Näringslivets inrikes transporter, 2017 Järnväg Totalt fraktades cirka 69 miljoner ton gods med järnväg i Sverige 2017. Skogsnäringens andel av detta var cirka 26 procent, eller 18 miljoner ton skogliga råvaror och färdigvaror som fraktades med järnväg. Den enskilt största typen av järnvägstransporter är malmtransporter som står för drygt 45 procent av all godstrafik på järnväg. Lastbil Totalt fraktades cirka 449 miljoner ton gods med svenska lastbilar i Sverige 2017. Skogsnäringens andel av detta var cirka 19 procent, eller 86 miljoner ton, skogliga råvaror och färdigvaror som fraktades med lastbil. Även för vägtransporter är transport av malm den enskilt största typen transport. Skogsprodukter Skogsprodukter är ett samlingsnamn råvaror i form av timmer, massaved eller flis från skogen och skogsindustrins färdiga produkter, eller färdigvaror.
Skogsnäringens andel av näringslivets inrikes transporter 2017 Det vänstra diagrammet visar fördelningen av transporterat gods i ton. Det högra diagrammet visar fördelningen av utfört transportarbete mätt i tonkilometer. Efter gruvnäringen är skogsnäringen den bransch som köper mest transporter med järnväg i Sverige. Diagrammet visar data för svenska lastbilar. En uppskattning från 2016 av trafikarbetet med utländska tunga lastbilar på svenska vägar landade på 693 miljoner fordonskilometer, vilket motsvarar 19 procent av det totala trafikarbetet med tunga lastbilar i Sverige.
Skogsnäringens inrikes transportarbete fördelat per trafikslag, 2017 Rundvirke tar mest transporter i anspråk inom skogsnäringen. Det är till stor del beroende av lastbilstransporter eftersom råvaran finns ute i skogen. Transport av rundvirke med järnväg eller sjöfart förutsätter omlastning vid terminal. Sjöfart används i begränsad utsträckning vid inrikes transporter. Vid export däremot dominerar sjöfart. Källa: Trafikanalys
Skogsnäringens inrikes transportarbete beskrivet i andelar per trafikslag, 2017 Diagrammet beskriver fördelningen av utfört transportarbete för olika skogsprodukter mellan olika transportslag. Exempel: Stapeln längs till vänster visar att av det transportarbete som utförs vid transport av rundvirke i Sverige utförs 67 procent med lastbil, 32 procent med järnväg och 1 procent med sjötransport. Genom att jämföra data för transportarbete får man en indikation på hur effektiv transporten är, dvs hur många ton man transporterar varje kilometer. Skogsnäringen arbetar för att öka andelen järnvägstransporter, men behovet av lastbilstransporter är stort. Det gäller inte minst transporter av råvara från skogen, rundvirke och skogsbränsle, eftersom all transport av sådan råvara börjar vid ett virkesavlägg vid en skogsbilväg. Järnväg och sjöfart används också för dessa produkter, men då sker det efter omlastning vid terminal. Skälet till att flis och sågade trävaror sällan transporteras med järnväg är att mycket få sågverk, varifrån trävaror och flis transporteras, har industrispår på sina anläggningar. Källa: Trafikanalys
Medeltransportavstånd vid skogsnäringens inrikes landtransporter 2008-2017 Diagrammet visar hur medeltransportavståndet för inrikes transporter på järnväg och väg sett ut mellan år 2008 och 2017. Lastbil används för relativt korta avstånd medan järnväg används för längre avstånd. Variationen mellan åren beror bland annat på var avverkningar sker i relation till mottagande industri. Källa: Trafikanalys
Avstånd vid skogsnäringens inrikes vägtransporter, 2017 Skogsindustrins lastbilstransporter är fördelade i avstånd enligt staplarna i figuren. Totalt transporteras 86 miljoner ton gods relaterat till skogsindustrin (rundvirke, flis, massa, papper och sågade trävaror). Majoriteten av dessa är korta transporter, under 100 km, eller mer exakt 53 miljoner ton transporterades under 100 km vilket motsvarar 62 procent av den totala volymen. Endast mycket få transporter sker på sträckor över 300 km. Totalt 3 miljoner ton, vilket motsvarar 3 procent. Medeltransportavståndet för lastbil 96 km. Det går att jämföra med medeltransportavståndet för järnväg som är 317 km. Det återspeglar det faktum att järnvägen har sin fördel på längre sträckor och lastbil används till kortare transporter. Se även bild 5. Källa: Trafikanalys
Det svenska väg- och järnvägsnätet Skogsbilvägnätet byggs och underhålls av skogsägare, utan statliga bidrag. Det är mer än fyra gånger så långt som det statliga vägnätet.
Export av skogsindustrins produkter, uppskattad fördelning per trafikslag, 2009-2017 Diagrammet visar med vilka trafikslag skogsindustrins färdigvaror exporteras. Hela stapelns höjd är den mängd av skogsindustrins färdigvaror som exporteras det aktuella året. Den nedersta, ljusblå, delen av stapel visar den officiella statistiken över export av skogsindustrins färdigvaror med sjöfart. Nästa del av stapeln, Uppskattad mängd produkter bland oidentifierat gods, är en uppskattning av den mängd av skogsindustrins färdigvaror som återfinns bland oidentifierat gods som lastas på fartyg för export. Det handlar om varor i containers, på lastfordon och järnvägsvagnar, eller andra oidentifierade varor som exporteras med sjöfart. Uppskattningen har gjorts genom att identifiera hur stor andel av det identifierade godset som exporteras med sjöfart som är skogsindustrins produkter, vilket är 22 procent. Därefter har vi antagit att skogsindustrins andel av det oidentifierade godset är den samma, dvs 22 procent. Det är därmed ingen säker siffra, utan en bedömning av mängden. Den översta, gröna, delen av stapeln visar den mängd av skogsindustrins färdigvaror som exporteras med lastbil och järnväg. Även detta är en uppskattad siffra eftersom den bygger på skillnaden mellan den totala exporten av skogsindustrins färdigvaror (hela stapeln) minus det som exporteras med sjöfart, varav en viss del är en uppskattad siffra.