Pilotprojekt – sjukgymnastbesök över internet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Advertisements

Sustain Forskningsprojekt Hälso- och sjukvårdskonto.
Lite siffror om Nackas äldre befolkning
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Urologmottagningen i ständig förbättring
Rehabiliteringsgarantin
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Kompetenslyftet eHälsa Vitalis Alexander Hedman Distriktsläkare Processhandledare Carina Martinsson Sjukgymnast Processhandledare Ann-Marie.
Utveckling av besök maj-okt. Utveckling av täckningsgrad.
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
Motions- och Idrottskadeenhet
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
”Hur mår den äldre värmlänningen?” Lisa Brunzell, utvecklingsledare ”Bättre liv för sjuka äldre” i Värmland 11 maj 2012.
Bota din datarädsla SPF Östra Blekinge Bengt Billemyr / Billy Moberg.
The Capital of Scandinavia Utvärdering av systemet för ersättning och tidsregistrering Mårten Lindskog
Medarbetarundersökning
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Ingemar Götestrand Goda exempel på hälsoinriktad struktur Vårdprogram Flödesmodeller Livsstilsteam Livsstilsmottagning Hälsorum Egenvårdsrum.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Information Steg-ett-ut 2015 Sida 1 Välkomna. Information Steg-ett-ut 2015 Sida 2 En enklare vardag Sex löften från Försäkringskassan till personer med.
Anna Johnsson Leg. Sjukgymnast Skånes Onkologiska Klinik, Lund Fysisk aktivitet vid cancersjukdom.
Stöd till efterlevande till cancerpatienter som vårdats inom den avancerade hemsjukvården Ingrid Nilsson Maria Carlsson Sjukvårdsteamet Uppsala Uppsala.
Trygghetsteamet Övergripande målsättning Äldreomsorgen ska sträva efter att lyfta fram och aktivt arbeta med det friska hos de äldre. Genom rehabilitering.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Vårdsamverkan Valdemarsvik
Neurorehabilitering i Primärvården
Digitaliseringens möjligheter och problem
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Medarbetarundersökning 2016
Drop-in mottagning för provtagning
Ändrat arbetssätt gav tillgänglighet till psykosociala-enheten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vård på distans av diabetiker inom Närhälsan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Samordnare samsjuklighet
”KRONOBERGSMODELLEN”
Min Vård - Landstinget Dalarnas digitala vårdcentral
Urologmottagningen i ständig förbättring
Gottsunda hembesöksprojekt
”Läkare på nätet” – ett resultat av nytänk.
Trycksår Region Östergötland
Förbättra klubbkvalitet
Ett projekt på neurorehab Rehab Väst
Rapporten innehåller totalresultatet.
Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik
Presentationens avskrift:

Pilotprojekt – sjukgymnastbesök över internet Videoåterbesök Pilotprojekt – sjukgymnastbesök över internet Johan Dahl, leg. sjukgymnast Tom Nordgren, leg. fysioterapeut Rehab Väst 2018-01-01

Bakgrund/syfte Utveckla nya arbetssätt för att med hjälp av digitalisering öka patienternas delaktighet i vårdprocessen samt skapa jämlik tillgång till vård.

Varför webbesök? Patienter med långa resor. Miljö. Valmöjlighet. Tillgänglighet. Alternativ vid frånvaro – sjukdom/VAB/arbete: - minskat bortfall. Förstärkt telefonuppföljning. Resursteam.

Projektplan Okt 2016 – mars 2017. Fyra sjukgymnaster/fysioterapeuter i Motala/Mjölby. Mål: 10 besök. Fokus på återbesök.

Förberedelser Kunskapsinhämtning/inspiration. Videobesök med Storuman. Test med olika utrustningar: - telefon, - surfplatta, - stationär, - laptop. Olika kamerautrustningar.

Utförande Okt 2016 – jan 2017. 16 planerade besök: - 7 genomförda, - 9 genomfördes ej. Totalt erbjöds 27 patienter videoåterbesök: - 11 tackade nej, - Orsaker: ej trygg/hade inte utrustning. Ingen kostnad under projektet.

Utförande Besök bokas i cosmic. Besök bokas via outlook. Rum på kliniken bokas. Länk via mail.

Genomförda besök 6 kvinnor & 1 man. Ålder 28-68. Åkommor: - nacke, - axel, - ländrygg, - höft, - knä. Hemifrån & arbetsplats.

Ej genomförda besök 5 kvinnor & 4 män. Ålder 28-68. Orsaker: - uteblivet besök, - sjukdom SG/FT, - kom inte på skype; brandvägg & okänd orsak, - kom inte in på mailen, - tekniska problem ljud/bild.

Utvärdering Utvecklingsledare Helén Lövborg genomförde utvärderingar via telefon. 1-4 glad till ledsen. Frågor: Hur upplevde du den hjälp du fick i samtalet? Skulle du rekommendera någon du känner att pröva uppföljning via video? Hur upplevde du kvaliteten på videosamtalet?

Patientupplevelse Alla var nöjda med den hjälp de fick. Alla skulle rekommendera uppföljning via video. Några upplevde inte full teknisk kvalitet på videosamtalet, men överlag bra.

Patientupplevelse Tre hade avbokats om det varit fysiskt besök: - VAB, - psykisk ohälsa, - smärta. Bra komplement till fysiskt besök.

Terapeutupplevelse Generellt positiva. Komplement till telefon/mottagning: - specifik målgrupp; träning, - ej ersätta! Positivt i jämförelse med bara telefon. Färre avbokade besök. Ej optimalt upplagt: - bokningar/system olika. Beroende av patients utrustning/tekniska förmåga. Ingen skillnad på kamerautrustning.

Framtiden Implementerat i verksamheten. Smidare bokning – sammankoppling cosmic/1177? Direktkoppling till Callme. Nybesök. Erbjudas video vid återbud: - utrustning på alla rum. Information. Komplement för att öka tillgänglighet. Valmöjligheter.

Videobesök Vi tänkte nu visa ett videobesök! Skypemöte

Tack för oss!