Boken ”Min pappa är snäll och min mamma är utlänning” skriven av Emmy Abrahamson är en humoristisk ungdomsroman som behandlar kulturskillnader och bygger på klichéartade uppfattningar om hur människor från andra länder är.
Bokens berättarjag är tonårstjejen Alicja
Alicjas mamma Beata är en färgstark kvinna som kommer från Polen. Pappan kommer från Sverige men honom får man inte veta så mycket om för han ger sig iväg på en studieresa till USA i början av boken.
Alicja tycker att hennes mamma Beata är såååå pinsam Alicja tycker att hennes mamma Beata är såååå pinsam. Beata föreslår bland annat att Alicja ska tvätta ansiktet med urin mot hennes finnar och dessutom berättar hon om det för släktingar, arbetskamraterna på polisstationen och alla andra som vill höra eller bara råkar vara i närheten. # Acceptera att inte bara alla släktingar i Polen utan även polisen i Ystad behöver känna till dina hudproblem. (s.16)
Beata bjuder Alicjas kompisar på gammal äcklig mat. # Acceptera att fast livsmedelsverket starkt rekommenderar att man inte äter möglig mat eftersom det kan leda till allergiska reaktioner, framkalla sjukdomar och i extrema fall till och med ge upphov till tumörer, ska gamla, mögliga ostar inte kastas bort utan istället användas till lasangesås. (s.59)
Beata hämtar också hem illegala polska hantverkare. # Acceptera att fast det vore billigare, enklare och mer logiskt att anlita en svenska hantverkare för att fixa badrummet och köket, så är det bättre att anlita två polska hantverkare – och betala, lön, färja, mat och andra utgifter – för att göra det. Trots att detta är helt OLAGLIGT. (s.83)
Boken handlar också om hur det känns att svika sin bästa vän vilket händer när Alicja blir tillsammans med Ola, en kille som hennes bästa vän länge varit förälskad i.
Såhär kan man använda boken i undervisningen: Före läsningen: Prata om kulturskillnader och kulturkrockar mellan länder. Finns det kulturskillnader eller kulturkrockar? Hur yttrar de sig? Har eleverna egna erfarenheter av detta?
Under läsningen: Börja med att högläsa de första kapitlen för klassen och gör sedan lässchema med veckomål. I slutet av varje lektion så kan eleverna skriva läslogg, förslagsvis enligt Chambers modell : ! ? …som sedan diskuteras i helklass eller grupper.
Efter läsningen: Välj någon utav karaktärerna i boken och skriv en novell där karaktären är huvudperson. Välj en händelse i boken och skriv en berättelse om den men gör det ur någon annan karaktärs perspektiv. Exempelvis om hur Natalie känner sig när hon får veta att Alicja och Ola blivit tillsammans? Hur är tysta Marie som person och hur har hon det egentligen hemma? Vad tycker Ola om första mötet med Alicja? Skriv en tidningsartikel utifrån vad som hände vid påvebesöket eller välj en annan sekvens som passar att göra en artikel av. Har du egna erfarenheter om kulturskillnader eller kulturkrockar? Skriv och berätta. Gör en seriestripp som sammanfattar boken. Dramatisera en scen från boken. Skriv ett alternativt slut till boken.
Bilder tagna från Storybird.com Slut. Bilder tagna från Storybird.com