Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info 14.1.2016 Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi, larandestod@abo.fi
Satsningar på god lärandemiljö Toppenheter inom undervisning Fysiska miljön vid renoveringar och nybyggen Universitetsportfölj vid anställningar av undervisande personal Kriterier för god lärandemiljö För utbildningslinjernas självvärdering och utvecklingsarbete
11 kriterier (vad?) Tre bedömningsgrunder (hur bra?) A) Planering av utbildningen 5 delkriterier B) Genomförande av utbildningen C) Uppföljning och utvärdering 1 delkriterium Tre bedömningsgrunder (hur bra?)
Teknik i undervisningen Lärplattformen Moodle Webbkonferens Adobe Connect för on-lineföreläsningar, deltagande i seminarier, handledning Nätföreläsningar/videomaterial E-tent /Exam Urkund för plagiatgranskning Responssystem (e-lomake, Mentimeter, nytt kursutvärderingssystem) Sociala medier, ex. bloggar mm
Varför moodle? Strukturerar lärprocessen tar studenten genom kursen steg-för-steg tillgång till material, övningsuppgifter, lärarens informationsmeddelanden och lärarens feedback på samma ställe Exempel: https://moodle.abo.fi/course/view.php?id=1858
Varför videoföreläsningar? Stöder flera lärstilar och motiverar > förbättrar inlärningen Distansstudier Repetition För studenter som missar föreläsningen Åskådliggörande ”Rest”: det som läraren inte hinner föreläsa på timmen Flipped classroom: se på video hemma > aktivera på närstudierna
Flipped classroom Exempel från ämnet Matematik Studenterna tittar på inspelad föreläsning före närstudierna (tillgängliga i Moodle) Hemuppgifter På närstudierna räknade studenterna i grupp (Magga Halldorsdottir)
Möjlighet till distansstudier Vissa ämnen och framför allt många ämnen inom Åbo Akademis öppna universitet Öpu - för vem? I första hand för vuxenstuderande, men Akademins grundstuderande kan delta om det finns plats, utan avgift Kurserna kan även fungera som förberedelse till urvals- eller inträdesprov. Påbörja universitetsstudier innan de blivit antagna (de kurser som avlagts vid det öppna universitetet kan räknas till godo i en universitetsexamen för den som ansöker och blir antagen som )examensstuderande. Distansstudier Vanligen följer studenterna tidtabell med deadlines varje vecka (strukturerar studierna) www.abo.fi/student/oppnauni
System för direktrespons
Anna Sell, informationssystem
Nytt system för kursutvärdering 2016 Alla kurser på kandidatnivå utvärderas med samma frågor + möjlighet för läraren att lägga till egna frågor för utveckling av undervisningen alla studenter hörs resultaten behandlas och utnyttjas
URKUND FÖR PLAGIATHANTERING Laadunvarmistustyökalu Miksi plagioinnintunnistusohjelma on ÅA:n mielestä tarpeellinen? Yliopiston näkökulmasta: on tärkeää voida näyttää ettei plagiointia esiinny Ohjelmisto mahdollistaa systemaattisen plagioinnin tunnistuksen Ohjelmisto helpottaa opettajan työtä Opiskelijan näkökulmasta: Enemmistöä rehellisistä opiskelijoista ei syyttömänä epäillä plagioinnista Kaikki tarkastetaan samalla tavalla/kaikkia opiskelijoita kohdellaan samalla tavalla (oikeudenmukaista) Vähentää vaaraa, että opiskelijan omaa työtä plagioidaan
”five minutes of fame” 2009
Studenterna med i ÅA:s utvecklingsarbetet för att uppnå god lärmiljö
Totalt 522 svar
Tack!