2019-07-03 Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas Vilket ansvar har svenska universitet och högskolor för att nå målen för Agenda 2030 2019-07-03 Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
SDG Index report 2018
SDG Index report 2018
SDG Index report 2018
Vi har bråttom! 3,5 år av tiden har gått Bara drygt 10 år kvar till 2030
Hållbar utveckling måste vara en del av kärnan i alla verksamhet – inte ett projekt Sverige har en offentlig förvaltning som i grunden fungerar väl. Mot bakgrund av att agendans mål ska uppnås till 2030 och den korta tid som återstår för att lösa de stora samhällsutmaningar som hanteras samlat i agendan finns det all anledning att på bästa sätt använda sig av ordinarie och väl fungerande strukturer och processer. Genomförandet av Agenda 2030 måste tas in som en del i det ordinarie arbetet -” in i DNA:t.” Det kan inte vara ett sidoordnat projekt. Därför måste agendan också integreras i ordinarie processer. En av de mest styrande och därmed viktigaste ordinarie processerna är arbetet med och fastställandet av den årligen återkommande statsbudgeten. Uppfyllandet av agendan innebär dock att existerande arbetssätt och institutioner i många fall behöver utvecklas, stärkas eller förändras, liksom att nya processer kan behöva utvecklas inom vissa områden, vilket sammantaget leder till en utveckling av befintliga strukturer. Det är regeringen som genom att anta agendan i FN:s generalförsamling förbundit sig till att Sverige ska genomföra Agenda 2030. Det är därmed regeringen som har det yttersta ansvaret för genomförandet gentemot såväl det offentliga som det allmänna. Genom detta åtagande har regeringen och statsförvaltningen ett särskilt ansvar för att möjliggöra för andra aktörer att bidra till och att sätta ramar i form av regler och beslut som styr mot en hållbar utveckling. För att genomföra agendan är det nödvändigt att styrkedjorna håller ihop. Styrningen av de statliga myndigheterna blir i detta perspektiv mycket viktig. För att myndigheterna på ett effektivt och konstruktivt sätt ska kunna arbeta med och på bästa sätt bidra till genomförandet av agendan måste de ges goda förutsättningar för att kunna arbeta med detta inom ramen för sina respektive verksamheter
Utbildar för framtiden Höstterminen ca. 350 000 inskrivna studenter på grund- och avancerad nivå Hållbarhetsfrågor måste integreras i all högre utbildning
Forskningens roll Identifiera och diagnostisera Visa på lösningar Dialog och samordning Kritiskt utvärdera målen
The Times Higher Education University Impact Ranking (500 styck) Baseras på 11 av 17 av de globala målen, bl.a.; akademisk frihet andel kvinnor högsta positioner säkra anställningskontrakt Bäst Kanada Irland Australien
Bästa universiteten University of Auckland Mc Master University University of British Columbia University of Manchester Kings College London University of Gothenburg KTH Royal Institute of Technology
Slutsatser Sverige ligger internationellt sett bra till i genomförandet av Agenda 2030, men det behövs transformativa förändringar Utbildning om hållbarhet centralt för att nå målen Agenda 2030 Forskning och innovation är avgörande för genomförandet av de globala målen. Både forskningsfinansiärer och universitet och högskolor har börjat arbeta med målen, men fortfarande utan koordinering och tydliga strategier ”Business as unusual”: kräver nya sätt att utbilda samt att finansiera och utföra forskning
Tack!