Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU SWAMI-dagarna 2012-10-24 Mattias Wallmark, IT-samordnare
Bakgrund 2 SSO-lösningar Single-Sign-On (SSO) är inte nytt En autentisering till flera system Enkelt Kostnadseffektivt 2 SSO-lösningar ROI-kalkyl Införs 2003 PASS (Primula) Studentportalen ~40 system Process nya konton Nytt lösenord Inte en inloggning Enkelt? Kostnadseffektivt? Införs 2002 i liten utsträckning Blir centralt 2008 Exchange drivande Växer snabbt – centralt och lokalt Process nya konton/lösenord
Verksamhetens åsikter Omedvetenhet om olika lösenord Identiskt användarnamn förvirrar Många supportärenden rör lösenord Både från anställda och studenter Byråkratiskt och långsamt Undermålig hanteringsprocess Inskränkningar i rättigheter Innan central Exchange fanns större frihet Oklart vad som gällde kring AD
Lösning på problemet (Urval) Lyssna på verksamhetens behov och förankra Tydliggöra CAS och AD (policy) Automatisering och synkronisering (KK-Sync) Meddelandekö Lokal administration Servicedesk, för självhjälp och lokala administratörer Sammanslagning: CAS AD
Lessons learned/vad gick fel? KK-sync Utv-/testmiljö inte samma som driftmiljö Fel behörigheter, synkroniseringen stannade Olika operativsystem Skapade störningar i flera system som påverkade användarna CAS/AD Problem med specialtecken (ex å,ä och ö) Ingen läser information… Trots massiva informationsinsatser blev det kaos Fel lösenord Inget lösenord för AD Specialteckenproblemen Allmän oro Enorm ansträngning på supporten Få upp informationsskyltar tidigare Bättre/snabbare meddelande i telefon Överskriden budget pga bristfällig styrning
Resultatet – till slut… KK-sync och automatiseringar Blanketter och manuell hantering borta Korrekt data i KK/AD och relaterade system AD och Servicedesk Förutsättningar för effektivare stöd till lokala behov Organisationsgrupper med anställda Kursgrupper med studenter Lösenordsproblemen Inga tveksamheter med två lösenord Mindre ärenden för anställda Kortare ärenden Snabbare återställning Stora besparingar Ökad kundnöjdhet
Möjligheter och utmaningar Riktig SSO – en lösning Tätare brygga mellan CAS och AD och sömnlös koppling (Utopi?) AD-trust OD-integration Ytterligare stöd i Exchange 2010 (lokalt delegerade rättigheter) Risk med ett lösenord (om något händer)
Frågor?