Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrund Två typer av utvecklingsområden 1. Förskrivningsprocessen;
Advertisements

78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Lite siffror om Nackas äldre befolkning
Viktiga utgångspunkter
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Ramverk för patientmedverkan
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Medicinsk Vårdplan.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Välfärdsteknologi.
Mobilitet för hemsjukvård
Linnea 9 En säkrare medicinering med Warfarin för Linnea Patientnära analys med CoaguChek xs pro i hemsjukvården Linda Strand- sjuksköterska i hemsjukvården.
Trygghetsskapande teknik – när brukarna själva får välja Mats Rundkvist Strateg välfärdsteknologi och e-hälsa Sociala nämndernas förvaltning Västerås stad.
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
SIP 16 december 2015 Maj Rom. Antal personer Källa: SCB 2013.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Idrottsrörelsens mål är att vara till för alla, men det fungerar inte i praktiken Det saknas mycket kunskap om NPF inom idrotten Unga med NPF har rätt.
Använder vi oss av Fysisk aktivitet på Recept? Carin Molin, sjukgymnast, PatientForum UMAS Ulrika Björck, sjukgymnast, Endokrinologiska kliniken UMAS.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Ramverk för patientmedverkan
Kvalitet i särskilt boende
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Undersökningsperiod: >
Bostäder anpassade för äldre?
Samtalsterapeut direkt
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsgrupp start juni 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Nationell patient översikt
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Resultat nationella brukarundersökningen 2017
Utmaningar vid videomöte för vårdplanering på distans
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
VÅRDPLANERING UTIFRÅN PATIENTENS PERSPEKTIV
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nära vård i samverkan Förändrade arbetssätt inom Primärvården och Specialiserade vården/ambulansverksamheten i samverkan med kommunerna genom utökad samverkan.
Utveckling och lärande
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Uppgifter inför samskapande dialog
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik GITS Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik Sandra Pennbrant, Margareta Karlsson, institutionen för hälsovetenskap

”eTeam för välfärdsteknologi – organisering, införande och användning av välfärdsteknologi inom kommunal vård och omsorg” Högskolan Väst deltar i forskningsprojektet ”eTeam för välfärdsteknologi – organisering, införande och användning av välfärdsteknologi inom kommunal vård och omsorg”, som är ett innovations- och utvecklingsbaserat samverkansprojekt mellan Högskolan Väst och Högskolan i Östfold, Norge. Projektet handlar om införande och användning av välfärdsteknologi (t.ex. trygghetslarm, spisvakt och tillsyn på natten via kamera) för personer med behov av kommunal vård och omsorg. Användningen av välfärdsteknologi kan bidra till ökad trygghet, delaktighet och självständighet i vardagen.

Vad innebär projektet ”Digitala signeringslistor inom kommunal vård och omsorg”? Välfärdsteknologi blir alltmer förekommande i den kommunala hälso- och sjukvården. Välfärdsteknologin ska bidra till en god och hållbar vardag för vårdtagarna och en hållbar arbetsplats för personalen. Nyttan med projektet är att få en större kunskap om välfärdsteknologi, digitala signeringslistor, och dess införande och användning, men också om teknologins möjligheter och begränsningar inom kommunal hälso- och sjukvård.

Resultat av delstudie 1: ”Digitalisering av patientjournaler inom kommunal vård och omsorg” - Enkätundersökning med fritextsvar - 105 enkäter skickades ut. 35 besvarades. Svarsfrekvens: 33% - Av de 35 svaren kom 7 (6%) från sjuksköterskor, verksamhetsledare, arbetsterapeuter eller fysioterapeuter - Av de 35 svaren kom 28 (27%) från omsorgspersonal - Av de 35 som svarade på enkäten var 4 (11%) män och 31 (89%) kvinnor - Medelåldern var 44 år

Utbildning om digitala signeringslistor Utav de 35 som svarade på enkäten ansåg 24 att de hade fått bra information vid införandet av digitala signeringslistor och 10 ansåg att de inte hade fått tillräcklig information Bra stöd från sjuksköterskorna till omsorgspersonal efter införandet av digitala signeringslistor Den skriftliga informationen var lätt att förstå Bristfällig utbildning vid införandet av digitala signeringslistor Det flesta ansåg att de fick lära sig själva genom att använda ”appen” för digital signering Den största utmaningen vid införandet av digitala signeringslistor var att komma ihåg och att ta sig tid att signera hemma hos vårdtagaren

Användandet av digital signering Utav de 35 som svarade på enkäten ansåg 24 att arbetssituationen hade förändrats vid användandet av digital signering Arbetssituationen för personalen hade blivit bekvämare och underlättade att se vilka läkemedel den äldre personen hade Det gav en överblick och upplevdes mer patientsäkert att rätt läkemedel gavs vid rätt tidpunkt En förutsättning var att tekniken fungerade Personalen upplevde att de var oartiga när de tog upp mobilen och skulle signera varje gång de gav läkemedel hemma hos den äldre personen Personalen tittade mer i appen för att inte missa något gällande läkemedel och signering Den äldre personen antog att personalen spelade spel med telefonen De äldre personerna kan inte själva se om de har fått läkemedel eller om personalen har signerat Den största utmaningen med användningen av digitala signeringslistor var att: komma ihåg lösenordet till appen komma ihåg att signera känna sig trygg och säker med användandet av tekniken

Kompetensutvecklingsbehov vid digital signering Utav de 35 som svarade på enkäten ansåg 30 att de hade tillräcklig kunskap i användandet av digital signering På frågan om det var något ytterligare som de ville tillägga framkom att det var ett smidigt och bra system som personalen trodde hade kommit för att stanna

TACK FÖR OSS! Nästa steg… delstudie 2 Utifrån resultatet i delstudie 1 kommer intervjuer med omsorgspersonal att göras för att få en djupare förståelse av deras upplevelser av digitalisering och ny teknik inom kommunal vård och omsorg TACK FÖR OSS!