Instruktion för examination och bedömning (EB)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
för sjuksköterskeexamen ©
Advertisements

Stat – Huvudman - Profession
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Lokal Pedagogisk Planering
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Instruktion för examination och bedömning samt direktiv för att utreda fusk Monica Nerdrum och Ole Karlsson, lärcentret Webbinarium Åbo.
Instruktion för examination och bedömning Monica Nerdrum och Tove Forslund, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Nya beslut i examensstadgan
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Den individuella utvecklingsplanen
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Monica Nerdrum, Lärcentret
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Vaasa Polytechnic1999 / kno / OOA Definiera systemet OOA-Analysdokument - metodöversikt Sid: / Definiera uppgiften A.1.1 Syfte A.1.2Systemdefinition A.1.3Omgivning.
Hur blir man klok på universitetet?
EXAMENSSTADGAN [ES] Monica Nerdrum.  Arbetet pågått sedan våren 2014  Första version till nyckelpersoner  Möten med nyckelpersoner  Studiechefer.
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender.
Marknadsföring och försäljning
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 Validering Regional arbetsgrupp
EXAMENSSTADGAN [ES] Undervisnings- och examinationsspråket Monica Nerdrum.
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
[EB] INSTRUKTION FÖR EXAMINATION OCH BEDÖMNING DEL 2 Nu kör vi vidare… Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
ÄNDRINGAR I ES Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
EXAMENSSTADGAN [ES] Avhandlingar och handledning Monica Nerdrum.
[EB] INSTRUKTION FÖR EXAMINATION OCH BEDÖMNING DEL 1 Nu kör vi… Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Examination och bedömning
Bedömarutbildning. Examensnivåer för fristående examina Yrkesinriktad grundexamina Ger breda grundläggande yrkesfärdigheter inom en bransch. Yrkesexamen.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Yrkeshögskolornas medverkan i det europeiska högskoleområdet
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
B EVISHANDLÄGGNING ( EXAMEN ) I NYA L ADOK Nätverksträff 25 november, Konstfack Anette Eriksson, Sophia Hansson Ridman och Linda Strand- Lundberg.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
Validering inom Lärarlyftet
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Material för socialtjänsten
Ny examensstadga Vad ändrar?
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Ta del av riktlinjerna här
Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Läkarintyg för sjukpenning
Utbildningsplan Lärandemål
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Instruktion för examination och bedömning (EB) Vad ändrar i versionen godkänd 2018? Ole Karlsson

Innehållsförteckning Målsättningar med uppdateringen Hur skiljer sig utformningen från den gamla EB De centrala nyheterna per kapitel Kapitel 1 Gemensamma bestämmelser Kapitel 2 Skriftlig och muntlig tentamen Kapitel 3 Skriftlig och muntlig uppgift Kapitel 4 Fortlöpande aktivitet Kapitel 5 Lärdomsprov för lägre och högre högskoleexamen Kapitel 6 Tillgodoräknande Kapitel 7 Sökande av ändring

Målsättningar med uppdateringen Undervisningen vid ÅA omfattas av stora förändringar Våra lärares pedagogiska förmåga blir allt bättre, vilket resulterar i en iver att pröva nya grepp i undervisningen Den tekniska utvecklingen möjliggör nya undervisningsmetoder Studerandena är vana med avancerad undervisning från de lägre stadierna och förväntar sig samma nivå hos oss Samtidigt måste ÅA uppfylla lagstiftarens juridiska krav, bl.a. garantera studerandenas likabehandling, och följa nationell/internationell utveckling T.ex. har ÅA bekantat sig med Universitetskanslersämbetets rapport Rättssäker examination, tredje upplagan (Sverige) Forsknings- och undervisningsservice har märkt en ökad mängd frågor om hur olika situationer ska eller kan tolkas

Målsättningar med uppdateringen Uppdateringsbehov De nuvarande reglerna i EB behandlar alla examinationsformer på samma sätt, vilket inte är ändamålsenligt Andra regelverk, t.ex. examensstadgan (ES) har uppdaterats 2017-2018, vilket medför förändringsbehov i EB för att undvika oklarheter och överlappningar Nationell utveckling kring t.ex. tillgodoräkning medför behov att anpassa våra regler till andra högsskolors En målsättning var också att minska omfånget på EB genom att ta bort rekommendationer och text av mer policynatur Längden på dokumentet är ungefär den samma (nu 12 sidor) men nya EB har en större, mer läsarvänlig fontstorlek

Målsättningar med uppdateringen Fortsättningsvis ges tentatorn en betydande bestämmanderätt i hur examinationen av en prestation genomförs Reglerna för de olika examinationsformerna följer en gemensam struktur (förutsatt att det finns behov av riktlinjer) Definition Genomförande Bedömning Komplettering och höjning Den här uppdelningen har valts för att det ska vara enkelt för lärarna att hitta vilka krav ÅA ställer för olika examinationsformer och i olika delar av examinationsprocessen

Hur skiljer sig utformningen från gamla EB Nya EB har slagit ihop tre kapitel till ett Kap. 1 Grundläggande bestämmelser Kap. 3 Examination Kap. 1 Gemensamma bestämmelser Kap. 5 Bedömning och offentliggörande av resultat Nya EB har en ny uppdelning där regler samlats från flera paragrafer och nu placerats enligt examinationsform (kap. 2-5) Kapitel 2 Aktörer i gamla EB har strukits. I nya EB framgår aktörernas uppgifter i det kapitel och de paragrafer som beskriver respektive process Kap. 6 Tillgodoräknande och kap. 7 Att söka ändring av bedömning finns kvar men har omarbetats. Arbetet med att balansera var man hittar vilken information i de olika stadgorna fortsätter. En perfekt lösning finns inte. I remissen kom förslag om att slå ihop åtminstone examensstadgan (ES) och EB. I nuläget behandlar ES policyfrågor medan EB är lärarens praktiska arbetsverktyg.

Kap 1. Gemensamma bestämmelser Innehåller definitioner och regler som gäller för alla examinationsformer, exempelvis Tentators uppgifter, vitsordsskalor, tidsgränser för lärarens bedömning och hur examinationssvaren ska offentliggöras och arkiveras Inga betydande skillnader i sakfrågorna jämfört med gamla EB Ändringar efter remissen En paragraf togs in om att tentator ska ta religiösa högtider i beaktande då examinationstidpunkterna bestäms Förslaget om att ett av ÅA borttappat examinationssvar ska medföra godkänt med högsta betyg har ändrats till att studeranden snabbt ska ges en ny chans att tentera

Skriftlig och muntlig tentamen Tentamen är den mest formstyrda examinationsformen och kapitlet innehåller den största delen av paragraferna från den tidigare EB, exempelvis aktörernas roller (tentamenskoordinator, -övervakare) skillnaden mellan olika tentamensformer hur får studeranden tentamensrätt regler för själva tentamenstillfället Ändringar efter remissen tentatorn ansvarar alltid själv för att en kurstentamen genomförs tentamensrätten gäller för terminen då kursen ges samt de två följande terminerna, förutsatt att det finns tentamenstillfällen.

Skriftlig och muntlig uppgift Det har funnits oklarheter om reglerna för hur uppsatser, inlärningsdagböcker och andra skriftliga uppgifter examineras, vilket var orsaken till att EB strukturerades om på ett nytt sätt Digitala hjälpmedel gör att muntliga uppgifter blivit vanligare. Det möjliggör även att t.ex. föredrag görs på distans Kapitlet ger en ram för hur examineringen ska gå till Ändringar efter remissen förslaget om att en försenad inlämning per automatik sänker vitsordet stegvis utgår. Försening som inte beror på sjukdom eller liknande förhinder ska ändå påverka vitsordet. på motsvarande sätt stryks förslaget att vitsordsbegränsa kompletteringar

Fortlöpande aktivitet EB stadgar om undervisning endast då den ingår som en del av examinationen Fortlöpande aktivitet är seminarier, laborationer, fältarbete och praktik där prövningen av studeranden kräver obligatorisk närvaro Det är studerandens växelverkan och aktivitet som bedöms Lärarens föreläsningar kan inte vara obligatoriska Ändringar efter remissen Förtydligande att studerandens sjukdom eller motsvarande förhinder att delta i obligatorisk verksamhet ska ersättas med uppgifter som stöder studerandens möjligheter att genomföra kursen (inte omfattande straffuppgifter)

Lärdomsprov för lägre och högre högskoleexamen Granskningsprocessen har skrivits ut tydligare och innehåller Definition Överenskommelse mellan studerande och handledare Inlämning av avhandling Sakgranskning Språkgranskning (ersätts snart med språkrespons under skrivprocessens gång) Ändringar efter remissen Flera paragrafer slogs ihop för att undvika dubblering av text (de skilda paragraferna för dekanus och sakgranskare ströks) Bedömningsprocessen skrevs ut som flera paragrafer för att förtydliga de olika stegen i processen

Tillgodoräknande Det finns ett behov att tydligare definiera hur ÅA ser på tillgodoräknande av studier presterade inom annan examen. Tillgodoräknande är att ersätta obligatoriska studier eller inkludera valfria studier i examen Andra högskolestudier: högst 90 sp på kand.nivån/ 60 sp på mag.nivån Annan visad kompetens: högst 20 sp på kand.nivån/ 10 sp på mag.nivån Avhandlingen kan inte ersättas, extern avhandling kan ersätta kurser Ändringar efter remissen Läraren ska dokumentera avlagda delprestationer i två läsår utöver det läsår då studieprestationen genomfördes. Studerande kan ansöka om tillgodoräknande då hen försöker genomföra kursen nästa gång Studiepoäng från samarbetsuniversitet kan med principbeslut räknas in automatiskt i studieregistret

Sökande av ändring Allt om sökande av ändring har flyttats till 7 kap. Ny uppdelning så att det skrivs skilt om rättelseförfarandet för Avhandlingar Annan studieprestation Tillgodoräknande Rättsskyddsnämnden beskrivs numera i förvaltningsinstruktionen, i EB endast om hur man praktiskt söker om omprövning hos nämnden Ändringar efter remissen Ny paragraf om tidsgränserna (delgivning, begäran om bedömningsgrunderna, begäran om rättelse)