AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetsmiljö Vad är det?.
Advertisements

Skyddsombuds- utbildning
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
FMS gör människor Fysiskt Mentalt Socialt starka
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Distriktet i Stockholm
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Örebro läns läkarförening
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Arbetsmiljöverkets vision
Ansvarsroller för arbetsmiljön
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Skyddsombudet uppgifter
V.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
1. Brandskydd 2. Delaktighet 3. Alkohol och droger
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Arbetsmiljöverkets inspektion av skolor i Kristianstads kommun 2015
Arbetsmiljöutbildning/ information SWEP International AB Khosrow Adibzadeh, Unionen.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Ledarutveckling över gränserna Elisabet Lang Sociala avdelningen, Aneby Michaela Lindh Socialförvaltningen, Vimmerby Pär Jansson Kultur- och fritidsförvaltningen,
Information/utbildning i arbetsmiljö Regionstyrelsen Eva Johansson Per Djurberg.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Psykosocial arbetsmiljö: Hot via sociala medier
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Kännetecknande för det goda arbetet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grunden för ett hållbart arbetsliv
Min psykosociala Arbetsmiljö
ArbetsmilJö Här kan det stå en övertitel, typ Samhällsmarknadsdagen
Innehåll Inledning Om Suntarbetsliv
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
Presentationens avskrift:

AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö

Vad är syftet? 1 § Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbetsmiljö och förebygga risk för ohälsa på grund av organisatoriska och sociala förhållanden i arbetsmiljön. Elever omfattas inte av denna föreskriften

Vad innehåller föreskriften? Tydliga krav på vad arbetsgivaren skall ta i beaktande när arbetet organiseras rörande: Arbetsbelastning Arbetstid Kränkande särbehandling I föreskriften ställs krav på chefen/arbetsledarens kunskaper att kunna förebygga och hantera ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling Arbetsgivaren skall ha mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön

Arbetsbelastning Resurserna skall anpassas till kraven i arbetet Arbetsgivaren skall vara uppmärksam på signaler på ohälsosam arbetsbelastning och skall vidta åtgärder om så behövs. Ledarskap genom regelbunden dialog med arbetstagarna Identifiera riskfaktorer beträffande arbetsbelastning och åtgärda dem.

Ohälsosam arbetsbelastning När blir arbetet en ohälsosam arbetsbelastning? Arbete i sig är hälsosamt Vilka insatser kan främja och förebygga? Hur kan vi bygga in återhämtning?

12§ Arbetstid Arbetsgivaren ska vidta de åtgärder som behövs för att motverka att arbetstidens förläggning leder till ohälsa hos arbetstagarna. Allmänna råd: Arbetsgivaren bör redan vid planeringen av arbetet ta hänsyn till hur arbetstidens förläggning kan inverka på arbetstagarnas hälsa. Exempel på förläggning av arbetstider som kan medföra risker för ohälsa är 1. skiftarbete, 2. arbete nattetid, 3. delade arbetspass, 4. stor omfattning av övertidsarbete, 5. långa arbetspass, och 6. långtgående möjligheter att utföra arbete på olika tider och platser med förväntningar på att vara ständigt nåbar. Arbetsgivaren bör särskilt uppmärksamma möjligheterna till återhämtning. Arbetsgivaren bör även ta hänsyn till att arbetstidens förläggning påverkar risken för olyckor. I arbetstidslagen (1982:673) anges gränser för hur många timmar arbetstagare som mest får arbeta och vilka viloperioder de minst ska ha. Arbetstidslagen anger därmed de yttersta gränserna för arbetstiden men innehåller inga regler om hur arbetsgivaren ska ta hänsyn till arbetstidens förläggning i arbetsmiljöarbetet. https://www.suntarbetsliv.se/forskning/systematiskt-arbetsmiljoarbete/kecklund-arbetstider/

13 § Kränkande särbehandling Arbetsgivaren ska klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten. Arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling. Klargörandet kan lämpligen göras skriftligen i en policy. Chefer och arbetsledande personal har ett särskilt ansvar när det gäller att förebygga, uppmärksamma och hantera kränkande särbehandling. Det är därför viktigt att de uppfyller kunskapskraven i 6 §. Ett gemensamt arbete kring bemötande och uppträdande kan bidra till att motverka kränkande särbehandling. Exempel på förhållanden i verksamheten som är viktiga att vara uppmärksam på är: Konflikter Arbetsbelastning Arbetsfördelning förutsättningar för samarbete och konsekvenser av förändringar.

14§ Kränkande särbehandling Arbetsgivaren ska se till att det finns rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras. Av rutinerna ska det framgå 1. vem som tar emot information om att kränkande särbehandling förekommer, 2. vad som händer med informationen, vad mottagaren ska göra, och 3. hur och var de som är utsatta snabbt kan få hjälp. Arbetsgivaren ska göra rutinerna kända för alla arbetstagare. Allmänna råd: Vanligtvis rapporteras kränkande särbehandling till en chef när berörda inte på egen hand lyckats reda upp situationen. Om arbetstagaren inte kan vända sig till sin närmaste chef kan arbetstagaren vända sig till en högre chef. Arbetstagare kan dessutom vända sig till skyddsombud. Det kan finnas behov av att ingripa snabbt och göra en bedömning av situationen för att förhindra att den förvärras och se till att punkt 3 är ombesörjd. Arbetsgivaren kan ge företagshälsovård eller annan sakkunnig uppdraget att ge stöd och hjälp. I Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete finns regler om att om någon arbetstagare råkar ut för ohälsa eller olycksfall i arbetet och om något allvarligt tillbud inträffar i arbetet, ska arbetsgivaren utreda orsakerna så att risker för ohälsa eller olycksfall kan förebyggas i fortsättningen. Ett undermåligt utredningsförfarande när det gäller kränkande särbehandling kan vara skadligt både ur arbetsmiljö- och hälsosynpunkt. Den som genomför en utredning bör därför ha tillräcklig kompetens, möjlighet att agera opartiskt och ha de berördas förtroende. Arbetsmiljölagstiftningens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall och reglerar inte frågor om kompensation och skuld. En arbetstagarorganisation eller juridiskt ombud kan ge juridisk hjälp.

6§ Kunskaper Arbetsgivaren ska se till att chefer och arbetsledare har nedanstående kunskaper: 1. Hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning. 2. Hur man förebygger och hanterar kränkande särbehandling. Arbetsgivaren ska se till att det finns förutsättningar att omsätta dessa kunskaper i praktiken. Allmänna råd: Ett sätt för arbetsgivaren att tillföra kunskaper är att ge utbildning, gärna för chefer, arbetsledare och skyddsombud tillsammans. Det underlättar för chefer och arbetsledare när även skyddsombuden har motsvarande kunskaper. Utbildning kan ges av företagshälsovård eller annan resurs med kompetens inom området.

6§ Kunskaper Med förutsättningar avses bland annat tillräckliga befogenheter, en rimlig arbetsbelastning och stöd i rollen som chef eller arbetsledare. Med förutsättningar avses bland annat tillräckliga befogenheter, en rimlig arbetsbelastning och stöd i rollen som chef eller arbetsledare.

7§ Mål Arbetsgivaren ska ha mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Målen ska syfta till att främja hälsa och öka organisationens förmåga att motverka ohälsa. Arbetsgivaren ska ge arbetstagarna möjlighet att medverka i arbetet med att ta fram målen och se till att arbetstagarna känner till dem. Målen ska vara förankrade i den högsta ledningen och i övriga delar av organisationen. Utgå ifrån arbetsmiljöpolicyn Allmänna råd: Arbetsgivaren bör ha en tydlig strategi för arbetet med att uppnå målen. Grundläggande för ett framgångsrikt arbete mot målen är att de är förankrade i den högsta ledningen och i övriga delar av organisationen. Målen kan syfta till att exempelvis stärka och förbättra kommunikation, lärande, ledarskap, samarbete, inflytande och delaktighet. En arbetsmiljöpolicy ska finnas enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete. Målen bör ta sin grund i och vara förenliga med denna.

Systematisk arbetsmiljöarbete Östra Göteborg

Arbetsmiljöronden På arbetsmiljöronden skall man kartlägga, identifiera och bedöma frisk- och riskfaktorer i arbetsmiljön på arbetsplatsen. Bedömningen resulterar i en handlingsplan för tidsplanerade åtgärder som ska stärka friskfaktorer eller förebygga/ta bort riskfaktorer. Arbetsgivaren har ansvaret för att arbetsmiljöronder genomförs och för att åtgärder vidtas. Tillsammans med chef ska medarbetarna på arbetsplatsen och skydds-/arbetsmiljöombud delta. I samband med arbetsmiljörond ska protokoll upprättas och undertecknas. Handlingsplanen med åtgärder som upprättas behandlas i skyddskommitté. Arbetsmiljöronden är avsedd att fånga upp de arbetsmiljöfrågor som inte omhändertagits i vardagsarbetet

Kartläggning- vad ingår på våren? Arbetsskador, tillbud och otillåten påverkan (LISA) Vilka är de vanligaste händelserna som förorsakar arbetsskador eller tillbud? Analysera utifrån M-T-O-perspekivet. Sjukfrånvaro Vad beror sjukfrånvaron på? Vad kan vi som arbetsgivare påverka? Frisknärvaro Vad främjar frisknärvaro hos er?

”Inventeringsfrågor” Tillämpar er enhet friskvård på arbetstid? Om ja, på vilket vis? Om nej, av vilken anledning? Hur många hjärtstartare finns inom er enhet? Ser ni behov av att ha fler hjärtstartare? Om behov finns, varför? Om behov saknas, varför?

Utvärdera föregående handlingsplan Följ upp föregående arbetsmiljöprotokoll/handlingsplan. Har åtgärderna som beslutats i handlingsplanen genomförts? Om inte, varför? Har genomförda åtgärder lett till önskat resultat? Vad återstår? Hur ska de lösas? Finns det andra lösningar än de tänkta åtgärderna?

Arbetsmiljörond Checklistor Prevent, intranätet. Fysisk Checklistor Prevent, intranätet. Social och organisatorisk Använd resultat av medarbetarenkäten. Om det saknas, använd checklistor Prevent.

Identifiera risk- och friskfaktorer På arbetsmiljöronderna kartläggs, identifieras och bedöms risk- och friskfaktorer i den fysiska och psykosociala arbetsmiljön i arbetet I den fysiska arbetsmiljön undersöks arbetslokaler, ergonomi, tekniska hjälpmedel, larm, personalutrymme, första hjälpen med mera. Den psykosocial arbetsmiljön omfattar det mesta i vår arbetsmiljö som inte är fysiskt såsom trivsel på arbetet, arbetsmängd, arbetstempo, ensidigt, upprepat och monotont arbete, oklara förväntningar på arbetsinsats, ständiga förändringar, risker för hot och våld, skiftarbete, konflikter – kränkningar – trakasserier, arbete med människor, ensamarbete.  Stöd för kartläggning och riskbedömning finns bland annat att hämta i resultatet av medarbetarenkäten samt på www.av.se, www.prevent.se Vi ska fokusera på att stärka friskfaktorerna i arbetslivet men måste också se medarbetarens hela livssituation. Det man gör på arbetet respektive fritiden kan påverka varandra. Hur kan du som arbetsgivare påverka och stötta medarbetare till en sund livsstil och balans mellan arbete och fritid. Exempel är tex friskvårdspeng, personalstöd, flexibel arbetstid Möjliga frisk- och riskfaktorer relaterat till arbetslivet: (Rimliga) krav Kontroll Socialt stöd och nätverk Målnivå, måltydlighet, roller Ansträngning – belöning/erkänsla Delaktighet Känsla av sammanhang -------------------------------------------- Möjliga frisk- och riskfaktorer relaterat till privatlivet: Levnadsvanor - fysisk aktivitet/rörelse, kost, återhämtning/sömn, glädje Balans i livet – mellan arbetsliv, hemliv och fritid Vad är det då, mer konkret som påverkar hur vi mår på jobbet…

Riskanalys Bedöm riskfaktorns allvalighetsgrad. Prioritera vad som är viktigast att arbeta med. Många gånger kan riskerna bedömas direkt, ta annars hjälp av stödfrågor och riskmatris nedan. Orsakas risken av mänskliga, tekniska och/eller organisatoriska faktorer? Hur troligt är det att något ska hända? Kan en eller flera medarbetare utsättas för risker? Vid vilka arbetsmoment är riskerna särskilt stora? Hur länge är medarbetarna utsatta? Vilket slags ohälsa och olycksfall kan inträffa?

Riskmatris Frågor att ställa sig: vad blir konsekvensen av risken? Hur stor är sannolikheten att det händer?

Handlingsplan

Frågor att lyfta i organisationen Beskriv arbetsmiljöfrågor eller åtgärder som det finns anledning att lyfta i organisationen utifrån att du behöver stöd i frågan av sektorsledning, lokal samverkansgrupp (LSG), förvaltningsledning eller förvaltningens samverkansgrupp (FSG).

Kartläggning - vad ingår på hösten? Arbetsskador, tillbud och otillåten påverkan (LISA) Vilka är de vanligaste händelserna som förorsakar arbetsskador eller tillbud? Analysera utifrån M-T-O- perspekivet. Sjukfrånvaro Vad beror sjukfrånvaron på? Vad kan vi som arbetsgivare påverka?

Uppföljning och revidering av handlingsplan Följ upp vårens Riskfaktorer och handlingsplan respektive Friskfaktorer och handlingsplan. Fundera kring: Har åtgärderna som beslutats i handlingsplanen genomförts? Om inte, varför? Har genomförda åtgärder lett till önskat resultat? Vad återstår? Hur ska de lösas? Finns det andra lösningar än de tänkta åtgärderna?

Hot och våld Har enheten en Rutin för hot och våldssituationer som följer stadsdelens mall? Är de kända för alla medarbetare? Har ni reviderat den minst en gång den senaste 12 månadersperioden?

Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) Har enheten SBA- föreskrifter? Är de kända för alla medarbetare? Har ni haft brandskyddsrond på alla arbetsplatser inom enheten under den senaste 12 månadersperioden? Har ni haft utrymningsövning under den senaste 12 månadersperioden?

Säker kemikaliehantering Har ni förtecknat era märkningspliktiga kemiska produkter? Finns det säkerhetsdatablad? Har ni tagit bort utfasningsprodukter? Förvaras de kemiska produkterna på ett tryggt och säkert sätt? (enligt föreskrift)

Skyddskommitténs roll Tydliggöra vad LSG respektive FSG ska göra i samband med arbetsmiljöuppföljningen Två varianter från andra stadsdelar kommer att lyftas för synpunkter och förbättringsförslag till områdescheferna samt i den partsammansatta gruppen Kompletterar rutinen på Intranätet

Årshjul

Partsammansatt grupp Planering av utbildning i arbetsmiljö och hälsa Två halvdagar, ej onsdagar Halvdag 1, SAM 2001:1 rutiner gällande arbetsmiljöronder riskbedömning inför förändring i verksamheten och uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Halvdag 2, AFS 2015:4 uppmärksamma, hantera och förebygga stress uppmärksamma, hantera och förebygga kränkande särbehandling. ledarskap och kommunikation Glöm ej att anmäla er och uppmana era medarbetare/medlemmar

KONTAKT: HR-avdelningen SDF Östra Göteborg, Göteborgs Stad Rebecca Holm rebecca.holm@ostra.goteborg.se