Tanum 2015-11-27.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Advertisements

Skola-Arbetsliv Programråd
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vilka ansvarar ytterst för Vård och omsorgscollege i Sverige?
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
…är en samverkansform på nationell, regional och lokal nivå mellan arbetsliv inom vård och omsorg och utbildningsanordnare. Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Vad skiljer APL från APU??
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Organisationsmodell VOC GR
Disposition och utgångspunkter
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Vård- och omsorgscollege
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Verksamhetsuppföljning. Årlig uppföljning av verksamheten Verksamhetsuppföljning Självskattning Regional Lokal om man vill.
1 Självvärdering av kvalitetskriterier - Halland.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Verksamhetsplanering 2016 Vård- och omsorgscollege Örebro län 13.00Ekonomi: Peter Löfsäter 13.30Linda presenterar: bakgrund och nuläge kring våra regionala.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Syfte med nominering Tydligöra handledarens viktiga arbete för elever, praktikanter och nyanställdas introduktion och lärande på arbetsplatserna. Tydliggöra.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Film ….
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Slutlig antagning 2017 Antagning Fyrbodal
Presentation Vård och omsorgscollege
Uppdrag, roller och ansvar
Självvärdering av kvalitetskriterier-Sörmland
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
kvalificerade kunskaper
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Fokus Yrkesutbildning VO
Effekter regionalt och lokalt styrgruppsarbete
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Certifierad samverkan
Arbetsplatsförlagt lärande
...mellan arbetsliv och utbildning!
Effekter regionalt och lokalt styrgruppsarbete
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Nationell satsning för att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet Syfte: Underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden.
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Preliminär antagning 2017 Antagning Fyrbodal
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Mål 1 Öka andelen utbildade
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Personen från Skolverket
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Göteborgsregionens kompetensråd
Presentationens avskrift:

Tanum 2015-11-27

Wilhelmina en av Årets kvinnor 2018! Den 8 mars – Internationella kvinnodagen – uppmärksammar tidningen Expressen traditionsenligt 100 svenska kvinnor som sticker ut.

1. Välkommen https://www.vo-college.se/ 2. Val av justerare för mötet 3. Föregående protokoll 4. Protokoll från granskningsbesöket den 16 november 2018 5. Nuläge lokala college: Fyrbodal Öst – Kristina Wallstedt Färgelanda, Orust och Uddevalla – Mathilda Isaksson Strömstad och Tanum – Linda Ekelund

6. Regional verksamhetsuppföljning av 2018 Verksamhetsuppföljning i två delar: 1. Lägesbeskrivning i form av en SWOT-analys. Analys av styrkor, svagheter, möjligheter och hinder, samt frågor om nationella riktlinjer gällande handledarutbildning och validering. 2. Självskattning. Självskattningen utgår från de 7 regionala kvalitetskriterierna. Syftet med verksamhetsuppföljning: Regionalt ett bra underlag för verksamhetsplanering På nationell nivå ger det en samlad bild av verksamheten i landet och underlag för statistik.

7. Regional mål- och aktivitetsplan Beslut om att anta den regionala mål- och aktivitetsplanen.

Mål 2: Kvalitetssäkrad handledarkompetens utifrån nationella riktlinjer för Vård- och omsorgscollege Uppdrag: Medicin 2, Akutsjukvård och Psykiatri 2 – Johan Linder

Mål 5: Validering inom Fyrbodal ska kunna utföras av utbildningsanordnare enligt nationella riktlinjer Nationellt metodmaterial har tagits fram

Mål 7: Utveckla och förtydliga rollen för programråden/ yrkesråden Roller och ansvar vid apl: Huvudmannen Det är huvudmannen som har det övergripande ansvaret för det arbetsplatsförlagda lärandet, apl, och att apl ingår i det systematiska kvalitetsarbetet. Huvudmannen ansvarar för att: skaffa platser för det arbetsplatsförlagda lärandet  kvalitetssäkra apl utifrån skolans och myndigheters regelverk. Gymnasieförordningen 4 kap 12 §, Förordning om vuxenutbildning 2 kap 27 §, Vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år 4 kap 8 §. Rektor Rektorn beslutar om hela eller delar av kurser ska förläggas till arbetsplatser och om hur fördelningen över läsåren ska göras. Rektor bör se till att det finns rutiner för bedömning av det arbetsplatsförlagda lärandet och möjliggöra för lärare att ha kontakt med eleven och handledaren under apl.

Filmer från Skolverket: Rektors ansvar för apl och bedömning på arbetsplatsten https://youtu.be/9omdMdhmcso https://youtu.be/p0yrUzmA2XY

Lokala programråd och yrkesråd Lokala programråd inom gymnasieskolan och yrkesråd inom regionalt yrkesvux är forum för samverkan om yrkesutbildning och apl. Gymnasieförordningen 1 kap 8 §, Förordning om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning. https://youtu.be/u_eBKNiiPKM

Programråden/ yrkesråden kan…… Yrkesråden ska, och de lokala programråden kan, med fördel medverka till att utveckla samverkan mellan utbildning och arbetsliv och bidra till ett lärande i arbetslivet med hög kvalitet bistå huvudmännen med att belysa behoven i arbetslivet och med att ordna platser för arbetsplatsförlagt lärande i utbildningen medverka vid uppföljning och utvärdering av den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen.

Programråden….. De kan också hjälpa huvudmannen vid planering och organisering av det arbetsplatsförlagda lärandet medverka vid utformningen av gymnasiearbeten samråda om vilka kurser som ska erbjudas som programfördjupning

Förslag till dagordning för programråd/yrkesråd

Programråd/ Yrkesråd ….. Övrigt Kallelse och protokoll med loggan för VO-college. Vilka deltar på programråden och mandat. Rektor deltar och leder mötet. Elevers medverkan. Programrådet ska ha representation från lokal styrgrupp/ lokal arbetsgrupp för Vård- och omsorgscollege Beslut om att rekommendera programråden att använda dagordningen samt att rektor leder mötet.

Regional styrgrupp VOC 190205 Åmål

Vård och omsorgscollege- Åmål Ansökan om att ansluta till lokalt Vård- och omsorgscollege Fyrbodal Öst   Åmåls Kommun: Karlbergsgymnasiet Vuxenutbildningen

Syfte- varför VOC? Vi vill: Säkra rekrytering Höja kompetensen för redan anställda Höja attraktiviteten för utbildning och arbete inom vård och omsorg …genom att: Kvalitetssäkra – gemensamma metoder/verktyg Samverka lokalt, regionalt, nationellt Samverka utbildning och arbetsgivare VOC- gemensamt marknadsföra branschen

Mål 1 Fyrbodal Öst Öka antalet personer som utbildas inom vård- och omsorg i Fyrbodal Öst. Genom att hålla hög kvalitet Genom att erbjuda olika utbildningsalternativ och yrkesutgångar Genom att erbjuda attraktiva arbetsplatser Genom att marknadsföra och informera om våra utbildningar

Mål 2 i Fyrbodal Öst Kvalitetssäkra handledarkompetens utifrån nationella riktlinjer och att utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet. - Genom att utveckla APL (arbetsplatsförlagd utbildning) Handledarutbildning Närmare samarbete med arbetsgivare Samverkan med andra kommuner

Mål 2 i Fyrbodal Öst Kvalitetssäkra handledarkompetens utifrån nationella riktlinjer och att utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet. - Genom att utveckla APL (arbetsplatsförlagd utbildning) Handledarutbildning Närmare samarbete med arbetsgivare Samverkan med andra kommuner

Mål 3 och 4 i Fyrbodal Öst Öka ömsesidig kunskap skola-arbetsliv och erbjuda utbildningar som efterfrågas av arbetsgivarna. Genom att genomföra: Branschråd /programråd Erbjuda enstaka kurser- fortbildning för anställd personal Handledarutbildningar Handledarträffar Studiebesök/verksamhetsbesök

Mål 5 i Fyrbodal Öst Öka kunskap om validering - Genom att: Effektivisera och kvalitetssäkra valideringsprocessen Samverka mellan utbildningsanordnare kring olika kompetenser bland lärare Skapa goda förutsättningar för fortbildning av lärare

Övrigt Genusperspektiv och mångfald Hälsoperspektiv Lärformer och arbetssätt

Tack för idag! Christina Wennerdal Regional samordnare Vård- och omsorgscollege Fyrbodal Fyrbodals Kommunalförbund 0521-72 18 82 christina.wennerdal@fyrbodal.se