Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer

Advertisements

Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Ungdomars drogvanor 2011 Undersökning bland årskurs 9
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Drogförebyggare Håkan Fransson
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Att analysera samhällsfrågor
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Drogförebyggare Håkan Fransson Tel:
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Stockholmsenkäten, 2014 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Men vad händer då? Ett brott har begåtts…….. Arbetsområde: Lag & rätt.
Vad påverkar ungdomar att använda tobak? Familjemönster Kompisarnas tobaksvanor Pojkvännen/Flickvännen röker Vanor o attityder till tobak bland familj,
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Rökning som hälsoproblem
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Vem är jag, Vem är du?.
MAKTLEKAR.
Sammanställning av enkätsvar ang
Riskfaktorer i skolan %. Tobak som riskfaktor, åk 9 %
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Drogvaneundersökning Genomfördes på Arenaskolan och Ala skola den augusti 2015 Utomstående funktionärer 513 av 579 elever deltog Åk 7: 165.
Sexuella trakasserier och respekt VO1:s arbete kring temadagen den 24 februari 2016.
Vem ska ta snacket med din tonåring om TOBAK, ALKOHOL och NAKOTIKA Håkan Jonsson Folkhälsostrateg – DU eller LANGAREN?
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
Hur kan man tillvarata föräldrarnas egna resurser? Tankar om empowerment.
Torsdag 26 november om muntlig framställning och uppgiften.
Trygghetsgruppen Matthias Flodström (fritids) Linn Ekendal (förskolan) Pia Alm (förskolan) Jeanette Lantto (åk 2) Karla Kallenberg (åk 1) Lisbeth Ryderstedt.
Sexuella trakasserier – inte OK.  Vi tycker att det är helt oacceptabelt med sexuella trakasserier eftersom det är kränkande och nedvärderande mot.
Stockholmsenkäten, 2016 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Drogvaneundersökning 2016
Rökfria miljöer - skolan
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Hur pratar du med ditt barn om social medier?
Reklam.
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen,
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
BRIS.
Etik & moral.
I sagans värld.
Prata om alkohol Diskussionsmaterial för föräldramöte cirka åk 8 och uppåt. Föreslagen tidpunkt utifrån att Tonårsparlören med liknande tema skickas ut.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Tobak - Lektion 1 Åk 4-6.
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
PRUSFENOMENET-UPPGIFTSBANAN Uppgiftskorten
Presentationens avskrift:

Tobak - Lektion 3 Åk 4-6

Fyra hörn A B C D

Fråga 1 A B C D Är det farligt att röka? Ja, det är alltid farligt. Nej, inte om man bara gör det ibland. C Nej, forskarna överdriver om farligheterna. D Eget förslag.

Fråga 2 A B C D Vad gör du om en kompis börjar röka? Pratar med hen. Berättar för hens föräldrar. C Berättar för någon annan vuxen. D Eget förslag.

Fråga 3 Vad tror du är vanligaste orsaken till att någon börjar röka? A För att hen är nyfiken. B För att vara häftig/cool. C Det finns för lite för ungdomar att göra. D Eget förslag.

Fråga 4 A B C D Vad skulle du göra om du såg någon röka på skolgården? Ingenting. B Ringa polisen. C Säga till en lärare. D Eget förslag.

Fråga 5 A B C D Vad ska man göra för att tobaksanvändandet ska minska? Mer information om skador och konsekvenser i skolan. A B Tuffare åtgärder mot de som använder tobak. C Det går inte att påverka barn och ungdomar. D Eget förslag.

Fråga 6 A B C D Varför säger vissa att tobak inte är farligt? För att tjäna pengar. B De tycker att det finns värre saker. C De tror inte att det är farligt. D Eget förslag.

Fråga 7 Vad tycker du är en bra idé för att stå emot grupptryck kring tobak? A Säga att man inte vill, men stannar kvar i gruppen B Gå därifrån. Säga att man inte får för någon annan t.ex. för sina föräldrar eller tränare. C D Eget förslag.

Fråga 8 Vad tror du det beror på att färre röker idag än tidigare? A Vi är klokare idag än tidigare. B Det är inte coolt att röka. C Vi är mer hälsomedvetna. D Eget förslag.

Fråga 9 A B C D Är det obehagligt att vara i miljöer där folk röker? Ja. B Nej. C Nej, inte om man känner personerna. D Eget förslag.

5 råd Skriv ner 5 råd på hur vuxna ska göra för att barn och ungdomar inte ska börja med tobak.