[Produktnamn] Marknadsplan
Marknadssammanfattning Marknad: tidigare, aktuella och framtida Granska ändringar i marknadsandelar, ledarskap, spelare, marknadsskiftningar, kostnader, prissättning, konkurrens Massmarknad/ Efterföljare Värde av kunder Tidiga efterföljare/ Pionjärer Slutet på livscykeln Tid
Produktdefinition Beskriv produkt/tjänst som marknadsförs
Konkurrens Konkurrensmiljön Ger en översikt över produktkonkurrenter, deras styrkor och svagheter Positionera varje konkurrents produkt bredvid en ny produkt A B C D Prestanda Pris
Placering Positionering av produkt eller tjänst Konsumentlöfte Utlåtande som tydligt definierar produkten inom sin marknad och jämfört med dess konkurrenter över tid Konsumentlöfte Utlåtande som sammanfattar fördelen med produkten eller tjänsten för konsumenten
Kommunikationsstrategier Meddelanden via målgrupp Demografisk struktur av målkonsumenterna
Paketering och utförande Produktpaketering Diskutera design, pris, utseende, strategi Diskutera frågor kring utförande för artiklar som inte levereras direkt med produkten Varukonstnader Sammanställ varornas kostnader och lastningslistor på hög nivå
Starta strategier Starta plan Reklambudget Om produkten introduceras Erbjud material med detaljerad budgetinformation för granskning Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Sep Okt Nov Dec Fas 1 Fas 2 Fas 3
Reklam Strategi och verkställande PR-strategier Fokus på PR-plan Gör en säkerhetskopia av PR-planen, inklusive redigeringskalendrar, tillfälliga åtaganden, konferensscheman och så vidare.
Annonsering Strategi och utförande Översikt över strategi Översikt över media och tidpunkt Översikt över annonskostnader
Annan reklam Direktmarknadsföring Tredje parts marknadsföring Översikt över strategi, fordon och tidpunkt Översikt över svarsmål, mål och budget Tredje parts marknadsföring Marknadsföringssamarbete med andra företag Marknadsföringsprogram Andra reklamprogram
Prissättning Prissättning Principer Sammanfatta specifik prissättning eller prissättningsstrategier Jämför med liknande produkter Principer Sammanfatta principer som behövs för att förstå de viktigaste faktorerna i prissättning
Distribution Distributionsstrategi Distributionskanaler Sammanfatta distributionskanaler Distribution via kanal Visa en plan över hur stor del av distributionen varje kanal har – ett cirkeldiagram kan vara användbart
Vertikal marknad/vertikala segment Möjligheter med vertikal marknad Diskutera specifika möjligheter med marknadssegment Inrikta dig på distributionsstrategier för de marknaderna eller segmenten Inrikta dig på att samarbeta med tredjepartspartner i distributionen till vertikala marknader
Internationellt Internationell distribution Inrikta dig på distributionsstrategier Diskutera problem som särskilt rör internationell distribution Internationell prissättningsstrategi Lokaliseringsproblem Fokusera på krav för lokala produktvariationer
Framgångsmätning Mål första året Mål följande år Mått på framgång/misslyckande Krav för framgång
Schema Fokus för 18-månaders schema Tidpunkt Isolera framgångskritiska tidpunktsberoenden Jan Feb Mar Apr Maj Juni Juli Sep Okt Nov Dec Uppgift 2 Uppgift 3 Uppgift 4 Uppgift 1 Milstolpe