Klassens besök på Lusten. Klassen besökte Lusten på museét den 14 oktober. Alla på skolan har i omgångar varit där under hösten. Först fick vi en rundvandring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

4a Lussar för pensionärer, i Stortorp och i Medborgarplatsen
Mekanikern tittar frågande på henne: "Vad är en "710"???"
Varför förlorade jag mitt favoritjobb?
Sagostig – sagoäventyr På Viaskolan i Nynäshamn ”finns” ett Viatroll.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Bildspel om konstnären
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Hjälp ett inbrott!. SOS 112, vad har inträffat? Hjälp, det är inbrott. Jag ser två gubbar som har krossat rutan till affären och dom är på väg in!
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Relativa pronomen & adverb
6ornas studieresa till England Bilder från onsdagen den 24/8
C ognitive A ffective T raining Peter 12 år. En Sommarsöndag •Den här helgen är jag på Strandbo. I går berättade de vuxna att vi ska åka till stranden.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Åhoj! På sista tiden har vi varit fångar i Puerto de Mogan på södra Gran Canaria. Det har varit en upplevelse på sitt sätt… Bläddra med pilarna.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Av: Ninni Byrestam Foto: Linda Kronholm Petersen
BooFF lag P05:10 Föräldramöte P05:10.
Mitt Hus! Jag började med min skiss och bestämde att huset skulle va 20 cm långt 13 cm brett och 10 cm högt tills taket började. Jag följde inte min ritning.
- Konsten att ge feed-back
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Flickan med silverörhänget
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
KRETSAR KRING EL.
Tekniskrapport Båt vt.14 Av Lukas Edin 9a.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Den magiska tråden. Jag har gjort en höst halsduk. Den skulle vara varannan varm färg och varannan kall färg. Jag har bytt färg flera gånger.
Ett ödesdigert misstag…
I Solna kyrka, Råsundavägen Lördagen den 22 December kl
FOK 1202 Föreläsning nr 2 Kraftöverföring.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Kontraster.
En övning i att analysera ett tal
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Etiska resonemangsmodeller
Workshop inför Projektet
Vilhelmina november 2009 En lång Historia tal 90-tal 00-tal andra halvan bild-telefon telemedicin telestugor tele-commuting infrastruktur.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Skolutveckling via digitala medier
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Background Egenskaper FritidsintressenArbetslivserfarenheter.
Bokprojekt Hjulsbroskolan 2009
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
Kolonialism s
Textilarbete Alice Höök.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
STUDENTREKRYTERING.
HEJ! Nu ska jag visa en presentation som jag har gjort. Hoppas du gillar den :)
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Djuren möter ungdomskulturen
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Djuren möter ungdomskulturen
Presentationens avskrift:

Klassens besök på Lusten

Klassen besökte Lusten på museét den 14 oktober. Alla på skolan har i omgångar varit där under hösten. Först fick vi en rundvandring där barnen fick lära sig lite om olika uppfinningar som varit viktiga för teknikens utveckling. Därefter fick de gruppvis konstruera olika föremål. Alla barn i F-åk.2 fick konstruera bilar.

Här monterar några av barnen framhjulen på en blompinne. Tejp och sugrör behövdes för att det skulle fungera. Alla var engagerade och intresset går inte att ta fel på, eller hur?

Här funderar nog Jordan och Marcus på nästa moment i sin konstruktion av bilen. Bakhjulen är mindre än framhjulen och en pappskiva fick bli kaross.

Motorn ska monteras och då kan det behövas lite handledning av Gustaf.

Här tränas verkligen samarbete!

Nu ska batteriet kopplas till motorn.

Det går lättare när man hjälps åt.

Nova tittar intresserat på när Alice fixar något.

Nu gäller det att få fart på motorn.

Motorn och batteriet ska kopplas ihop och sättas dit. Lite krångligt är det att surra fast trådarna så de sitter ordentligt.

Här är det många händer som hjälps åt. Många glada miner, härligt att se!

Här instruerar Johan något moment som ska göras.

Här får Marcus hjälp att koppla motorn till batteriet.

Nöjda konstruktörer, det gick att få fart på bilen!

Här gör Nova en liten justering.

Hurra, det funkar! Det gick att få fart på bilen.

Nu ska vi se om motorn funkar och bilen åker iväg.

Här funderas och resoneras det.

Alla var nöjda när vi promenerade tillbaks till skolan efter en givande förmiddag på museét. Besöket här var en introduktion till skolans teknikprojekt som ska påbörjas nu i november och avslutas v 4.