Ateadagen 2006 Magnus Sallbring, Atea

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Kort om Matrisen Bildat anställda Cirka 2500 kunder
Att bygga målstyrt Underhåll
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Skapa ideala kundprofiler
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Svensk Mediarådgivning är en mediabyrå med kunskaper inom sökmedia och Internetannonsering. Vi sköter hela processen av söktjänster åt företagaren, allt.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Mikael Jarmdahl Kommun och stadsnätsansvarig
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Affärsintegration och Asset Management
Intervju inför ViV-projektet.
Systemkarta.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
Workshop för GIS samordnare
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Låt oss presentera enkelklicksmiraklet
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
SERVICEBRANSCHEN.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
De nya affärsrelationerna
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
NEA Seminarium 7 december 2004
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Introduktion till The Rational IT Model
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Utan spaning ingen aning
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Ateadagen 2006 Magnus Sallbring, Atea

Business Process Outsourcing En reflektion kring outsourcingens utmaningar

Magnus.Sallbring@Atea.com 070-840 00 00 08-477 47 77

Vem har vi i salen? Hur många här inne är kunder till Atea? Hur många här inne är beställare av outsourcing? Hur många här skulle påverkas negativt av en outsourcing? Hur många vill outsourcas? Vad vet jag om outsourcing?

Agenda Hur undviker du en outsourcing? Om inte du tar hand om din kund, så gör någon annan det Generellt om outsourcing och dess drivkrafter BPO kontra generell outsourcing

Vem är din kund? Användarna och deras chefer är din kund. Vad behöver dom? Vad behöver din kunds kund? Klarar ni av att göra allt själva? … eller vill du köpa halvfabrikat som du kan förädla genom din unika kunskap om verksamhetens behov?

Vad fokuserar du på? Ta fram agendan från dina 5 senaste avdelningsmöten Hur många punkter handlar om din kunds kund? Hur många punkter handlar om din kunds behov? Hur många punkter handlar om IT-avdelningens behov och önskemål?

Hur arbetar du? Arbetar du nära din kund? Är du välbekant med din kunds mål? Är du proaktiv och arbetar Ni tillsammans för att nå dessa mål? Hur har vi det med serviceanda och engagemang? Drivs vi av kostnadseffektivitet? Är vi rädda om våra kunders pengar?

IT-avdelningens oförmåga att förstå vad kärnverksamheten behöver är en av de främsta drivkrafterna till outsourcing

Vad gör Nike?

Vad är BPO? Business process outsourcing (BPO) innebär att man utkontrakterar en specifik arbetsuppgift, eller process såsom t ex lönehantering, till en extern partner Vanligtvis så implementeras BPO som en kostnadsbesparande åtgärd för att hantera områden som organisationen behöver, men som man inte är beroende av för att bibehålla sin position på marknaden BPO är ofta indelad i två kategorier: Outsourcing av “backoffice”-processer som fakturahantering eller inköp Outsourcing av mer kundnära processer som kundservice, marknadsföring eller teknisk support.

Vad är outsourcing INTE? Outsourcing är INTE vad man bör göra för att få ”ordning” på en icke fungerande, eller definierad, affärsprocess.

Var är marknaden på väg? Deloitte genomförde nyligen en undersökning hos världens 25 största företag som visade att: 64% av företagen hade avbrutit olika outsourcingavtal och återtagit ansvaret internt En annan undersökning från Dun and Bradstreet visade att: 20 % av outsourcingavtalen avbröts inom 2 år 50 % avbröts inom 5 år

Varför är missnöjet så stort? Gungor och karuseller Många leverantörer lovar för mycket Många kunder har haft en naiv förväntan på resultatet Sund skepsis etableras Trenden går mot ökad precision i outsourcingprojekten

Strategic Sourcing/Outtasking Smalare områden Kunden äger processen i sin helhet, men utkontrakterar mindre beståndsdelar Gartners syn svänger

Motiv till outsourcing Minska kostnader Få tillgång till expertis Få kontroll på standardisering genom att flytta ägande och ansvar Få kontroll på inventariehanteringen Fokus

Konkurrenskraft Allt syftar till att stärka din organisations konkurrenskraft. Om Du förlorar konkurrenskraft genom att förlora kontrollen på ett område och dess processer, flexibilitet m m, så bör du undvika att outsourca. Om du förlorar konkurrenskraft genom att du inte kan fokusera på strategiska frågor, utan hela tiden måste lägga kraft på att leverera enkla, grundläggande IT-funktioner så kanske du ska överväga att oursourca. Balansgången handlar om att väga kostnadsbesparingar och strömlinjeformade precesser mot den inverkan den kan ha på din konkurrenskraft.

Att tänka på inför outsourcing Definition Projektplan System för mätning och uppföljning Sätta mål för leverantören Hur skiljs ni åt? Engagemang

Flexibilitet Om definitionen av det du ska outsourca är avgörande för dess framgång, hur hanterar du då förändring? Hur anpassas den outsourcade processen till morgondagens behov? Den kostnadsbesparing man kan göra vid en outsourcing äts lätt upp av de kostnader som uppstår när du vill omförhandla servicenivån.

Vad gör skillnaden? Processerna? Verktygen? Service, engagemang och flexibilitet! Det är den UPPLEVDA servicen som avgör hur framgångsrik en outsourcad servicetjänst är.

Branschen förändras! Våra kunder köper funktioner Igår bjöd leverantörerna på tjänsterna när du köpte datorer I morgon bjuder de på datorerna när du köper tjänsterna

Vilka funktioner är enklast att outsourca? Hosting Print (output) Management Supply Chain Management Desktop Outsourcing Patch Management Övervakning

Vad är svårt att outsourca? Mjuka områden Service och support Förutsätter Tydliga ramar, Definierade förväntningar, Tydliga servicenivåer Hur mäter man det mjuka? Framgång är mycket en känsla, inte bara uppnådda mätetal.

Låt Atea stödja dig! Vårt uppdrag är att stötta Er i ert arbete att stötta Era kunder. Vi kan leverera delfunktioner Vi kan leverera processöversyn Vi kan leverera outsourcing, men det är inget självändamål.

Ps. glöm inte utvärderingen! Tack! magnus.sallbring@atea.com 08-477 4777 0708-40 00 00 Ps. glöm inte utvärderingen!

Ateadagen 2006 lite smått o gott

Ateadagen 2006 Pass 1, kl.0950- 10.30 Bio Marx De hetaste produkterna, idag och i morgon, Janne Jinnelöv, Atea Mimer Förenkla din applikationshantering, Tomas Gerhardsson, Realab/Softricity Embla Spara pengar med funktionsarbetsplatsen, Magnus Sallbring, Atea Minimässan