Politiker och tjänstemannaroller

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Landskronabranden- utifrån ett kommunalt perspektiv
Skadeståndsrätt I och II
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Ett arbete med att etablera
Vad ser du? Anne Bylund.
Fullmäktiges uppgifter
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Regional stödstruktur, Plattform Halland
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Välkommen till ESF:s seminarium
Befolkningsföreträdare och behov
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Det allmännas ansvar för rena förmögenhetsskador
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Kommunakuten AB Vilket ansvar har byggnadsnämnden Verksamhetsansvaret
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Lönesamtalet.
Det interna förtroendet - om samspelet mellan politiker och verksamhet Seminarium 1:F i Nätverkskonferensen 2006 Stig Nyman.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Regionalt utvecklingsprogram
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Strategiska perspektiv på verksamheten
Offensivt styrelsearbete
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Personalpolitisk inriktning
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Finansiell samordning
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Ansvar gentemot vem/vilka?
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Arbetsgivarfrågorna i ett statligt perspektiv
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
GRUNDLÄGGANDE SKADESTÅNDSRÄTT
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Miljömålen består av tre slags mål
Vad innebär regionbildningen?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Religion.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Varmt välkomna! Utbildning för politisk ledning och styrning.
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Park- och naturförvaltningen
Miljömålen består av tre slags mål
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Hot och hat mot förtroendevalda
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Politiker och tjänstemannaroller Gabriel Melki – Ordförande Samhällsbyggnadsnämnden (S) Carina Molin - Samhällsbyggnadsdirektör

Rollerna POLITIKER Folkvalda Driva politik Föra medborgares perspektiv Leda, styra och besluta på övergripande nivå (oftast strategisk nivå) Företräda TJÄNSTEPERSONER Anställda Professionalism Leda, styra och besluta på konkret nivå (oftast taktisk och operativ nivå) Bereda och Verkställa

Uppdraget och att uppnå den gyllene zonen… VAD HUR … och om man inte gör ”rätt” blir det gråzon

Samarbete – se till att varje trappsteg fungerar innan ni går uppåt Samtal Samsyn Samförstånd Samarbete Samverkan

Ansvar och samspel En grundläggande utgångspunkt ligger i det faktiska ansvarsutkrävandet, men lika viktiga ytor där politisk ledning och tjänstemannaledning möts finns i ansvaret för kommunens styr- och ledningssystem, för beredningsunderlagen, för myndighetsutövningen, och ansvaret för kompetensförsörjning.

Relationer och samarbete Ordförande Förvaltningsdirektör Roll Ansvar Uppdrag Mandat/ befogenhet m.m. Förtroendevalda (nämnd/nämndgrupp) Tjänstepersoner (chefer/medledare)

Det komplicerade samspelet Politiks nivå (demokratiskt folkvalda) Tjänsteman- nivå (bereda och verkställa beslut) Med- borgarens fokus Vad och hur, hur tydligt är det? Ibland behöver hur gå tillbaka för att tydliggöra vad. Vad? När? Hur? Vem? Behov, förväntningar, nöjdhet

Politiskt ansvar och vikten av ett rättssäkert samarbete Det ekonomiska ansvaret är ett ansvar för ekonomi i balans och god ekonomisk hushållning. Det är ett i grunden politiskt ansvar, men vilar naturligt på dem som driver verksamheten. Revisionsansvar: Revisionsansvaret är antingen kollektivt eller individuellt, dvs. riktat mot en enskild förtroendevald. Revisionsansvaret omfattar bara de förtroendevalda, inte tjänstemän. Straffansvar: Hovrätten har i en dom slagit fast att sju ledamöter av byggnadsnämnden samt stadsarkitekten i en kommun gjort sig skyldiga till tjänstefel. De beviljade bygglov för ett stort antal förråd på flytbryggor, trots vetskap om att åtgärderna utgjorde avvikelse från detaljplanen. Avvikelsens kunde inte bedömas vara en mindre avvikelse. Skadeståndsansvar: Stat och kommun är skadeståndsskyldiga för personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning. Beträffande förmögenhetsskada kan skadeståndsskyldigheten även gälla om myndigheten lämnat felaktiga upplysningar eller råd. Arbetsrättsligt ansvar: Med arbetsrättsligt ansvar kan avses det ansvar arbetsgivare har för arbetsmiljön och i övrigt för sina anställda (delegeras).

Tre centrala principer 1. Att tydliggöra vem som gör vad och vem som har ansvaret. 2. Att etablera spelregler för kontaktvägar internt och externt. 3. Att aktivt arbeta för att skapa ett bra samspel.

Vi spelar alla i samma lag men ibland styr andra faktorer Myndighetsutövning eller ej lagstyrd verksamhet, skapar olika bollar att spela på. SBF Viktigt med en hetero-gen lag-uppställ-ning. Allt från back, mittfält till forward. Med-borg-are SBN PBL MB FBL TrFo m.m. Be-hov/ För-vänt-ningar Allmänna intressen Enskilda intressen C G Spela på varandras bästa fot Se varandras styrkor och svagheter

”Att spela på varandras bästa fot” Ett gott samarbete kräver tillit och öppenhet. För att skapa tillit och öppenhet så bör man ha ett rakt och ärligt förhållningssätt. Vi ger varandra feedback i syfte att hjälpa varandra, inte stjälpa varandra. Vi skapar samsyn och tydlighet i våra olika uppdrag och roller. Vi har en tillåtande kultur – skapar energi och kreativitet Vi har roligt och trevligt

Viktigt med spelregler Att vi föra dialog om saker som vi är oense om. Att inte göra en ”grej” av att det kan bli fel eller om man inte förstår varandra. Att ha tillitsbaserad styrning – dvs att lita på varandras kompetens och erfarenhet. Att förstå varandras världar – det finns demokratiska processer utanför den kommunala apparaten och förstå hur den världen inverkar/påverkar. Att vi som folkvalda har som utgångsläge att ha Medborgarperspektivet och att vi har politik som vi står för. Att demokratiska processer kan ta tid och måste ibland få ta tid. Att politiken kontinuerligt befinner sig i en förtroenderoll och att beroende på hur vi hanterar uppkomna utmaningar påverkar förtroendet och samspelet mellan politik och tjänstepersoner och därmed tilliten. Att det alltid finns ansvarskrävande.

….Sammanfattningsvis så handlar det om: Tydlighet i rollerna. Komma överens om samspelet och spelreglerna. Att ge förtroende och utkräva ansvar. Personkemi Kontinuerlig dialog. Att hitta en samtalsform som funkar för båda. Att vara överens om Uppdraget Att styra och leda tillsammans

Styrkor och framgångsfaktorer Att vara modig, energisk, ansvarstagande och öppen. Att se helheten och inte fastna i detaljer (syltburken). Att våga släppa kontrollen och ha tillit till varandra. Att fråga om man inte förstår.

Fallgropar En anklagande kultur, skapar en rädd organisation. Besluten blir aldrig bättre än underlagen. Organisationskulturen i stort, medledarna gör som vi gör.

Diskussion och frågor Politiskt citat ”Tjänstemännen ångar på som bara den, men det är bättre att försöka tygla en vild häst än att få liv i döda fiskar”.