Att boka bil i Zenit kalender. (enklare variant av kalender)
Välj kalender.
Välj parkering och relevant vecka Välj parkering och relevant vecka. Här ser ni de bilar som finns på vald parkering.
Om ni vill ha information om bilen, tryck på registreringsnumret. Här kommer relevant information om bilen fram. I detta exempel kan ni se vilken typ av bil det är, vilken typ av utrustning den har och om bilen eventuellt är miljövänlig eller fossilfri. Om bilen kommer att passa ert syfte, välj stäng och gå vidare med bokningen.
Välj en tid som passar. Välj ett block av tid. Tryck på fortsätt. Blocken är lagda på två timmar, detta går att förlänga/förkorta inuti bokningen. Tryck på fortsätt.
Information till bokningen. Här ska ni fylla i informationen till bokningen. Under Syfte kan ni välja att skriva vad ni tänkt att använda bilen till eller var ni ska åka. I rutorna till höger väljer ni under vilken period ni önskar boka bilen. Alternativet Intervall finns till för att ni ska kunna boka bilen under återkommande tider, exempelvis vid återkommande tvättider. Beskrivning för intervallbokningar finns på blad 14 i denna lathund. Låt standardvalet Ingen stå kvar om bokningen ska avse ett enda tillfälle. Ni kan nu välja Boka.
Bokningen är nu skapad. Nu finns bokningen skapad och en bokningsbekräftelse går ut till er mail.
Att slutföra bokning. När ni har använt bilen och önskar godkänna bokningen, öppna bokningen från kalendern genom att trycka på den. Denna sida kommer då upp. Välj knappen Slutför.
Slutför med mätarställning. Fyll i mätarställningen från när ni tog bilen, samt när ni parkerade den. Systemet räknar ut reslängden och summan av er bokning. Summan är inte relevant för verksamheter som har ”egna” bilar men följer med i systemet.
Slutför. När ni fyllt i mätarställningen, välj Slutför.
Rapportera. När ni valt Slutför kommer denna ruta upp. Välj OK om ni exempelvis upptäckt att bilen indikerar för service eller reparation. Välj Avbryt om ni inte har något att anmärka på bilen.
Rapportering. Om ni i föregående bild väljer OK, kommer ni till denna skärm. Här väljer ni vilken typ av rapportering ni önskar göra. Fordonsskada, service, övrigt är de mest använda. Ni behöver endast fylla i Notering (datum och tid finns där för att vi ska se när det rapporterats). Fyll i noteringen tydligt, exempelvis ”Bilen önskar service om 200 mil”. Välj sedan Rapportera. Vi hanterar ärendet och bokningsförfrågan så snabbt vi kan. Då kontaktar vi er för att stämma av kring lånebilar och hämtningstider.
Slutförd bokning. Om inget finns att rapportera på körningen, kan ni välja Avbryt i rutan ni ser på blad 11 i denna lathund. Er bokning kommer då att slutföras och bli markerad grön i kalendern.
Exempel vid intervallbokning. Här kommer jag att ge exempel på hur ni kan lägga bokningar i en viss intervall. Det kan exempelvis handla om att ni vill ha en och samma bil en hel vecka, eller att ni har bokat in tvätt för en bil och önskar boka in detta i er kalender.
Intervallbokning. Under intervall kan ni välja hur många bokningar ni önskar göra. Om bokningen är en engångsföreteelse, låt standardvalet Ingen stå kvar. Om ni önskar boka bilen mellan 8 – 16 hela veckan, välj Varje vardag enligt bilden och hur många veckor fram i tiden ni önskar boka. Ni kan nu välja Boka.
Intervallbokningen är skapad. Ni kommer nu till en bekräftelsesida för bokningen. Ni ser då informationen om den första bokningen, med mindre information nedan om de bokningar som är skapade inom samma intervall.
Intervallen är skapad. Detta är resultatet av min intervallbokning. Bilen är bokad måndag – fredag mellan 08.00 – 16.00 under mitt namn.
Om ni skulle vilja redigera intervallen. Öppna en specifik bokning i intervallen, i detta fall öppnar jag måndagens bokning. Välj Redigera. Detta kan ni välja om ni exempelvis vill ta bort bokningarna.
För att ta bort bokningen. Välj alternativet Ta bort. Detta meddelandet kommer då upp. Välj OK om ni vill ta bort alla bokningar i intervallen. Välj Avbryt om ni endast vill ta bort den berörda bokningen ni har öppet. Bokningen eller bokningarna tas bort.
Nu är ni fullärda! Om ytterligare frågor finns, maila info@gavledriftservice.se så återkommer vi så snabbt vi kan. Kom ihåg att vissa av våra anställda är trygghetsanställda av olika anledningar. Vi önskar att ni tänker på detta och meddelar önskningar/klagomål genom Kundservice.