit! Hoppar jag så får jag godisbiten!!
Psykologi Introduktion.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Psykologins historiska framväxt
Presentationens avskrift:

©BLIND 2006

En sammanfattning och jämförelse mellan Freuds psykologi och behaviorismen ©BLIND 2006

©BLIND 2006

Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Några fakta om Freud Freuds psykologi Levde i Wien (Österrike) Levde mellan 1856-1939 Yrkesverksam i slutet på 1800-talet och i början av 1900-talet oktober 2006 Bild 4 ©BLIND

Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Värderingar i samhället under Freuds tid Freuds psykologi Viktorianska tidsandan Stark vetenskapstro Stora landvinningar inom vetenskaperna oktober 2006 Bild 5 ©BLIND

Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Freuds teori Freuds psykologi Omedvetna processer Försvarsmekanismer Utvecklingsfaser Kriser leder utvecklingen framåt Dynamisk syn på psyket Allting har en orsak & mening oktober 2006 Bild 6 ©BLIND

oktober 2006 Bild 7 ©BLIND

oktober 2006 Bild 8 ©BLIND

oktober 2006 Bild 9 ©BLIND

oktober 2006 Bild 10 ©BLIND

Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen i korthet Behaviorismen oktober 2006 Bild 11 ©BLIND Inlärningen står i fokus Nuorienterad Stimuli och responser

Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen definierar INLÄRNING så här: Behaviorismen oktober 2006 Bild 12 ©BLIND Beteendeförändring som åstadkommits genom erfarenhet eller övning

Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen - Klassisk betingning Behaviorismen oktober 2006 Bild 13 ©BLIND Pavlovs hund Betingningsschema (3 steg) Betingning av 2:a och 3:e graden Utsläckning Spontan återhämtning Den som lär sig är PASSIV

Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen - Instrumentell inlärning Behaviorismen oktober 2006 Bild 14 ©BLIND Förstärkningar Skinner-boxen Små stegens princip Formning (shaping) Avvikelser = felinlärning Den som lär sig är AKTIV

Jämförelse Freuds psykologi och behaviorismen Behaviorismen - ”kärt barn har många namn” Behaviorismen Instrumentell inlärning Försök och misstag Trial and error Operant inlärning S–R-teori (stimuli – respons) oktober 2006 Bild 15 ©BLIND

Psykologins huvudinriktningar Psykodynamisk psykologi Freud Omedvetna processer Tidigare erfarenheter stor betydelse Behaviorismen Beteendet i vid mening Mätbarhet Nuorienterad oktober 2006 Bild 16 ©BLIND

AKTIV PASSIV Behaviorismen huvudinriktningar Instrumentell inlärning Skinner, Thordike Förstärkningar Klassisk betingning Pavlov, Watson Betingning AKTIV PASSIV oktober 2006 Bild 17 ©BLIND

PASSIV AKTIV Psykologins huvudinriktningar Behaviorismen Beteendet i vid mening Mätbarhet Nuorienterad Psykodynamisk psykologi Freud Omedvetna processer Tidigare erfarenheter stor betydelse Klassisk betingning Pavlov, Watson Betingning PASSIV Instrumentell inlärning Skinner, Thordike Förstärkningar AKTIV oktober 2006 Bild 18 ©BLIND

Vill Du avbryta, tryck ESC. Detta var ett kort bildspel som sammanfattar det vi gått igenom om Freud och behaviorismen under psykologikursen Om Du vill titta och repetera en gång till, sitt kvar så upprepas detta bildspel en gång till. Vill Du avbryta, tryck ESC. ©BLIND 2006