Olycksstatistik spårväg i Sverige t.o.m. September 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
När Kina kom till Kalmar
Cuba.
Vara vård värd Överblick över svensk ätstörningsvård utifrån Riksät.
RESULTAT FÖR INKUBATORN Antal idéer som kommit in under
Martin Fritz – Gothenburg an international city.
SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne
Storstockholms brandförsvar
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Klimatanpassad vinterväghållning i Norrköpings Kommun Leif Lindberg Teknisk chef Norrköping kommun
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Italien Fakta om italien.
Spårbilar vid Chalmers. Spårbilar är...  Bekväma  Trygga  Snabba  Tillgängliga Foto: Heathrow, London.
Resepolicy Jesper Johansson.
GfK. Growth from knowledge
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Arvika!. Arvika invånare varav ca i tätorten. Beläget ca 40 km från norska gränsen. Karlstad km Stockholm
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Koncept Vårt företag är ett av de största bilföretagen i Sverige. Det som gör oss unika är vårt breda koncept av bilar. Hos oss kan du hitta allt ifrån.
Tränings handboken En mini guide för idrottare.  Syftet med detta informationshäfte är att läsaren ska få tips på hur man kan optimera sin idrottsligaprestation.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Samrådsmöte T / Solna Strand.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Samrådsmöte T / Solna Strand.
Överklagande av detaljplaner i praktiken Masterexamensarbete i mark- och fastighetsjuridik Gustaf Davidsson
Chef Viktig information till dig som chef gällande nya lönesystemet från september 2016.
Webinar: Produktuppdatering September 2014
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2016
Samordningsmöte T / Solna Strand
Samrådsmöte T / Solna Strand
Samrådsmöte T / Solna Strand
Inledande åtgärder vid insats
boka.livemusik.se/norrköping
Samordningsmöte T / Solna Strand
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Servicecenter – service för hela universitetet
TÄVLINGSMOMENT SKIDOR VASALOPPET+ENGELBREKTSLOPPET
Säkerhetsrapport järnväg
Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
TÄVLINGSMOMENT SKIDOR VASALOPPET+ENGELBREKTSLOPPET
Chef Viktig information till dig som chef gällande nya lönesystemet.
Gemensam nationell Tri för spårväg?
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
EFTERSÖKSORGANISATIONEN
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
LOKOMOTIVET!!!.
Branschrådet våren 2018 Göteborgs Stads Spårvägsbana Mimmi Mickelsen.
Olycksstatistik spårväg i Sverige 2018 t.o.m. april
Mediaplan 2018 Gör ditt jobb till din dröm
Stockholms stad.
Version 3  Nöjd kund. Hela resan..
Stockholms stad.
EFTERSÖKSORGANISATIONEN
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
Nationell BAS-TRI för spårväg
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
TÄVLINGSMOMENT SKIDOR VASALOPPET+ENGELBREKTSLOPPET
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
Presentationens avskrift:

Olycksstatistik spårväg i Sverige t.o.m. September 2018 Jämförelser mellan spårvägssystemen och vissa händelsekategorier.

Olycksstatistik För att kunna göra en rättvis och korrekt jämförelse – se olika förutsättningarna. Det går inte att bara jämföra rakt av. Det är väldigt olika förutsättningar på Sveriges spårvägar. Även om det går att hitta jämförelsetal så måste man se till de olika förutsättningarna. Kan jämföras på olika vis t.ex. linjevis, egen banvall, gatuspår, signalreglerat, siktkörning, antal anställda, tågkm, samhällsområden mm. Denna jämförelse är gjord företagsvis på tågkm.

Skillnader och påverkande faktorer Andel gatuspår: Arriva 20%, Göteborg 41%, Norrköping 74% och SS 26%. Antal turer i rusningen: Arriva 22 st, Göteborg 164, Norrköping 18 st och SS 12 st. Antal resenärer en vardag: Arriva 116 000, Göteborg 400 000, Norrköping ?? och SS 21 000 Banlängd: Arriva 24,6 km, Göteborg 169 km, Norrköping 21 km och SS 12,5 km. Inga huvudsignaler i Norrköping eller Spårväg city. Kan finnas mörkertal i viss rapportering.

OSPA A / miljon tågkm (antal/tågkm x 1M) Arriva Sverige AB 21 st, 1 597 605 tågkm = 13,1 Göteborgs Spårvägar 89 st, 12 725 393 tågkm = 7 Transdev, Norrköping* 0 st, 758 009 tågkm = 0 Stockholms Spårvägar 5 st, 572 810 tågkm = 8,7 * Hsi saknas på banan

Kollision med vägtrafik / miljon tågkm Arriva Sverige AB 7 st, 1 597 605 tågkm = 4,4 Göteborgs Spårvägar 171 st, 12 725 393 tågkm = 13,4 Transdev, Norrköping 14 st, 758 009 tågkm = 18,5 Stockholms Spårvägar 19 st, 572 810 tågkm = 33,2

Kollision med annan spårvagn / miljon tågkm Arriva Sverige AB 0 st, 1 597 605 tågkm = 0 Göteborgs Spårvägar 12 st, 12 725 393 tågkm = 0,9 Transdev, Norrköping 0 st, 758 009 tågkm = 0 Stockholms Spårvägar 0 st, 572 810 tågkm = 0

Kollision med gående och cyklist / miljon tågkm Arriva Sverige AB 2 st, 1 597 605 tågkm = 1,3 Göteborgs Spårvägar 14 st, 12 725 393 tågkm = 1,1 Transdev, Norrköping 0 st, 758 009 tågkm = 0 Stockholms Spårvägar 4 st, 572 810 tågkm = 7

Urspåringar / miljon tågkm Arriva Sverige AB 2 st* 1 597 605 tågkm = 1,3 Göteborgs Spårvägar 16 st, 12 725 393 tågkm = 1,3 Transdev, Norrköping 0 st, 758 009 tågkm = 0 Stockholms Spårvägar 1 st, 572 810 tågkm = 1,7 * depåurspåringar

Rökutveckling och brand / miljon tågkm Arriva Sverige AB 1 st, 1 597 605 tågkm = 0,6 Göteborgs Spårvägar 8 st, 12 725 393 tågkm = 0,6 Transdev, Norrköping 0 st, 758 009 tågkm = 0 Stockholms Spårvägar 0 st, 572 810 tågkm = 0

Nödbromstillbud / miljon tågkm Arriva Sverige AB 126 st, 1 597 605 tågkm = 78,9 Göteborgs Spårvägar 89 st, 12 725 393 tågkm = 7 Transdev, Norrköping 5 st, 758 009 tågkm = 6,6 Stockholms Spårvägar 52 st, 572 810 tågkm = 90,8

Fall i vagn / miljon km Arriva Sverige AB 0 st, 1 597 605 tågkm = Uppgift saknas Göteborgs Spårvägar 30 st, 12 725 393 tågkm = 2,4 Transdev, Norrköping 16 st, 758 009 tågkm = 21 Stockholms Spårvägar 4 st, 572 810 tågkm = 7 - oklart