Stormaktstiden grupparbete 1611 och 1721

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Analys Lönelots.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Vem ska jag tro på?.
Muntliga nationella prov i svenska
Att tänka på vid källkritik
Boksamtal.
Skriva för att lära – så gör du
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Att läsa och studera.
Informationssökning & Källkritik
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Folkrörelse i tiden Projektplanering Sätt igång och kämpa på 2011.
 Ett projekt på uppdrag av Piteå Kommun, angående användning av datorer i skolarbetet. Både hur det är idag och hur vi vill ha det.
2 - 3 :ans läsprojekt i Odensala Skola läsåret 04/05 (under 3 veckor)
Fördjupningsarbete i Hem- och Konsumentkunskap
Boksamtal.
Hälsovecka på Olaus Petriskolan Arbetslag B 2009
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
SVENSKA.
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Konsten att lyckas med sina studier
P rojektarbete Sätt igång och kämpa på Ett exempel Ämne? Insamling Bearbeta Färdigställ Stopp 11/12 Stopp 16/12 Redovisa ! 18/12 Hajar Begränsning Vit.
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
PRESENTATIONER: SVENSKA FÖRFATTARE Info om arbetet & redovisningen + lista på författare.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Muntlig presentation.
Att forska - en snabbkurs i informationssökning. Att forska är att ta reda på någonting nytt Bild: Tamorlan [CC-BY-3.0], på Wikimedia Common.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
* 1. Börja hos dig själv * 2. Vad mer vill du veta * 3. Leta fakta * 4. Samla fakta * 5. Skriv.
Kristina Yondt
En guide för arbeten i SO
Drottning kristina! *1626 – 1689 *Regeringstid:
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Världskrigens tid, en mörk tid.
Del 4 Anteckna och planera
Den viktiga konsten att tala
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Grupparbeten om ekosystem
INTERVJUTEKNIK. Vad är en intervju [Norstedts Ord för Ord] samtal, utfrågning, (ibl. nära) enkät intervju' [Norstedts svenska ordbok] subst. intervjun.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Informationssökning Källkritik Plagiat Rapportskrivning.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
Vatten finns i olika former
Muntlig presentation Svenska 1.
Visning av bildspelet.
Föräldrarmöte F08.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Carl Von Linné.
Östersjöriket Sverige
INTERVJUTEKNIK.
Källförteckning (Portal s.286)
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Argumenterande tal i en np-version
konståkning I värnamo ishall
Utbildningspresentationens rubrik
Här kommer en mall på hur du kan skapa en Grej of the Day
Svara på frågorna genom att använda texten på s
Utbildningspresentationens rubrik
Presentationens avskrift:

Stormaktstiden grupparbete 1611 och 1721 50 USA Stormaktstiden grupparbete 1611 och 1721

Gustav ll Adolf

Henrik Hybertsson Gustav ll Adolf

Vad ska ni göra? Vad ska ingå i er redovisning? Ni ska börja med att söka fakta i böcker, häften och på internet. Skriv ner anteckningar eller gör en tankekarta. T ex - När levde X ? - Vilka år regerade X ? - Hade er person några speciella intressen? - Hur levde vanliga människor under den här tiden som X var regent? - Något speciellt som intresserade er . - Övrigt som står på er lista

Skriv sedan olika ”inlägg” för er facebook-sida. Leta efter bilder eller måla egna ”foton”. Det ska vara snyggt och välgjort. Er redovisning kommer att vara er facebook-sida men även en muntlig presentation av X och övrigt som finns på er artbetsblad. Ni ska alla hjälpas åt med förberedande arbete och även med redovisningen. Ni kommer att bedömas på er engagemang i arbetet. Hur ni redovisar och era kunskaper. När andra grupper redovisar ska ni lyssna noga och anteckna. Ställa frågor på det ni inte förstod eller om det är något som speciellt som intresserade er. Det är viktigt att öva inför er redovisning.