Näringslivets inrikes transporter, 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Advertisements

1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Handel – ord och begrepp
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Samarbete inom det sjätte ramprogrammet (RP6) med avseende på svenska Universitet och Högskolor, samt svenskt Näringsliv Till konferensen ”Nyttan av deltagande.
Val av transport till resmålet.
De svenska hamnarna En förutsättning för Sveriges näringsliv.
Landtransport Sverige Norge
Landtransport Sverige Finland
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten mars 2011.
Så går det för skogsindustrin September SEK/EUR januari 2002–september %
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2014.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Trafikverkets inköpsvolym
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Så går det för skogsindustrin Mars ”Valutaindex för trävaruexport”, 2000-mars 2013 Källa: Sveriges Riksbank och Skogsindustrierna.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten december 2010.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten juni 2011.
Så går det för skogsindustrin September Förtroendeindikatorn och genomsnitt ”Sågverk och träimpregneringsindustri” 2000 – augusti 2011 Källa: Konjunkturinstitutet.
Så går det för skogsindustrin September ”Valutaindex för trävaruexport”, 2000 – september 2013 Källa: Sveriges Riksbank, Skogsindustrierna.
Så går det för skogsindustrin December Förtroendeindikator” Sågverk och träimpregneringsindustri”, januari 2000– november 2012 Källa: Konjunkturinstitutet.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi December 2012.
Marknaden oktober PIX PULP Europa fr 2005 Källa: FOEX Senaste värde 29/9-15 EUR 750,13 Senaste värde 29/9-15 USD 839,32.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Korstabeller och logistisk regression Samband mellan kvalitativa variabler.
- En metod att beskriva en potentiell miljöpåverkan av en nyttighet (produkt, tjänst eller aktivitet) under hela dess livscykel. -en av de mest etablerade.
FORSKNINGSBAROMETERN 2016 En överblick av det svenska forskningssystemet i internationell jämförelse.
Vetenskapsrådets forskningsbarometer 2016, figur 5: Utvecklingen av nationella utgifter för FoU som andel av landets BNP under perioden 2000–2013. Sverige.
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
Miljoner kronor löpande kostnader och investeringar 28:1
Miljoner kronor löpande kostnader och investeringar
FORSKNINGSBAROMETERN 2016
Riksidrottsförbundet
Så går det för skogsindustrin
Landsbygdskommittén.
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Transportmedel vid export 2013
Produktion och export av sågade barrträvaror
Produktion och export av sågade barrträvaror
Till konferensen ”Nyttan av deltagande i EU:s ramprogram”
Skogindustrins virkesförsörjning 2008
Hur många barn kommer? Migrationsverkets prognos för 2012 är att ensamkommande barn och ungdomar kommer ansöka om asyl i Sverige. Bristen på platser.
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Papper Produktion och leveranser
Så går det för skogsindustrin
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Transport & handel.
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Papperskonsumtionen i Sverige
Export och import.
Papperskonsumtionen i Sverige
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Svenska virkesförrådets utveckling*
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Basfakta skogsnäringen, 2017
Skogsindustrins virkesförsörjning 2017
Produktion och export av sågade barrträvaror
Papper Produktion och leveranser
Sveriges utsläpp av växthusgaser 2016 Per sektor
Järnväg Totalt fraktades drygt 74 miljoner ton gods med järnväg i Sverige Skogsnäringens andel av detta var cirka 21 procent, eller 15,6 miljoner.
Presentationens avskrift:

Näringslivets inrikes transporter, 2017 Järnväg Totalt fraktades cirka 69 miljoner ton gods med järnväg i Sverige 2017. Skogsnäringens andel av detta var cirka 26 procent, eller 18 miljoner ton skogliga råvaror och färdigvaror som fraktades med järnväg. Den enskilt största typen av järnvägstransporter är malmtransporter som står för drygt 45 procent av all godstrafik på järnväg. Lastbil Totalt fraktades cirka 449 miljoner ton gods med svenska lastbilar i Sverige 2017. Skogsnäringens andel av detta var cirka 19 procent, eller 86 miljoner ton, skogliga råvaror och färdigvaror som fraktades med lastbil. Även för vägtransporter är transport av malm den enskilt största typen transport. Skogsprodukter Skogsprodukter är ett samlingsnamn råvaror i form av timmer, massaved eller flis från skogen och skogsindustrins färdiga produkter, eller färdigvaror.

Skogsnäringens andel av näringslivets inrikes transporter 2017 Det vänstra diagrammet visar fördelningen av transporterat gods i ton. Det högra diagrammet visar fördelningen  av utfört transportarbete mätt i tonkilometer. Efter gruvnäringen är skogsnäringen den bransch som köper mest transporter med järnväg i Sverige. Diagrammet visar data för svenska lastbilar. En uppskattning från 2016 av trafikarbetet med utländska tunga lastbilar på svenska vägar landade på 693 miljoner fordonskilometer, vilket motsvarar 19 procent av det totala trafikarbetet med tunga lastbilar i Sverige.

Skogsnäringens inrikes transportarbete fördelat per trafikslag, 2017 Rundvirke tar mest transporter i anspråk inom skogsnäringen. Det är till stor del beroende av lastbilstransporter eftersom råvaran finns ute i skogen. Transport av rundvirke med järnväg eller sjöfart förutsätter omlastning vid terminal. Sjöfart används i begränsad utsträckning vid inrikes transporter. Vid export däremot dominerar sjöfart.  Källa: Trafikanalys

Skogsnäringens inrikes transportarbete beskrivet i andelar per trafikslag, 2017 Diagrammet beskriver fördelningen av utfört transportarbete för olika skogsprodukter mellan olika transportslag. Exempel: Stapeln längs till vänster visar att av det transportarbete som utförs vid transport av rundvirke i Sverige utförs 67 procent med lastbil, 32 procent med järnväg och 1 procent med sjötransport. Genom att jämföra data för transportarbete får man en indikation på hur effektiv transporten är, dvs hur många ton man transporterar varje kilometer. Skogsnäringen arbetar för att öka andelen järnvägstransporter, men behovet av lastbilstransporter är stort. Det gäller inte minst transporter av råvara från skogen, rundvirke och skogsbränsle, eftersom all transport av sådan råvara börjar vid ett virkesavlägg vid en skogsbilväg. Järnväg och sjöfart används också för dessa produkter, men då sker det efter omlastning vid terminal. Skälet till att flis och sågade trävaror sällan transporteras med järnväg är att mycket få sågverk, varifrån trävaror och flis transporteras, har industrispår på sina anläggningar. Källa: Trafikanalys

Medeltransportavstånd vid skogsnäringens inrikes landtransporter 2008-2017 Diagrammet visar hur medeltransportavståndet för inrikes transporter på järnväg och väg sett ut mellan år 2008 och 2017. Lastbil används för relativt korta avstånd medan järnväg används för längre avstånd. Variationen mellan åren beror bland annat på var avverkningar sker i relation till mottagande industri. Källa: Trafikanalys

Avstånd vid skogsnäringens inrikes vägtransporter, 2017 Skogsindustrins lastbilstransporter är fördelade i avstånd enligt staplarna i figuren. Totalt transporteras 86 miljoner ton gods relaterat till skogsindustrin (rundvirke, flis, massa, papper och sågade trävaror). Majoriteten av dessa är korta transporter, under 100 km, eller mer exakt 53 miljoner ton transporterades under 100 km vilket motsvarar 62 procent av den totala volymen. Endast mycket få transporter sker på sträckor över 300 km. Totalt 3 miljoner ton, vilket motsvarar 3 procent. Medeltransportavståndet för lastbil 96 km. Det går att jämföra med medeltransportavståndet för järnväg som är 317 km. Det återspeglar det faktum att järnvägen har sin fördel på längre sträckor och lastbil används till kortare transporter. Se även bild 5. Källa: Trafikanalys

Det svenska väg- och järnvägsnätet Skogsbilvägnätet byggs och underhålls av skogsägare, utan statliga bidrag. Det är mer än fyra gånger så långt som det statliga vägnätet. 

Export av skogsindustrins produkter, uppskattad fördelning per trafikslag, 2009-2017 Diagrammet visar med vilka trafikslag skogsindustrins färdigvaror exporteras. Hela stapelns höjd är den mängd av skogsindustrins färdigvaror som exporteras det aktuella året. Den nedersta, ljusblå, delen av stapel visar den officiella statistiken över export av skogsindustrins färdigvaror med sjöfart. Nästa del av stapeln, Uppskattad mängd produkter bland oidentifierat gods, är en uppskattning av den mängd av skogsindustrins färdigvaror som återfinns bland oidentifierat gods som lastas på fartyg för export. Det handlar om varor i containers, på lastfordon och järnvägsvagnar, eller andra oidentifierade varor som exporteras med sjöfart. Uppskattningen har gjorts genom att identifiera hur stor andel av det identifierade godset som exporteras med sjöfart som är skogsindustrins produkter, vilket är 22 procent. Därefter har vi antagit att skogsindustrins andel av det oidentifierade godset är den samma, dvs 22 procent. Det är därmed ingen säker siffra, utan en bedömning av mängden. Den översta, gröna, delen av stapeln visar den mängd av skogsindustrins färdigvaror som exporteras med lastbil och järnväg. Även detta är en uppskattad siffra eftersom den bygger på skillnaden mellan den totala exporten av skogsindustrins färdigvaror (hela stapeln) minus det som exporteras med sjöfart, varav en viss del är en uppskattad siffra.