Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Motorstadion i Lidköping en idrottsplattform som specialanpassats för personer med funktionsnedsättning. Vi vill erbjuda funktionshindrade en fin upplevelse.
Advertisements

Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Idrotten vill Idrottsrörelsens idéprogram Antagen av RF-stämman 2009.
Svensk Idrotts Studie- och Utbildningsorganisation.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Nya Vikvalla - en aktivitetsplats för alla presentation för kommunen fredagen den 26 september 2008.
Idrottscollege En stor satsning i Lindesberg kommun.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Föräldramöte 19/10 P05.
Vad förväntar sig den egna föreningen och specialdistriktsförbundet (SDF)? Att sprida kunskap om idrotten Att sprida kunskap om idrotten Att nyrekrytera.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Västerbottens Idrottsförbund Studieförbundet SISU Idrottsutbildarna Välkomna till SDF DIALOG 2010.
JH Skyttesportförbund Agenda VadTidVem Inledning/presentation 10 minJH SSF/Leif Fakta om idrottsrörelsen Sverige och i länet 30 minLeif JH.
Danssporten Vill Värdegrund, vision och riktlinjer för svensk danssport.
För att inkludera alla Ljusdal IF
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Föreningskonferens Kvällens innehåll Bakgrund Idrottslyftet Idrottens stödorganisation till föreningar Er förenings utveckling.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Föräldramöte F 08/09 30 September Policy, spelarutbildningsplan; hur jobbar BK Höllviken med flickfotbollen? 2.Höstens planering: Tjejcupen,
Fotboll för alla - så länge som möjligt! 1. STOCKSUNDS IF Stocksunds idrottsförening (SIF) bildades den 3 januari 1935 i Stocksund, Danderyds kommun,
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Roland Larsson SPELARUTBILDNINGSPLAN SKÅNES FF. Roland Larsson Introduktion ” Den utvecklande miljön” ”Barnrättsperspektiv” ”Vår förening” Spelarutbildningsplan.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Välkommen till Föräldramöte P03 lag 4-6. Spångamodellen Spånga IS Fotboll är en förening vars syfte är att, utifrån Fotbollens spela lek och lär, bedriva.
Timeout för läsning -ett samarbetsprojekt kring läsning och idrott SISU IU Uppland, Länsbibliotek Uppsala, biblioteken i Heby, Håbo och Enköping.
Föräldrarmöte P04-05 September 11, Röda tråden Vägledning och riktlinjer för barn- och Ungdoms -innebandy i IBK Lockerud Mariestad 2016/2017.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
Idrottsrörelsens mål är att vara till för alla, men det fungerar inte i praktiken Det saknas mycket kunskap om NPF inom idrotten Unga med NPF har rätt.
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
RÖDA TRÅDEN Att erbjuda så många barn, ungdomar och vuxna som möjligt att vara aktiva i Sköndals IK. ”Så många som möjligt, så länge som möjligt”. Sköndals.
Möjlighet till Egen Kraft!
Föräldramötes mall, Välkomna till en ny säsong i vårt underbara gäng!
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Samverkanskonferens 7/9 2016
Lagsammanhållning.
Träff med föreningar i IL Bromma 4 maj – 19.30
Ett treårigt utvecklingsprojekt
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föräldra- och spelarmöte Brunflo FK P-04/05
Hjärtligt välkomna till:
Obbola IK.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Luleå Hockey Team 09.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Riksförbundet Attention
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Värderingar Lekebergs IF
Information kring klasslagsfotbollen
Svensk Idrotts Studie- och Utbildningsorganisation
Dagordning Tankar kring fotbollsträningen BAIK som förening
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Kommunikationspolicy för MASK
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Tranemo kommun Fritid Föreningsstöd, förebyggande samt fritidsgårdsverksamhet Annika Loman Verksamhetschef.
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Idéseminarium för ungdomsledare Rubecks gymnasium 9 feb 2019
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.

Om projektet

Varför slutar barn att idrotta i förening? 50% idrottar, 40% har slutat, 10% har aldrig idrottat, de flesta slutar i 10-års åldern De största idrotterna Fotboll, Ridning, Innebandy, Hockey, Kampsport, Dans, Gymnastik Varför slutade barnet att idrotta; 41% av killarna med NPF-diagnos slutade i 10-års åldern! För mycket krav (55%) Fick inte det stöd som behövdes (38%) Ledaren var inte bra (37%) Ingen kompis att vara med (24%) Röriga träningar (20%) Vad skulle få ditt barn att vilja prova en idrott: (Här svarade både se som slutat och de som aldrig idrottat) Utbildade ledare inom NPF (82%) Anpassad verksamhet med mindre grupper 75% Individuell anpassning 63% Träningskompis 62 %

Vad som upplevs som krav? Krav på närvaro Viktigt att vinna Tävling och matcher hela tiden Prestation viktigare än att ha roligt Alla måste göra lika Förväntas förstå regler och långa genomgångar Går att likna med skolan – okunskap om dagsform Krav på att duscha, miljön i omklädningsrummen är stressande Barnidrott bedrivs som vuxenidrott Att föräldrarna måste vara med och även engagera sig utanför idrotten

Det behövs fler utbildade ledare Attention har i samarbete med SISU Idrottsutbildarna tagit fram utbildningsmaterial Materialet är digitalt (filmer och samtalsunderlag) och är fritt tillgängligt på webben. SISU har också lagt in det som en del i deras grundutbildning fr o m hösten 2018.

Det behövs anpassad verksamhet NPF Hjärtat är en idrottsförening vars syfte är lek & Idrott på egna villkor. Grundare av föreningen är: Anna och Caroline

Första mötet

Insikt

Bildstöd Tidshjälpmedel Energipåfyllnad Pauslåda

Gemenskap Bemötande Respekt Vuxenstöd

”Jag har aldrig förut lyckats till slutet” Lucas 8 år

Barn med NPF ”Ramlar mellan stolarna” Information på Parasports hemsida: I Parasport tävlar idrottare med liknande funktionsnedsättningar mot varandra. För att få så jämna tävlingar som möjligt, och i viss mån även träna på bästa sätt, delas idrottare in i grupper. Grupperna kallas skadeklasser och delas in i tre typer: • Rörelsenedsättning • Synnedsättning • Utvecklingsstörning Information på Riksidrottsförbundets hemsida Idottsrörelsen har inte klassat utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsnedsättningar som en egen grupp funktionsnedsättningar utan att de bör inordnas i den ordinarie verksamheten. Slutsats Barn och unga som inte klarar av kraven inom normidrotten och behöver en anpassad verksamhet med färre krav, vem bär ansvaret för dessa barn och var finns resurserna för att möta barnens behov?

Vilka utmaningar finns för att nå visionen ”Idrott för alla” Det saknas överblick, samverkan resurser och praktiska lösningar för att nå visionen Idrott för alla Idag är det ett delat ansvar, vilket är ett problem: Staten (idrottspolitiska mål och resursfördelning) Riksidrottsförbundet har statens uppdrag samt fördelar alla medel. Kommuner (skola, fritid, social omsorg) Idrottsföreningar är ideella och medlemsstyrda (utveckling av idrotten och utövare) Andra intresseorganisationer (scouter, 4H-gård, friluftsfrämjandet, En frisk generation, Kyrkan, Attention) Privata aktörer Idag är ”Idrott för alla” delat mellan staten (idrottspolitiska mål, resursfördelning), kommuner (ansvar för skola, fritid och social omsorg för kommuninvånare) samt idrottsrörelsen/idrotts-föreningen (ansvar för utveckling av respektive idrott och utövare/föreningsmedlemmar). Det delade ansvaret är i sig ett problem. Det saknas överblick, samverkan, resurser och praktiska lösningar för att nå visionen ”Idrott för alla”.   Det finns också idrottsföreningar som (ofta med hjälp av idrottslyftet) strävat efter att inkludera fler barn och ungdomar, satsa mer på breddverksamhet osv. Det finns även viss forskning inom området. Och det finns kommuner som driver projekt med målet ”idrott för alla” Men det saknas överblick över projekten, utvärderingar och analys som skulle kunna ge generella och konkreta verktyg för att förverkliga en mer inkluderande idrottsverksamhet. Här handlar det framför allt om att hitta samverkansformer mellan kommuner, skola och idrottsföreningar och praktiskt användbara lösningar.

Projektet testar nya samverkansformer på kommunal nivå. Tjänsteman med samordningsansvar (skola, omsorg, fritid samt föreningslivet). Matcha behov med utbud av aktiviteter. Samverkan med skolan och föreningar där personal som känner barnen medverkar på prova-på aktiviteter i anslutning till skoldagen. Utbildade föreningsledare inom NPF ett krav för prova-på verksamhet Verksamheten som erbjuds efter prova-på har samma upplägg och ledare som prova-på verksamheten i skolan. Tjänstemannen är sammankallade för det nätverk av ledare från olika föreningar och verksamheter som ingår i projektet. Framgångsfaktor – Lyssna på barnen vilken verksamhet de vill testa!

Följ oss på webben och på Facebook attention.se/idrottforalla/