Resursfördelning Grundskolenämnden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Hälsinglands utb förbund Förslag till hantering av ekonomi Presentation för ks feb 2014.
Verksamhetsstöd gymnasiet
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Resursfördelning
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Kommunala friskolor i Linköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Grundskolans åk 7-9.
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
Resursfördelningssystem
Uppdrag Ersättning Migrationsverket
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Förslag till nytt Reglemente för Barn- och utbildningsnämnden.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Internbudget 2016 Kommunfullmäktige Barn- och utbildningsnämnd Volymförändringar Resursfördelning Omfördelningar Reduceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Bidrag till fristående huvudmän
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
Fristående grundskolor
Tilläggsersättning för nyanlända
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Vallbergaskolan
Barn- och utbildningsnämnden Månadsuppföljning september 2017
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Våxtorpsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Mellbystrandsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Glänningeskolan
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Ekonomiska förutsättningar Fristående enheter Grundskola
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - BER Budget 2018 Månadsutbetalning.
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Skolplanering för ett växande Stockholm
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Knäredsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Genevadsskolan
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Ahlaskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Veingeskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Upplands-Bro Visa Ersättningar Granskning av interkommunal ersättning för grundskola, fritidshem, förskola och pedagogisk omsorg.
En skolpeng höljd i dunkel?
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Resursfördelning Grundskolenämnden 2018-05-21 Uppdaterad med Enhetskostnader egen produktion förskola och skola

Principer för modellens utformning Bidrag på lika villkor Rektors/förskolechefs ansvar för sin inre organisation Utredningarnas förstärkningsområden: Ökad kvalitet i undervisningen Ledning och styrning - förutsättningar för pedagogiskt ledarskap, systematiskt kvalitetsarbete mm. Likvärdighet Säkra barn och elever med särskilda behov vid övergången

Vad innebär en ny modell Resursfördelningen sker till viss del utifrån elevernas behov och förutsättningar. Omfördelning av resurser utifrån ovan överensstämmer med data som förklarar måluppfyllelse i skolan till cirka 80 procent. Ersättningen följer eleverna oavsett vilken skola/huvudman eleven väljer. Modellen ger förutsättningar för en likvärdig resursfördelning till kommunala och fristående skolor. Modellen ger förutsättningar för en väl fungerande uppföljning av resursanvändandet.

Resursfördelningsmodell - grundskola Centrala avsättningar Avsättning myndighetsutövning, reserv för befolkningsökningar Riktat särskilt stöd (nivå 3-4), tilläggsbelopp, modersmål, specialskolor och administration. Fastställande av utrymme för grundbelopp/elevpeng Grundbelopp Fastställande av grundbelopp per elev i förskoleklass, grundskola, grundsärskola och fritidshem Fastställande av grundersättning per elev Fastställande av strukturersättning per elev Fastställande av ersättning för nyanlända per elev. Baserat på HDI index och årskurs Viktning Fastställande av årskurs- och åldersviktning. Styrprinciper annan regi Bidrag på lika villkor; OH administration 3% och moms 6% Fastställande av ersättning per skolenhet i annan regi (fristående och interkommunal) Månadsvis utbetalning av ersättning till resp. enhet Styrprinciper egen regi Avsättning central hantering; lokaler, skolledning, riktat särskilt stöd (nivå 2) Fastställande av ersättning per skolenhet i egen regi. Budgetbeslut KF Budgetbeslut nämnd

Övergripande struktur Grundbelopp Övergripande struktur Likabehandlingsprincipen och nämndens budget som grund Grundbeloppet består av tre delar, grundersättning som fördelas lika per elev beroende på årskurs/ålder, en strukturersättning som är viktad utifrån socioekonomiska variabler samt ersättning för nyanlända. Grundbeloppet ska innehålla ersättning för: undervisning (omsorg och pedagogisk verksamhet) lärverktyg (pedagogiskt material och utrustning) elevhälsa måltider lokaler administration mervärdesskatt

Övergripande struktur - grundskola Grundbelopp Övergripande struktur - grundskola Grundersättning, belopp per elev eller totalt. Strukturersättning, belopp per enhet. Ersättning för nyanlända, belopp per elev. Tilläggsschablon tillämpas för grundsärskola och pedagogisk omsorg som erbjuds i stället för fritidshem. (x) = sker inte i steg 1

Grundersättning grundskola Grundbelopp Grundersättning grundskola Grundskolan - en fast ersättning efter antalet elever viktat utifrån årskurs Fritidshem, pedagogisk omsorg, öppen fritidsverksamhet – en fast ersättning efter antalet elever viktat utifrån ålder Grundsärskola och fritidshem för grundsärskolebarn – en fast ersättning samt ett tilläggsbelopp enligt schablon beroende av elevens behovsgrupp och årskurstillhörighet (utredning pågår) Hösten 2018 tillämpas dock anslagsfinansiering för grundsärskola (inkl. fritidshem), öppen fritidsverksamhet och pedagogisk omsorg. Vi behöver komplettera med dessa enheter i det samlade underlaget.

Styrprinciper Verksamhet i egen regi Bidrag på lika villkor balanseras mot förstärkningsområden och rektors ansvar för sin inre organisation Kostnader för så kallat riktat särskilt stöd (nivå 2), skolledning och lokaler hanteras förvaltningsgemensamt. Del av barn- och elevhälsa kan bli aktuell för förvaltningsgemensam hantering. Behov av förstärkt styrning då resurser riktas direkt till enhet. Resultatöverföring vid över- respektive underskott ska utredas. Utbetalning per månad baserat på antalet placerade elever den 15:e varje månad. Övergångsregler utreds.

Skolorna som lämnar SDF Lundby Effekt av elevhälsa, måltider, vaktmästare, etc. svår att se igenom Samtliga skolor från Lundby får mer resurser men vissa kommer vara i fortsatt obalans med oförändrade organisationer

Lundbys skolor tom april