Kvalitativ design Jenny Ericson Medicine doktor och barnsjuksköterska

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitativ analys - Analysprocess
Advertisements

En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Aktionsforskning Harriet Axelsson
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Kvalitativ design Carita Håkansson.
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 1 Tove Jaensson.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
Learning study som aktionsforskningsprocess: Lärares och elevers parallella lärande.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Skakiga underlag Kvantitativa enkätundersökningar är mycket bra men bara om de används rätt Norstat 2015.
Sång, Do re mi Love is all around, Ackord D Em G A Gitarr öva i grupper Instrument, instrumentgrupper lyssna Instrumentbingo Välkomna till musiken.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Forskningsmetoder inom barn- och ungdomsvetenskap Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod Litteratur: Repstad Kvale/Brinkmann.
A.Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Kvalitativa metoder Annika Brorsson med dr Eva Lena Strandberg med dr.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
För att vi ska kunna beskriva...
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Kvalitetskriterier och forskningsetik
Problemformulering En introduktion på kursen
Nationella provets delar:
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
The Online Way to Engagement and Wedding Jewelry! Pearlleady.com.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Planering i matematikundervisning
Kritiskt förhållningssätt
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
Amputation Av: Jenna och Isabelle
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
Amazing Wedding/Bridal Jewellery & Gifts Available Online Pearlleady.com.
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Nationella provets delar:
Nationella provets delar:
Practice and challenges in involving fathers
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Viewpoint The Viewpoint Organisation was established in 1999 to promote the engagement and participation of children and young people in decisions that.
Changes version bakisakuten.se.
Den här presentationen innehåller:
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Kvalitativ design Jenny Ericson Medicine doktor och barnsjuksköterska Centrum för klinisk forskning Dalarna

Kvalitativ forskning Svara på frågor som hur och vad Syftet är att Identifiera Beskriva Karaktärisera Förstå

Skillnad mellan kvalitativ och kvantitativ design Kvalitativ metod Kvantitativ metod Ord, texter Siffror Beskrivning Analys Småskalig Storskalig Holistiskt Specifika variabler Forskaren kan blanda sig i Forskaren neutral Öppen design Förutbestämd design

Kvalitativa designer Innehålls eller nätverksanalys – tolka, analysera och beskriva text Fenomenologi – fenomen, hur de ter sig för oss Fenomenografi - uppfattningar - förhåller sig till varandra och fenomen Grounded theory – teorier om människans beteende Etnografi – hur människor beter sig i sociala sammanhang Livshistoria/narrative - berättelser Critical incident – incident - påverkar – aktivitet el. fenomen

Vetenskapsteoretisk bas - kvalitativ forskning Mänskliga erfarenheter är komplexa (holistiska) & kan inte förstås genom att analysera delar Människor befinner sig i sociala sammanhang – mening Multipla verkligheter existerar – verkligheten är subjektiv Den som har erfarenhet har mest kunskap

Vad studeras? Empiri - undersökningar av verkligheten och erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier Dokument Mänskligt handlande/samvaro, i naturliga sammanhang Människors livsvärld, upplevelser, uppfattningar

Urvalsmetoder - icke-slumpmässigt urval Lämplighetsurval Tillgängliga individer tillfrågas Exklusions- och inklusionskriterier Exempel: Intervjua alla i väntrummet Målinriktat urval (strategiskt urval) Styrt urval av informanter på basis av klart definierade kriterier som t ex diagnos, utbildningsnivå, viss yrkesgrupp Representativa – typiska för gruppen Exempel: Mammor till för tidigt födda barn Nätverksurval (snöbollsurval) Informanter ger tips på fler individer Exempel: Kvinnliga drogmissbrukare med AIDS

Hur samla in data? Dagböcker, essäer, journaler mm Observationer Fokusgrupper Intervjuer

Datainsamling - frågor Vad vill Du veta något om – syftet och frågeställningar styr vilka frågor Du ska ställa Syftet är att beskriva mammor till för tidigt födda barns upplevelser av amningsstöd under det första året efter förlossningen. En övergripande inledande fråga Korta och enkla frågor Uppföljningsfrågor Undvik ledande frågor & ja/nej frågor Hur upplevde ni amningsstödet? ”Kan du säga något mer om det?” ”Hur tänkte du då?” ”Hur upplevde du det?” ”Vad gjorde du då?” ”Hur gick det sedan?”

Analys/bearbetning Transkribering Helhetsbild – genomläsning Systematisk analys utifrån vald analysmetod Skapa grupper Textkonstruktion Textnära/manifest Djup tolkning/latent

Analys Skapa ordning och finna mönster som kan syntetiseras, tolkas och kommuniceras Teman – Global theme Huvudkategorier – Organizing theme Kategorier – Basic theme Subkategorier - meningsenheter Dimensioner

Analys - exempel Hitta sin väg i amningen I had problems with breastfeeding in the beginning and felt that it (breastfeeding) started to be associated with anxiety. After about 3 months, things turned around, and now I love to breastfeed. SU23 Belöning som man kämpade för reward that was fought for Navigera i tvetydighet Navigating in ambigouty En fantastisk tid! Njuter av varje amning precis lika mycket! Finns inget mer mysigt än att amma! F23 Hitta sin väg i amningen Finding one’s way in breastfeeding Tacksamhet Gratefulness Navigera enkelt Navigating smoothly Jag stormtrivdes med att amma i det stora hela förutom när det var dags att sova, hon var länge fast vid att amma till söms men förutom det så var det toppen. SU11 Det var jobbigt. Jag var orolig för hennes viktuppgång och hon sög ofta inte så bra, därför att hon inte orkade. SK14 Barnets prematuritet hindrar The infant’s prematurity complicates Navigera med svårigheter Navigating with a struggle Det var svårt att amma i början då hon föddes 2 mån förtidigt. Amningen gick sen lättare och lättare. På slutet fungerade allt bra. Var praktiskt och smidigt att amma, ha maten med sig. Ö19

Textkonstruktion – redovisning av resultat En beskrivande text som är lättillgänglig och läsvärd samt som utgör en version av det undersökta fenomenet The mothers also noted that when the BST paid attention to their specific situation and needs, it contributed to an open discussion where they perceived the support as meeting their individual needs. This kind of attention helped the mothers feel involved in the support process and made them feel more confident as mothers. The mothers also pointed out that the BST genuinely seemed to care for them as a person because they took their problems seriously, were concerned about them and treated them with respect. “If I had questions they could answer and they were very attuned. I thought the whole conversation was modelled after me… like the questions I had and what problems I had, and so on. Then there was the encouragement. Sometimes you might not be so eager to continue breastfeeding after so many months of tube feeding and pumping and .... To just get that encouragement, a little pat on the shoulder.” (Interview 20) Citat Gärna figur/tabell som ger helhetsbild

Kvalitativ design - resultat Förförståelse Ger underlag för hypotes eller teori som kan undersökas i andra studier ex. en forskare ställde öppna frågor i intervju – flera patienter pratade om en faktor som nu undersöks i uppföljande studie Kan inte generaliseras –dock finns meta analyser där kan man generalisera resultatet i viss mån