Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Advertisements

Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Nyttorealisering på 10 min
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Policy för miljö och hållbar utveckling
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En introduktion till SEB Way
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Välkommen till ESF:s seminarium
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Nya föreskrifter och allmänna råd
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Ansvar gentemot vem/vilka?
Länsstyrelsen roll och uppdrag
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
Nobelmötet 2016.
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Miljömålen Emilia Högquist, Miljömålsenheten
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Miljömålen består av tre slags mål
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Vad innebär regionbildningen?
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Miljömålen består av tre slags mål
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Gnosjö kommuns styrmodell
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Näringslivets arbete för miljömål och Agenda 2030
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Miljömålen Emilia Högquist, Miljömålsenheten
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

2019-07-03 Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas Vilket ansvar har svenska universitet och högskolor för att nå målen för Agenda 2030 2019-07-03 Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas

SDG Index report 2018

SDG Index report 2018

SDG Index report 2018

Vi har bråttom! 3,5 år av tiden har gått Bara drygt 10 år kvar till 2030

Hållbar utveckling måste vara en del av kärnan i alla verksamhet – inte ett projekt Sverige har en offentlig förvaltning som i grunden fungerar väl. Mot bakgrund av att agendans mål ska uppnås till 2030 och den korta tid som återstår för att lösa de stora samhällsutmaningar som hanteras samlat i agendan finns det all anledning att på bästa sätt använda sig av ordinarie och väl fungerande strukturer och processer. Genomförandet av Agenda 2030 måste tas in som en del i det ordinarie arbetet -” in i DNA:t.” Det kan inte vara ett sidoordnat projekt. Därför måste agendan också integreras i ordinarie processer. En av de mest styrande och därmed viktigaste ordinarie processerna är arbetet med och fastställandet av den årligen återkommande statsbudgeten. Uppfyllandet av agendan innebär dock att existerande arbetssätt och institutioner i många fall behöver utvecklas, stärkas eller förändras, liksom att nya processer kan behöva utvecklas inom vissa områden, vilket sammantaget leder till en utveckling av befintliga strukturer. Det är regeringen som genom att anta agendan i FN:s generalförsamling förbundit sig till att Sverige ska genomföra Agenda 2030. Det är därmed regeringen som har det yttersta ansvaret för genomförandet gentemot såväl det offentliga som det allmänna. Genom detta åtagande har regeringen och statsförvaltningen ett särskilt ansvar för att möjliggöra för andra aktörer att bidra till och att sätta ramar i form av regler och beslut som styr mot en hållbar utveckling. För att genomföra agendan är det nödvändigt att styrkedjorna håller ihop. Styrningen av de statliga myndigheterna blir i detta perspektiv mycket viktig. För att myndigheterna på ett effektivt och konstruktivt sätt ska kunna arbeta med och på bästa sätt bidra till genomförandet av agendan måste de ges goda förutsättningar för att kunna arbeta med detta inom ramen för sina respektive verksamheter

Utbildar för framtiden Höstterminen ca. 350 000 inskrivna studenter på grund- och avancerad nivå Hållbarhetsfrågor måste integreras i all högre utbildning

Forskningens roll Identifiera och diagnostisera Visa på lösningar Dialog och samordning Kritiskt utvärdera målen

The Times Higher Education University Impact Ranking (500 styck) Baseras på 11 av 17 av de globala målen, bl.a.; akademisk frihet andel kvinnor högsta positioner säkra anställningskontrakt Bäst Kanada Irland Australien

Bästa universiteten University of Auckland Mc Master University University of British Columbia University of Manchester Kings College London University of Gothenburg KTH Royal Institute of Technology

Slutsatser Sverige ligger internationellt sett bra till i genomförandet av Agenda 2030, men det behövs transformativa förändringar Utbildning om hållbarhet centralt för att nå målen Agenda 2030 Forskning och innovation är avgörande för genomförandet av de globala målen. Både forskningsfinansiärer och universitet och högskolor har börjat arbeta med målen, men fortfarande utan koordinering och tydliga strategier ”Business as unusual”: kräver nya sätt att utbilda samt att finansiera och utföra forskning

Tack!