[Produktnamn] Marknadsplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Advertisements

Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
September 2013 Anneli Angeling
Grundkurs i marknadsföring
Marknadsföring av turism
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Workshop: Marknadsplan 14 oktober 2014 Lukas Åvall
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsplan Gymbolaget
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Fakta Vision 50/50 Fler kvinnor som spelare och ledare
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Studie- och yrkesvägledning – År 2016/2017
Antal olyckor januari-november
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Viktiga tidpunkter Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug Sep Okt Nov
1. Mötet öppnas 2. Årsmötesförhandlingar 3. Kaffe
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Produkt, pris, plats och påverkan
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Analysera, justera och fastställa
CENTRUMSKOLORNA Information Barn- och utbildningsnämnden
Sälja en produkt eller tjänst
Årsklocka SAM (systematiska arbetsmiljöarbetet) jan feb mar apr maj
Diplom Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Barn- och ungdomsidrott
Antal olyckor januari-december
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Banarbets- processen.
(Företagsnamn) SWOT-analys
Reklam eller redaktionellt budskap?
Antal olyckor januari-december
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
Presentörens namn | Företagsnamn
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Tidsplan.
Presentationens motto Kan ta upp två rader
Presentations- rubrik
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentation av antal spelande par år 2017
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
Borlänge gymnastikklubbs årscykel
2019 Årshjul Vision avd Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug
Uppföljningsprocessen i Göteborgs Stad
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Presentationens avskrift:

[Produktnamn] Marknadsplan

Marknadssammanfattning Marknad: tidigare, aktuella och framtida Granska ändringar i marknadsandelar, ledarskap, spelare, marknadsskiftningar, kostnader, prissättning, konkurrens Massmarknad/ Efterföljare Värde av kunder Tidiga efterföljare/ Pionjärer Slutet på livscykeln Tid

Produktdefinition Beskriv produkt/tjänst som marknadsförs

Konkurrens Konkurrensmiljön Ger en översikt över produktkonkurrenter, deras styrkor och svagheter Positionera varje konkurrents produkt bredvid en ny produkt A B C D Prestanda Pris

Placering Positionering av produkt eller tjänst Konsumentlöfte Utlåtande som tydligt definierar produkten inom sin marknad och jämfört med dess konkurrenter över tid Konsumentlöfte Utlåtande som sammanfattar fördelen med produkten eller tjänsten för konsumenten

Kommunikationsstrategier Meddelanden via målgrupp Demografisk struktur av målkonsumenterna

Paketering och utförande Produktpaketering Diskutera design, pris, utseende, strategi Diskutera frågor kring utförande för artiklar som inte levereras direkt med produkten Varukonstnader Sammanställ varornas kostnader och lastningslistor på hög nivå

Starta strategier Starta plan Reklambudget Om produkten introduceras Erbjud material med detaljerad budgetinformation för granskning Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Sep Okt Nov Dec Fas 1 Fas 2 Fas 3

Reklam Strategi och verkställande PR-strategier Fokus på PR-plan Gör en säkerhetskopia av PR-planen, inklusive redigeringskalendrar, tillfälliga åtaganden, konferensscheman och så vidare.

Annonsering Strategi och utförande Översikt över strategi Översikt över media och tidpunkt Översikt över annonskostnader

Annan reklam Direktmarknadsföring Tredje parts marknadsföring Översikt över strategi, fordon och tidpunkt Översikt över svarsmål, mål och budget Tredje parts marknadsföring Marknadsföringssamarbete med andra företag Marknadsföringsprogram Andra reklamprogram

Prissättning Prissättning Principer Sammanfatta specifik prissättning eller prissättningsstrategier Jämför med liknande produkter Principer Sammanfatta principer som behövs för att förstå de viktigaste faktorerna i prissättning

Distribution Distributionsstrategi Distributionskanaler Sammanfatta distributionskanaler Distribution via kanal Visa en plan över hur stor del av distributionen varje kanal har – ett cirkeldiagram kan vara användbart

Vertikal marknad/vertikala segment Möjligheter med vertikal marknad Diskutera specifika möjligheter med marknadssegment Inrikta dig på distributionsstrategier för de marknaderna eller segmenten Inrikta dig på att samarbeta med tredjepartspartner i distributionen till vertikala marknader

Internationellt Internationell distribution Inrikta dig på distributionsstrategier Diskutera problem som särskilt rör internationell distribution Internationell prissättningsstrategi Lokaliseringsproblem Fokusera på krav för lokala produktvariationer

Framgångsmätning Mål första året Mål följande år Mått på framgång/misslyckande Krav för framgång

Schema Fokus för 18-månaders schema Tidpunkt Isolera framgångskritiska tidpunktsberoenden Jan Feb Mar Apr Maj Juni Juli Sep Okt Nov Dec Uppgift 2 Uppgift 3 Uppgift 4 Uppgift 1 Milstolpe