Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT HJÄLPA GER GLÄDJE Rödakorsveckan Rödakorsveckan 4–
Advertisements

UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
VÄNSKAP GER GLÄDJE, ATT HJÄLPA GER GLÄDJE Vänskap ger glädje, att hjälpa ger glädje En vän hjälper i en ensam vardag.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Lisämääre, esim. piirin/osaston nimi, 1 VÄNSKAP GER GLÄDJE, ATT HJÄLPA GER GLÄDJE. Vändagen 2016.
Sid 1 eStudiesekreterare: Mira Pihlaja Kontaktuppgifter: eller Puh: (06) GSM: Rum:
Våga prata om psykisk ohälsa!. Hjärnkoll sedan 2009! var Hjärnkoll en nationell kampanj som drevs av Myndigheten för delaktighet, MFD, och Nationell.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
KEDJAN AV HJÄLP BÖRJAR MED DIG Hungerdagen 15 – Du kan hjälpa! Kuva: Leena Koskela Hungerdagen 15 – 17.9.
ATT HJÄLPA GER GLÄDJE Rödakorsveckan Rödakorsveckan 9–
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Empowerment i teori och praktik?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Medlemsvärvning 2017.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vändagen 2017 Vi ses – vi ser..
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mellan-/ Slutrapport Produktionsincitament för den audiovisuella branschen Utländska finansieringsmottagaren Diarienummer Produktions namn Rapporteringsperiod.
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
P-05 Föräldramöte
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Att ansluta sig till en avdelning.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Öppet hus Skolans namn Datum.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Nyckeltal för socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vändagskampanj 2018 Info till avdelningarna
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Medlemsvärvning 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Partisympatimätningar i sverige idag - en översikt och diskussion
Lite tips inför ditt år som klubbordförande
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
FRIVILLIGA RÄDDNINGSTJÄNSTEN – ETT NÄTVERK AV KUNNIGA HJÄLPARE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun?
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Tips för det praktiska ledarskapet
Att tänka på inför en Pep Dag
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Att använda Oma i avdelningen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga VI SES. Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga

Vändagens huvudbudskap VI SES. Endast tillsammans kan vi göra slut på ensamheten. Vi ses – vi ser.

Vändagskampanjens mål 2019 Att berätta och samtala om erfarenheter och konsekvenser av ensamhet. Att påvisa att det är möjligt att bli bekant med nya människor. Att minska ensamheten genom vänverksamhet överallt i Finland. Att få med nya frivilliga till vänkurserna och vänverksamheten. Att nå ut till dem som önskar sig en vän och att berätta för dem om vänverksamheten. För att uppnå detta använder vi oss av lokal och nationell kommunikation, reklam och lokala Vi ses-evenemang.

På vändagen den 14 februari Ordnar vi lokala evenemang Vi ses-kaféer m.m. Avdelningen får ett stöd på 150 euro för arrangemangen Be nya människor komma med och delta i arrangemangen nya vänner och övriga frivilliga som har kommit med under året skolor och läroanstalter personal på ortens LokalTapiola Bjud in nya människor för att bli vänner Vänner behövs! Vem som helst kan bli vän Det finns många slags uppgifter Vi möts och gör det här tillsammans!

Vi ses – popup-kafé Ordna ett kafé i avdelningens utrymmen, butikens entréhall, biblioteket m.m. Ordna kaféet tillsammans med t.ex. hälsopunkten, matutdelningen eller någon annan partner. Begär att få det som ska serveras som sponsorstöd t.ex. från butiker eller tillred trakteringen själv. Tips i RedNets vändagsgrupp. Fira vändagsverksamhetens 60 år. Bjud in till kaféet genom en öppen inbjudan som gäller alla. Mera evenemangsmodeller i RedNet. Foto: Leena Koskela

Ekonomiskt stöd för avdelningens evenemang Centralbyrån stöder arrangemangen för lokala Vi ses-evenemang med upp till 150 euro, då: 1. Evenemanget är öppet för allmänheten och avdelningens eget folk. 2. Lokala medier har informerats om evenemanget. 3. Besökaren kan bli vän och medlem i Röda Korset på evenemanget. 4. Evenemanget har anmälts i de frivilligas informationssystem Oma Punainen Risti. Anvisningar i RedNet. 5. En responsblankett om evenemanget har ifyllts i efterhand. Närmare anvisningar i RedNet.

Kom ihåg att informera om evenemanget Till medierna: I RedNet finns meddelandebottnar, som kan användas till att bjuda in lokala medier till evenemanget och för att bekanta sig med vänverksamheten. I januari utarbetas för avdelningarnas bruk en meddelandebotten om vänverksamheten som ett sätt att lindra ensamhet; bottnen kan kompletteras med det egna områdets uppgifter och sändas till medierna. I RedNet och Oma Punainen Risti: Lägg till uppgifter om Vi ses-evenemanget i Oma (Oma Punainen Risti – de frivilligas informationssystem) före årsskiftet. Se till att det på avdelningens RedNet-sidor finns uppdaterade uppgifter om hur man kan komma med i verksamheten.

Vänkurs genast efter evenemanget På vändagen vill många börja som vän Efter vändagen 2018 visade 1200 nya människor intresse för vänverksamheten. Vi samlar också in kontaktuppgifter till de nya som visar intresse för vänverksamheten under kampanjen 2019. Visat intresse ska besvaras genast. Ordna en vänkurs genast efter evenemanget. Gör reklam för kursen under evenemanget. Ta med nya frivilliga i verksamheten genast t.ex. som arbetspar eller som kompis i grupper.

Kampanjkommunikation Uppgifter om kampanjen i elektroniskt nyhetsbrev till avdelningarnas kontaktpersoner för vänverksamheten, informatörer, sekreterare och ordförande. Nyhetsbrev i november och december. Försäkra er om att e-postadresserna är up-to-date! Anvisningar om beställning av material i nyhetsbrev i november. Mera uppgifter ges i RedNets vändagsgrupp före utgången av november. Vi genomför en enkät bland vänverksam- hetens klienter i oktober-november. En kort förfrågan, som en förmedlare kan göra per telefon eller en vän utföra på ett besök. Foto: Harri Mäenpää

Vändagen 2019 – summa summarum Huvudbudskap: Endast tillsammans kan vi göra slut på ensamheten. Vi ses – vi ser. Vi ser människorna omkring oss och bekämpar ensamheten tillsammans. Vi ber nya människor komma med och ordnar verksamhet åt dem genast. Mera information om kampanjen ges i RedNets vändagsgrupp före utgången av november. Vi ses på vändagen!