Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Advertisements

Lathund för inskrivningsärenden
Skadestånd och skulder
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Svenska Förläggareföreningen • De svenska bokförlagens branschorganisation • Instiftad 1843 • Cirka 65 medlemmar • Motsvarar cirka 70 % av bokförlagsbranschen.
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Huvudkontor, filialer och fasta etableringsställen - Sverige 14 december 2011 Jesper Öberg, Ernst & Young.
ADBJ Datalagringsdirektivet: vad gäller och vad händer? Daniel Westman
Ren förmögenhetsskada (och annan förmögenhetsskada)
Seminarium i skadeståndsrätt 4: Jämkning och det allmännas ansvar
Seminarium i skadeståndsrätt 3: Principalansvar och flera skadeståndsskyldiga Mårten Schultz
Bokföring av Lönekostnader
Flera skadeståndsskyldiga
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
LSS 1§ Omfattar personer med
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
Handläggning enligt SoL
2012 års skuldsaneringsutredning Ut ur skuldfällan SOU 2013:72.
Skuldsanering för evighetsgäldenärer
Nuvarande plan Banbyggarna och Gräsvård är stora oprioriterade fordringsägare. När negativt besked erhölls från konsortiet har en diskussion upptagits.
Prismodeller för egenproduktion av el Christer Bergerland Fortum Power & Heat AB.
Statens skatter, avgifter och andra fordringar följer särskilda regler för fastställelse, beräkningar och indrivning än privata fordringar Reglerna är.
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Advokat Anders Linnerborg
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Avtalsrätt I och II.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Om ansvar för arbetstagare m m
Nedsättning av skadestånd - särskilt om jämkning
Patientjournallagen Ändamål
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Ledningar i kommunägd mark
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Landstingsdirektörens stab Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ( Del 2; från 7 kap, 23 §) Träder i kraft den 1 januari 2011 Britta Svensson, oktober 2010.
Delegering Vem får delegera?
Juridisk Grundkurs (747G62)
Affärsrätt (747G62 ).
  FÖRPLIKTELSER Borgenär Gäldenär HUVUD BI POSITIVA NEGATIVA
Moms och lokalhyra Ulla werkell Stockholm
Flera skadeståndsskyldiga och jämkning
Angrepp mot informationssystem Ds 2005:5 Göteborgs Universitet Kristina Ullgren
INKÖP/ UPPHANDLING.
MOMS OCH LOKALHYRA ULLA WERKELL. bortom den vanliga världen... ligger [mervärdesskatte]världen, ett slags fiskal temapark där faktiska och rättsliga realiteter.
Tryckerimomsdagen Resning, befrielse, rättsskydd mm.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Om Ideella föreningar & ekonomiska föreningar
Samhällsresurser och fördelning
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Anders Gunnarsson Frida Nowotny. Godmanskap Förvaltarskap Vem kan bli god man? Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Den viktiga lagen beträffande anställningsskydd är lag (1982:80) om anställningsskydd  Vissa grupper är undantagna från.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Nyttjanderätt till fast egendom. Nyttjanderätter Bostadshyra JB 12 kap Bostadsrätt BRL.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 14 L ÅNA p ENGAR KAPITEL 14 L ÅNA p ENGAR.
Utgångspunkt: Ett beslut om företagsrekonstruktion påverkar inte gäldenärsföretagets avtal. Avtalsinventering: fördelaktiga avtal resp. betungande avtal.
BEFINTLIGA AVTAL VID REKONSTRUKTIONSBESLUTET 2 KAP. 20 § Lag om företagsrekonstruktion.
Den enskilde mot staten i skattemål
Information från Överförmyndarförvaltningen
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
GRUNDLÄGGANDE SKADESTÅNDSRÄTT
Information om kundtrohetsrabatt
Riksenheten för säkerhetsmål
Alexander har arbetat svart och därmed betalat för lite skatt
Fordringsrätt I och II
Marie Karlsson Tuula och Annina H Persson
Presentationens avskrift:

Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014 Skatteverkets bedömning efter HFD-domarna Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014

Analys av domen Prejudikat följdändring mervärdesskatt 66 kap. 27 § p.4 Skatteförfarandelagen (SFL).Följdändring mellan skatteslagen. Uppenbart oskäligt

Analys av domen Krav mot tryckeriet När ska kravet ha framställts? Omöjligt eller orimligt svårt

Ränta Ränta ska betalas eller tillgodoföras efter beslut om skatt (19 kap. 1 § SBL). Ränteberäkning på sammanlagd skatteskuld eller skattefordran varje dag.* Låg eller hög ränta?** Låg ränta vid omprövning och anstånd.*** *(19 kap. 2 § SBL). ** (19 kap. 4 § jämte 19 kap. 3 § samt 19 kap. 8 § SBL). *** (19 kap. 6-7 §§ SBL).

Ränta – närmare om befrielse från ränta Hel eller delvis befrielse från kostnadsränta om det finns synnerliga skäl (19 kap. 11 § SBL). Främst skattskyldiga som inte har löpande skatte- och avgiftsbetalningar, i första hand omständigheter som rör den skattskyldiges person, annat förhållande som den skattskyldige inte kunnat råda över, förutsätts att betalningsskyldigheten fullgörs när förhållandet upphört.* * prop. 1996/97:100 s. 346

Anstånd – grundläggande förutsättningar Beslut enligt SFL gäller omedelbart (68 kap. 1 § SFL). Möjlighet till anstånd, undantag till huvudregeln i 68 kap. 1 §, finns i 63 kap. SFL. Anstånd kan beviljas efter ansökan. Borgenärsanstånd kan dock beviljas utan ansökan (63 kap. 2 § SFL).

Anstånd – grundläggande förutsättningar Fyra olika typer av anstånd kan bli aktuella för tryckerikunderna. Ändringsanstånd Anstånd för att undvika betydande skada Anstånd på grund av synnerliga skäl Anstånd som är till fördel för det allmänna

Ändringsanstånd Anstånd ska beviljas om det är tveksamt hur stort belopp som kommer att behöva betalas (63 kap. 4 § SFL). Varje initiativ som väcker frågan om hur mycket som den betalningsskyldige ska betala omfattas av ordalydelsen.* Anstånd får även beviljas i fall där sannolikheten för att det inte blir någon nedsättning väger över något.** * prop. 2010/11:165 s. 1032 ** 2010/11:165 s. 1032

Anstånd för att undvika betydande skada Om det skulle medföra betydande skadeverkningar eller annars framstå som oskäligt ska anstånd beviljas (63 kap. 5 § SFL). Effekten av skattebetalningen står i fokus i stället för sannolikheten för nedsättning.* Avser i första hand ekonomisk betydelsefull egendom för den skattskyldiges försörjning.** * prop. 2010/11:165 s. 1033 ** prop. 1967:130 s. 119, prop. 1989/90:74 s. 342 f, prop. 2010/11:165 s. 1033

Anstånd på grund av synnerliga skäl Om det finns synnerliga skäl ska anstånd beviljas (63 kap. 15 § SFL). Skäligt rådrum att skaffa fram pengar till betalning om det finns synnerliga skäl vid tillfälliga betalningsproblem.* Det bör klart framgå att anstånd inte kommer att leda till kreditförluster för det allmänna.** Oförvållade betalningssvårigheter.*** Kort tid, en till två månader, och inte restförd under de senaste två åren.**** * prop. 2010/11:165 s. 1041 ** prop. 2010/11:165 s. 1041 *** prop. 1996/97:100 s. 420 f **** prop. 1996/97:100 s. 422 f

Anstånd som är till fördel för det allmänna Om det är till fördel för det allmänna, får anstånd beviljas (63 kap. 23 § SFL). Befogenhetsregel för Skatteverket och inte en rättighetsregel för den betalningsskyldige.* Ett uppskov antas vara till fördel för det allmänna om uppskovet ger ett bättre ekonomiskt utfall än om verkställighetsåtgärder vidtas omedelbart.** * prop. 2010/11:165 s. 1044 ** prop. 2010/11:165 s. 1043 jämte prop. 1992/93:198 s. 87 f.

Personligt betalningsansvar Företrädaransvar - Ansvar för företrädare för juridisk person. Uppsåt eller grov oaktsamhet krävs för att ansvar ska dömas ut (12 kap. 6-6a §§ SBL). Solidaransvar - Bolagsman svarar solidariskt för bolagets förpliktelser (2 kap. 20 § HBL). Bolagsmannens ansvar är solidariskt och primärt. Det föreligger en ansvarsidentitet mellan handelsbolaget och bolagsmannen. Ansvarsidentiteten gör att det inte går att jämka en bolagsmans ansvar för bolagets skuld på grund av omständigheter som inte är hänförliga till bolaget.* Skatteverket beslutar om ansvar enligt 2 kap. 20 § HBL avseende skatt.** *NJA 1989 s. 519 ** 12 kap. 8a § SBL

Underhandsackord Ackordsförslag får antas om det kan anses ekonomiskt fördelaktigt för det allmänna och det inte framstår som olämpligt från allmän synpunkt och övriga borgenärer godkänner det (4 § BorgL). Skatteverket kräver som huvudregel att samtliga oprioriterade borgenärer deltar i ackordet och att en ackordsuppgörelse inte ger annan oprioriterad borgenär större utdelning än staten. Ett underhandsackord är ett medgivande från staten, inte en rättighet för gäldenären. Gäldenären har att visa att förslaget är till fördel för det allmänna.

Befrielse från skatt Om det finns synnerliga skäl får hel eller delvis befrielse från skyldigheten att betala bl.a. mervärdesskatt medges (60 kap. 1 § SFL). Extraordinärt rättsmedel – krävs att alla andra rättsliga medel är uttömda. Inte synnerligt skäl till befrielse från betalning av mervärdesskatt om den skattskyldige har tagit ut skatten av sina kunder.* * prop. 1996/97:100 s. 604