Smartare tillsammans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
Advertisements

Näringslivets perspektiv Miljömålsdagarna maj 2013, -Mer fart i miljöarbetet Inger Strömdahl, Ansvarig Miljö polices, Svenskt Näringsliv.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Insikt 2015 Söderköpings kommun
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Pilotlänens rundabordssamtal
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Välkommen till Huddinge!
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kartkontroll och godkänd karta
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Din lön och din utveckling
9...
Nationellt tillsynsprojekt om inomhusmiljön i skolan
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Kommunal handläggning av OVK
Smartare tillsammans.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
55 kommuner Startade 2006 Invest Stockholm Tre insatsområden;
Smartare tillsammans.
Vision för rätt lön
Nationell Patient Översikt
Schyst offentlig upphandling
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Insikt 2013 Karlshamns kommun
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
CSG så styrs Göteborg.
Nästa steg regionkalmar.se.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
MALG Östergötland Boel MALG logga och motiveringen till priset
Livsmedelsverkets syn på livsmedelskontrollen i Sverige Helena Storbjörk Windahl Avdelningschef Styrning och uppföljning.
Lokal handlingsplan till den sjukvårdsregionala cancerplanen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Smartare tillsammans

Carina Cutlip Chef serveringstillstånd, Stockholm Magnus Thulin vVDm, Invest Stockholm Carina Cutlip Chef serveringstillstånd, Stockholm Marie Risbeck Enhetschef, Folkhälsomyndigheten Caroline Amundsson Nationell samordnare, Länsstyrelsen Östergötland

Enhetlig regeltillämpning – så stänger vi gapet som kunderna upplever Serveringstillstånd Kundnöjdhet – så når vi grön stapel (NKI 70) Hinder för utveckling – dessa är skaven vi måste lösa Digitalisering – koordinering och handlingsplan Erfarenhetsutbyte – goda exempel och insikter Enhetlig regeltillämpning – så stänger vi gapet som kunderna upplever Lågt hängande frukter – så inkasserar vi enkla vinster Kostnadseffektivitet – så säkrar vi tillväxt och välfärd Samverkan – från ord till handling genom win/win Lösa specifika problem Fet 24, 22, 20, fet 18, 17, 16, fet 14, 14, 12

Sammanfattning diskussion breakout När kontaktar man vem av länsstyrelsen och folkhälsomyndigheten: Generellt alltid första kontakten med länsstyrelsen avseende rådgivning. Därefter lyfts frågorna vidare till folkhälsomyndigheten. Frågor av enkel art hanteras endast mellan frågande kommun och respektive länsstyrelse. Ser länsstyrelsen att frågan är av mer övergripande karaktär och där fler kommuner ställt samma fråga, delas svaren bredare. Folkhälsomyndigheten och länsstyrelserna ska skapa en handläggargrupp. Därefter bör kommunerna kunna ansluta och skapa ett forum avseende behov och syfte. Sammanfattning diskussion breakout Behov av att ha mer enhetligt mellan länsstyrelserna. Därav positivt att Caroline Amundsson, nationell samordnare, Länsstyrelsen Östergötland var närvarande. Diskussion om myndighetsgemensam handbok som inte kommer tillbaka i sin gamla form utan i framtiden kommer det en webbaserad vägledning.

Sammanfattning diskussion breakout Arbetar man inte med alla delar samtidigt (utbildning, bransch, tillsyn) är det inte en ansvarfull alkoholhantering. Stor skillnad mellan dem som gjort webbutbildning kontra dem som gått vanlig utbildning (Vanlig mer effekt) Tillsyn är en viktig del i det förebyggande arbetet. Viktigt att bli bättre på samverkan mellan kommuner. Bland annat på grund av nya företeelser såsom lustgas mm. Sammanfattning diskussion breakout Sthlm – i samband med nytt ärendehanteringssystem har förvaltningen skapat nya processer vilka ska vara tillgängliga för andra städer. Företagarna får olika svar. Måste bli bättre samordning. Även viktigt att företagen har samma förutsättningar. Koppla detta till dispensdiskussionen utan att runda eventuell lagstiftning (frågan om att det inte är möjligt att ge alla kommuner dispens). Här är det av värde om man hittar samverkansformer för att bli bättre på att prioritera frågor.

Workshop dag 2 TEMA Samverkan på kommunal nivå via SKL. BESKRIVNING SKL? Kopplat till Serveringstillstånd – varför saknas fortfarande kontakt med SKL inom området? SLUTSATS/NÄSTA STEG: Carina, Stockholm, kontaktar SKL och reder ut vad som gäller.

Workshop dag 2 TEMA Samverkan på kommunal nivå via SKL. BESKRIVNING SKL? Kopplat till Serveringstillstånd – varför saknas fortfarande kontakt med SKL inom området? SLUTSATS/NÄSTA STEG: Carina, Stockholm, kontaktar SKL och reder ut vad som gäller.

Workshop dag 2 TEMA Restaurangrapporten. BESKRIVNING Idag en manuell dubbelhantering och extra arbete för alla. Lösningen är 100% webbregistrering av rapporten av krögaren. SLUTSATS/NÄSTA STEG: Anvisning till restaurangrapporten revideras av Folkhälsomyndigheten. Webbregistreringar lyfts fram som den primära metoden. I förlängningen är målet en totalt papperslös hantering av restaurangrapporten. Den bollen ligger hos Folkhälsomyndigheten.

Workshop dag 2 TEMA Högre lägsta nivå. BESKRIVNING Ny på jobbet ska slippa ”uppfinna hjulet” på nytt och skapa en grundstruktur i handläggningar och blanketter idag ”spretar”, beroende på kommunens resurser. SLUTSATS/NÄSTA STEG: Skapa en grundstruktur med checklista för handläggning och blankettmallar som en ”ny-på-jobbet” kan nyttja. Detta skapar en större likhet i handläggningen mellan kommuner. Förslagsvis administreras och sprids detta via Länsstyrelsen.