JO som nationellt besöksorgan enligt Opcat

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

Tvångsvård - historik 1929 års Sinnessjuklag
Patientsäkerhetslagen
Lag om psykiatrisk tvångsvård LPT
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Ipsos 1 What is she going to say?What is he going to hear?What does she have in mind? TioHundranämnden TioHundrabarometern Resultat med några.
Demokrati.
Vad kan du lämna ut till vem?
Viktiga utgångspunkter
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
Missbruksutredningens förslag
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Riksdagen beslutar  Regeringen / Justitiedepartementet styr
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Familjehemsenheten Angered
Handläggning enligt SoL
Ljungs skola Inspektion våren 2013 (luftkvalitet, buller, rökförbud) Protokoll till vu: redovisning ventilation till 3 juni Redovisning som visar.
Socialtjänstlagen, SoL
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
UngDOK Strukturerad intervju för kartläggning och bedömning inom ungdomsbehandling Ingegerd Nilsson, Mini-Maria Göteborg Liliana Pellegrino och Annica.
Individens rätt till integritet Etisk handbok för samverkan med tredje sektorn inom äldreomsorgen i Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård.
Arbetsmiljöverkets vision
Föreskrifter/ allm råd Systematiskt kvalitetsarbete SN ska ha rutiner för att upptäcka och åtgärda missförhållanden i fam hemmet eller HVB inleda.
RÄTTSSÄKERHET JURIDISKT
Samordnad Individuell Plan
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Nya föreskrifter och allmänna råd
LAGAR Familjehemsplacering av barn och ungdom:
Patientjournallagen Ändamål
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
HSAN  Bakgrund Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) tillkom i sin nuvarande form 1980 då den bröts ut ur Socialstyrelsen. Nämnden har till uppgift.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Delegering Vem får delegera?
Diskrimineringslagen
Uppföljning av regeringens handlingsplan mot prostitution och människohandel.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Remisskonferens om Missbruksutredningen
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

JO som nationellt besöksorgan enligt Opcat Bakgrund JO Svensk ratificering av Opcat NPM-enheten hos JO

Justitieombudsmannen JO grundades 1809. Från första början besök i häkten och fängelser. Under första 100 åren sammanlagt ca 7 000 anmälningar. JO:s tillsyn främst genom egna initiativ (t.ex. inspektioner). 1915 ny ombudsman: Militieombudsmannen. Samtidigt ny instruktion för JO: skyldighet att besöka fängelser för att där göra sig underrättad om ”fångarnas skötsel och underhåll”.

Justitieombudsmannen 1957 får JO tillsyn över all offentlig verksamhet som rör frihetsberövanden 1967 ny reform: Miltitieombudsmannen avskaffas. Antalet justitieombudsmän utökas till tre, med två ställföreträdare. 1975: Antalet ombudsmän utökas till fyra (+ två ställföreträdande JO), med en chefsJO med ett administrativt ansvar för myndigheten

JO:s organisation JO (vit) JO (gul) JO (röd) JO (blå) Tillsynsområde: Bl.a. Kriminalvård (fängelser och häkten) Bl.a. allmänna domstolar Bl.a. polis och utlänningslagen (polisarrester och utlänningsförvar) Bl.a. hälso- och sjukvård och vård av unga och missbrukare (psykiatrisk tvångsvård och tvångsvård av ungdomar och missbrukare)

JO:s nuvarande ”inspektionspolicy” JO:s ämbetsberättelse 1977/78: ”Utskottet anser det angeläget att JO-institutionen inte utvecklas till ett stort ämbetsverk och därmed förlorar den personliga karaktär som ämbetet hittills haft och även i framtiden bör ha. Med denna målsättning är det därför nödvändigt att viss verksamhet inom JO-ämbetet prioriteras. Mot bakgrund av den betydelse utskottet tillmäter klagomålsprövningen blir det ofrånkomligt att inskränka på inspektionsverksamheten och i första hand på de rutinmässiga inspektionerna. Utskottet vill därför förorda att JO:s inspektionsverksamhet i framtiden i första hand inriktas på myndigheter som JO på grund av klagomålsfrekvensen eller andra orsaker, t.ex. uppgifter i pressen, finner anledning att särskilt kontrollera. I den mån arbetsbördan gör det möjligt bör som utredningen föreslår också andra inspektioner, regelbundet eller stickprovsvis, företas.”

JO och Opcat 2005: Regering och riksdag bedömer att JO och justitiekanslern (JK) redan fullgör de uppgifter som ett nationellt besöksorgan ska göra JO: inte tillräckliga resurser. Vid tidpunkten få besök till platser där människor hålls frihetsberövade, undantaget fängelser.

SPT besök 2008 Ombudsmännen ansåg sig inte ha blivit formellt utsedda till nationellt besöksorgan. SPT: ”the designation of the Ombudsmen and the Chancellor of Justice as NPMs does not appear to have produced the slightest impact on their day-to-day methodologies and practices. They continue to do what they have always done and regard themselves as essentially reactive bodies. The SPT delegation could not detect any change in their mandate, methodology, intensity or regularity of activities that reflects their new OPCAT related functions”.

2011 – NPM-enheten Våren 2011: efter framställning från chefsJO beslutar riksdagen om tillägg i JO-instruktionen och höjt ramanslag för bl.a. rekrytering av fyra personer till en ny enhet – NPM-enheten 5 a § JO-instruktionen: Ombudsmännen fullgör därutöver de uppgifter som ankommer på ett nationellt besöksorgan enligt det fakultativa protokollet den 18 december 2002 till Förenta nationernas konvention mot tortyr och annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning.

”Places of detention” 52 fängelser (5 000 fångar) 33 häkten (1 800 häktade) Ca 120 polisarrester (1400 celler) 25 hem för tvångsvård av unga (600 platser) 11 hem för tvångsvård av missbrukare (300 platser) Minst 80 institutioner för psykiatrisk tvångsvård (ungefär 4000 platser) 5 utlänningsförvar (200 platser)

Hur genomförs besöken? Både oanmälda och anmälda besök Kort presentation av verksamheten av myndighetsföreträdare Förevisning av lokalerna Samtal med frihetsberövade och med personal Översiktlig genomgång av vissa handlingar Kort avslutande genomgång

Hur genomförs besöken? Manualer för besöken: Exempel: • Har den intagna blivit informerad om sina rättigheter – skriftligt? (Informationshäfte) • Hur sker information kring ordningsregler, placering m.m. • Om så har skett dokumenteras detta • Vilka rutiner tillämpas när unga under 21 år sitter häktade(placering m.m.) • Rutiner för klagomålshantering

Exempel på protokoll - Organisation m.m. - Inskrivning och information om rättigheter och rutiner - Bemötande och bemanning - Sysselsättning och fritidsaktiviteter - Möjlighet till daglig utomhusvistelse - Kontakt med omvärlden - Hälso- och sjukvård

Protokollsuttalande ”Jag har tagit del av protokollet. Med anledning av uppgifterna om att en ungdom under en avskiljning inte fått lov att gå på toaletten vill jag anföra följande. Den som är intagen i ett ungdomshem har rätt att behandlas med respekt för sitt människovärde. Vid ingripande åtgärder som att hålla någon avskild är det viktigt att intagna inte utsätts för behandling som kan uppfattas som förnedrande eller kränkande. Att exempelvis uppmana en avskild att kissa i en papperskorg kan inte anses tillfredsställande. Jag har dock inte funnit anledning att närmare utreda omständigheterna i detta enskilda fall. Ett rum avsett för avskiljning bör givetvis ställas i gott skick så fort som möjligt efter att det har kommit till användning för att säkerställa att tvångsåtgärder alltid kan ske under värdiga former. Jag noterar vidare synpunkterna rörande telefonhytten på avdelningen Saga. Institutionen bör ordna så att ungdomarna har möjlighet att föra ett telefonsamtal utan att personal och andra intagna ungdomar kan höra vad som avhandlas vid samtalet.”

Initiativärenden - Möjlighet för rörelsehindrade fångar till daglig utomhusvistelse - Möjlighet för fångar att själva reglera inflödet av dagsljus - Behandlingen av utlänningar som är förvarstagna och placerade i häkte

Övrig tillsyn Socialstyrelsen har tillsyn över psykiatrisk tvångsvård och tvångsvård av missbrukare och unga Ingen fristående tillsyn över polis, kriminalvård och utlänningsförvar Viss kontakt med Socialstyrelsen inför besök

Samarbete med frivilligorganisationer m.fl. - Möten med Röda korset, Sveriges kristna råd, Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare, m.fl. hösten 2011 Ingen tradition att samarbete med frivilligorganisationer Skulle kunna lämna värdefull information