Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

First Class Arken - Introduktionskurs
E-post i mobilen -Ett sätt att öka tekno-stressen, eller en lysande effektivitetshöjare?
Staffan Hagnell,.SE Samverkan med Svensk e-legitimation i andra federativa initiativ.
Behörighetsadministration, Ladokprodukter
Hugo Pettersson & Sara Bodin
Försäkringskassan.
BPOS till Office 365 – övergång för befintliga BPOS-kunder
Anvisningstjänstens roll inom infrastrukturen för Svensk e-legitimation Martin Lindström
Att använda kontexthanterare vid integration
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Drift av Platina 24-timmarsuppdraget driftas idag av IT Centralt inom
Affärsintegration och Asset Management
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
System Center.
Så skapar du en spänstigare It-infrastruktur! Per Bergman, IT-arkitekt
Varför växer inte vissa företag?
E-tjänster Upplands Väsby
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Pontus Abrahamsson Joakim Örnstedt Startbild Systemkonsult
Workshop för GIS samordnare
System för lagring och backup ALLMÄN INFORMATION OM NYA LDC-SYSTEM –
Öppna en webbläsare och navigera till Om du inte redan är inloggad så logga in med.
Lync & Support Statistik Anställda 4330 Institutioner/enheter 47 Apple - datorer (28%), mobiler (58%) Lync 15% av ITS ärenden.
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
Microsoft Healthcare Desktop Microsoft AB Offentlig Sektor
Libris som lokal OPAC Libris som lokalt discovery system?
Informationssäkerhet Helsingborgs lasarett
Lite fina ord på vägen... Identitetsfederationer SWAMI Shibboleth
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
IAM NetInfo Information Stödprocesser Rollhantering
Stora IT-dagen E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Välkomna och inledning!
Checklista Identitetshanteringssystem för SWAMID 2.0
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
En förnyad administration Behovsanalys
Auktorisering & grupphantering Ett SUNET Inkubator projekt 1.
UNIT - Jim Nordlander LiU-pass Anv.identifiering vid Linköpings Universitet Jim Nordlander Projektledare/Systemutvecklare
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
Att komma igång Checklistor och tips.
IT-funktionen, Inge Hansson 1
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Hjärntorgets beroenden av andra system
Länkad Koladadata. öppnadata.skl.se – verktyget  Få upp intresset för att publicera öppna data  Ta bort tröskeln att publicera öppna data  Få till.
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
IT organisation Tjörn Verksamhetsuppdrag Organisation Arbetsuppgifter ”Burkpriset” Kostnader Vad händer 2003?
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
Sveriges riksbank IAM Identity Access management
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
C IT - Service Budgetsystem c IT - Service Problem Budgeteringen tar tid Budgeteringen är svåröverskådlig Informationsbrist mellan avdelningar Ett.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Coffee bean – intern omföring. Bakgrund I dagsläget har vi ett ”icke” system Ej uppföljningsbart Lätt att missa Informationsvägar ej strukturerade – löses.
- Administration. IdrottOnline administration nyheter -09 Integration med Tävlingsadministrativa system för Skidor, Friidrott, Orientering. - sept. Förbättringar.
Samarbetsytor i Aurora
Mobila tjänster – Järfälla kommun
En säker e-tjänst till vården
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala.
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Införande av nya lösningar Spyken – Områdesteam träff
Information inför Office 365
MOBIL DOKUMENTATION I ARVIKA KOMMUN
Automatiserade kursvärderingar och analysmallar
Säkerhet i en digitaliserad värld
SLL om tjänster för det kommunala området
Utrullning av Nyps november.
Äldreomsorg Effektivare flöden
OneLog (Västkom-2) Anna Anumat Aleksander Ivarsson
Presentationens avskrift:

Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU SWAMI-dagarna 2012-10-24 Mattias Wallmark, IT-samordnare

Bakgrund 2 SSO-lösningar Single-Sign-On (SSO) är inte nytt En autentisering till flera system Enkelt Kostnadseffektivt 2 SSO-lösningar ROI-kalkyl Införs 2003 PASS (Primula) Studentportalen ~40 system Process nya konton Nytt lösenord Inte en inloggning Enkelt? Kostnadseffektivt? Införs 2002 i liten utsträckning Blir centralt 2008 Exchange drivande Växer snabbt – centralt och lokalt Process nya konton/lösenord

Verksamhetens åsikter Omedvetenhet om olika lösenord Identiskt användarnamn förvirrar Många supportärenden rör lösenord Både från anställda och studenter Byråkratiskt och långsamt Undermålig hanteringsprocess Inskränkningar i rättigheter Innan central Exchange fanns större frihet Oklart vad som gällde kring AD

Lösning på problemet (Urval) Lyssna på verksamhetens behov och förankra Tydliggöra CAS och AD (policy) Automatisering och synkronisering (KK-Sync) Meddelandekö Lokal administration Servicedesk, för självhjälp och lokala administratörer Sammanslagning: CAS AD

Lessons learned/vad gick fel? KK-sync Utv-/testmiljö inte samma som driftmiljö Fel behörigheter, synkroniseringen stannade Olika operativsystem Skapade störningar i flera system som påverkade användarna CAS/AD Problem med specialtecken (ex å,ä och ö) Ingen läser information… Trots massiva informationsinsatser blev det kaos Fel lösenord Inget lösenord för AD Specialteckenproblemen Allmän oro Enorm ansträngning på supporten Få upp informationsskyltar tidigare Bättre/snabbare meddelande i telefon Överskriden budget pga bristfällig styrning

Resultatet – till slut… KK-sync och automatiseringar Blanketter och manuell hantering borta Korrekt data i KK/AD och relaterade system AD och Servicedesk Förutsättningar för effektivare stöd till lokala behov Organisationsgrupper med anställda Kursgrupper med studenter Lösenordsproblemen Inga tveksamheter med två lösenord Mindre ärenden för anställda Kortare ärenden Snabbare återställning Stora besparingar Ökad kundnöjdhet

Möjligheter och utmaningar Riktig SSO – en lösning Tätare brygga mellan CAS och AD och sömnlös koppling (Utopi?) AD-trust OD-integration Ytterligare stöd i Exchange 2010 (lokalt delegerade rättigheter) Risk med ett lösenord (om något händer)

Frågor?