Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Göran Bergdal ´- April 2006 OK Inte OK X •Detta är utgångsbilden vi skall jobba med framöver. Och den gäller högerhänta. Inte Bill Clinton. •De första.
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Markeringar Positiv markering Negativ markering
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Budgivning för nybörjare
© Lennart Ekman, Alvik BC
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Lösningsinriktad Pedagogik.
Utspelstips Spela ut från längsta färg i sang
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad har hänt – skämt på allvar
Trumfstödsvisande svar på öppningsbudet 1 i högfärg Tidigare har vi lärt oss att svara enl. följande då partnern öppnat med t.ex 1hj: 2hj = 6-10 p (honnörs.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Försvar mot 2 ruter Multi
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Pass om kursmaterial Bosön Kursledare Peter Johansson.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Skapa en bild av hur det sitter Utnyttja tillgänglig information – Budgivning. Räkna poäng. Hur mycket har P? – Utspelet. Hur sitter det i utspelsfärgen?
Ver 2.0 MME Välkommen till Ruterutbildning för nybörjare Bosön 2003 Micke Melander.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Ekonomi och ersättning Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Exempel på skriftligt omdöme
Kontrollbud, RKCB, Schneider
Öppningshand, Marmic, Positiva inviter, Invitbud
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Grundkurs lektion 15 Upplysningsdubbling. ”Normal” upplysningsdubbling ♠ A K 3 2 ♥ 7 ♦ K J 8 5 ♣ K hp Singelton i motståndarnas färg Du saknar.
Grundkurs lektion 13 Att bjuda flera färger på entricks nivån.
Lektion 1, grundkurs. Färgerna är rangordnade Spader(högsta färgen) Hjärter Ruter Klöver.
Lektion 8 Grundkurs. SH:s första bud utan trumfstöd 1-över-1 Din partner öppnar budgivningen med 1♥. Vad bjuder du med ♠ A Q 8 6 ♥ K 4 2 ♦ Q 7 5 ♣ 6 5.
Lektion 4 Grundkurs. Zoner Ozon =grön zon Zon = röd zon.
Grundkurs lektion 11 ÖH fyra handtyper ÖH har enfärgshand.
GK 18 Öppningsbudet 2 ♣. Överstarka händer Med 12 – 19 hp och ojämn hand öppnar du med 1 trick i färg. Med starkare händer, 20 hp eller mer och ojämn.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Möte 3 Trumfspel.
GK 19 2NT - öppning.
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Hemuppgifter 8 Grundkurs.
Lektion 3 Grundkurs.
Välkomna till vår förberedelseklass
Fortsättningskurs Lektion 1.
Grundkurs lektion 14 Inkliv.
GK 16 Stayman 1 NT - 2.
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Hemuppgifter 9 Grundkurs.
Fortsättningskurs Lektion 1.
Budgivning för nybörjare
Blackwood RKC (1430) Svar på 4 NT:
Balanserad hand öppning i NT
Svarsbud med trumfstöd (rep.)
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Möte på måndag Uppföljningsmöte – Nybörjarkursen Vad är bra?
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
Repetition spelföring
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
Välkommen till passet om föreningsdemokrati
Välkommen till bridgelärarutbildning Ekonomi och ersättning
Utspel och spelteknik Lektion 4.
 Kap 6 1NT - överföring 2
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik
Trumfstöd Enkelhöjning Dubbelhöjning Stenbergs 2NT Trippelhöjning
Sang-spel allmänt Blockering "Andra hand"
Korta handens honnörer först Blocka en färg Täcka honnör med honnör
Presentationens avskrift:

Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön 2003-11-14 Kursledare Bengt Nygren Ver 1.0

Vad vi ska gå igenom på detta pass! Vad menas med naturmetoden? Trappan Träna med en färg Svåra ord, och terminologi Ver 1.0

Vad menas med naturmetoden? Om man skall lära sig saker som finns runtomkring en finns det ett naturligt och logiskt sätt att lära sig dem på. Ver 1.0

Kan man bjuda på fem poäng? Tydliga exempel. K D x x x x i ruter med en partner som passat i följande budgivning. MTV Partner MTH Du 1 hj pass 1 sp pass 2 kl pass pass ? Ver 1.0

Träna med en färg I en senare lektion får utspelaren: D 10 8 7 2 och spelar ut tvåan. ”Kom igen”. 6 5 D 10 8 7 2 K 9 3 E kn 4 Hur illustrerar du problemet? Ver 1.0

26 poäng för 3 NT Du Partner ? 15 – 17 3 NT Vad är det? Ver 1.0

Vad är målet? 1 hj 2 hj Vad är målet? Vad har 1-hjärterhanden som max? Med hur många poäng måste du bjuda? (Det är bättre än negationen, med x poäng får du INTE passa.) 1 hj 3 hj Vad är målet? Ver 1.0

Grupparbete Förklara dessa poängintervaller. 1 hj – 1 sp 6 p 1 hj – 2 ru 10 p 1 hj – 2 hj 6-10 p 1 hj – 3 hj 11-12 p Ver 1.0

Ett utspel Du har lyckan att få spela ut mot ett sangkontrakt med följande ganska fantastiska hand:  E  E  E  K D kn 10 9 8 7 6 5 4 Vilket kort börjar du med? Ver 1.0

Utspel Utspelet skall fortfarande vara med ett sangkontrakt.  E 7 5  8 6 4  K D kn 8 5  10 9 Vilket kort väljer du nu? Varför det? Hur kommer det här att gå? Hur många stick tror du att du får? Ver 1.0

Utspel  6 5 3  E 7  K kn 9 6 2  7 6 5 Vilket kort väljer du nu? Hur kommer det att gå nu? Vad är det som avgör om det här skall bli bra? Vilket kort vill du helst att partnern skall ha? Om han inte har det – vilket kort vill du helst att han skall ha i stället? Den första handen är larvig. Spelaren har ju 6 klöver på egen hand. Byt ut den mot någon som är rimligare. Är det vettigt att jobba sig fram på det här sättet? Vilka fördelar skulle det kunna ha att göra så här? Ver 1.0

Trappan Ett pedagogiskt instrument att ha som stöd i budgivningen. Ett enkelt sätt att illustrera hur man kommer till BONUS. Att utmana, kräva av deltagarna att ta utmaningen. Praktisk metod för: Värdering och beslut Ver 1.0

Använd inte termer eleverna inte förstår Bridgen vimlar av uttryck, som är svåra. 1-över-1, 2-över-1, dam tredje, fyra löss, mikroruter, bult, bet ,torsk, brax…. Ver 1.0

Om du lär dem Schneider Skall du inte använda orden hög- eller lågmarkera. Det blir totalt förvirrande om en 2:a är en ”högmarkering” eller en 8 en ”lågmarkering”. Använd ord som ”positiv markering”, ”Stopp” eller ”Byt”, ”Kom Igen!” etc Ver 1.0

Mera markeringar Varför är det lättare att förstå att ett högt kort är en högmarkering och ett lågt är lågmarkering. Nian = Bra i färgen Tvåan = Dåligt i färgen Ver 1.0

Barn och ordet INTE Gå INTE över vägen! Ver 1.0