Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info 14.1.2016 Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Välkommen på tionde minikonferensen om kursutveckling – första gången invid Lärcentrets egna.
IT i undervisning som stöd för genomströmningen TF:s personalmöte Tove Forslund, Lärcentret
Norska filmen om boken  
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Utbildningsplanering Erfarenheter från Idé- och samhällsstudier Ekonomidagarna 2013 Jonas Nilsson.
Genomströmning vid ÅA Strategiska utvecklingsförslag Mats Lindfelt Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund
Forslund/Lärcentret i Åbo1 Införande av obligatorisk plagiatgranskning och ibruktagnng av programvara för plagiatdetektion vid Åbo Akademi NU2010,
Teknikmedierad student-lärarinteraktion i högskolekurser Enkäten genomförs som en del i ett projekt som syftar till att inventera ”nya” distansutbildningspraktiker,
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Introduktion till matematik studierna på LTH
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
1 Lärcentret i Åbo Mervärdet med nätstöd i kurser Tove Forslund, Lärcentret
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Skolutveckling via digitala medier
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
Kursortsgemensamt Moodle T7 Syfte: – Enhetlig struktur för att lätt hitta rätt – Alla studenter når samma lär-material – Varje fil läggs på en plats, inga.
Nätbaserad undervisning Tät interaktion mellan studenter och lärare Agnès Sandin,
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
1 Lärcentret i Åbo Praktisk nätpedagogik del 1: Planering av nätundervisning Ope.fi-utbildning Tove Forslund
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
1 LC-verksamheten lägesrapport och planer för 2010 Tove Forslund LC-möte
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Studieförmåga och gemenskap Daniela Sund Styrelseordförande
Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
1 Kreativa och hållbara lärmiljöer, CLL Tove Forslund Lärcentret i Åbo
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTER UTVÄRDERINGSRAPPORT 2014.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
”God lärandemiljö” – innehåll och användningsmöjligheter
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
Tävlingstränare utveckling
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Automatiserade kursvärderingar och analysmallar
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Planering av digital undervisning
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Hälsokurs - vikt 1 år (39 veckor)
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Att bygga upp en undervisningsportfolio
Studentenkäter på nätet och 2011
The Alumni Day English Language and Literature Ingela Ollas
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal
Utvärdering av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Styrning och ledning matematik
Måndagar: Prata om kampanjer - att planera, räkna på - kap. 5 och 6 Fredagar: Göra egna exponeringar - gruppuppgift efter olika teman Power-Point ”Kampanjer”
Att studera vid öppna universitetet
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info 14.1.2016 Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi, larandestod@abo.fi

Satsningar på god lärandemiljö Toppenheter inom undervisning Fysiska miljön vid renoveringar och nybyggen Universitetsportfölj vid anställningar av undervisande personal Kriterier för god lärandemiljö För utbildningslinjernas självvärdering och utvecklingsarbete

11 kriterier (vad?) Tre bedömningsgrunder (hur bra?) A) Planering av utbildningen 5 delkriterier B) Genomförande av utbildningen C) Uppföljning och utvärdering 1 delkriterium Tre bedömningsgrunder (hur bra?)

Teknik i undervisningen Lärplattformen Moodle Webbkonferens Adobe Connect för on-lineföreläsningar, deltagande i seminarier, handledning Nätföreläsningar/videomaterial E-tent /Exam Urkund för plagiatgranskning Responssystem (e-lomake, Mentimeter, nytt kursutvärderingssystem) Sociala medier, ex. bloggar mm

Varför moodle? Strukturerar lärprocessen tar studenten genom kursen steg-för-steg tillgång till material, övningsuppgifter, lärarens informationsmeddelanden och lärarens feedback på samma ställe Exempel: https://moodle.abo.fi/course/view.php?id=1858

Varför videoföreläsningar? Stöder flera lärstilar och motiverar > förbättrar inlärningen Distansstudier Repetition För studenter som missar föreläsningen Åskådliggörande ”Rest”: det som läraren inte hinner föreläsa på timmen Flipped classroom: se på video hemma > aktivera på närstudierna

Flipped classroom Exempel från ämnet Matematik Studenterna tittar på inspelad föreläsning före närstudierna (tillgängliga i Moodle) Hemuppgifter På närstudierna räknade studenterna i grupp (Magga Halldorsdottir)

Möjlighet till distansstudier Vissa ämnen och framför allt många ämnen inom Åbo Akademis öppna universitet Öpu - för vem? I första hand för vuxenstuderande, men Akademins grundstuderande kan delta om det finns plats, utan avgift Kurserna kan även fungera som förberedelse till urvals- eller inträdesprov. Påbörja universitetsstudier innan de blivit antagna (de kurser som avlagts vid det öppna universitetet kan räknas till godo i en universitetsexamen för den som ansöker och blir antagen som )examensstuderande. Distansstudier Vanligen följer studenterna tidtabell med deadlines varje vecka (strukturerar studierna) www.abo.fi/student/oppnauni

System för direktrespons

Anna Sell, informationssystem

Nytt system för kursutvärdering 2016 Alla kurser på kandidatnivå utvärderas med samma frågor + möjlighet för läraren att lägga till egna frågor för utveckling av undervisningen alla studenter hörs resultaten behandlas och utnyttjas

URKUND FÖR PLAGIATHANTERING Laadunvarmistustyökalu Miksi plagioinnintunnistusohjelma on ÅA:n mielestä tarpeellinen? Yliopiston näkökulmasta: on tärkeää voida näyttää ettei plagiointia esiinny Ohjelmisto mahdollistaa systemaattisen plagioinnin tunnistuksen Ohjelmisto helpottaa opettajan työtä Opiskelijan näkökulmasta: Enemmistöä rehellisistä opiskelijoista ei syyttömänä epäillä plagioinnista Kaikki tarkastetaan samalla tavalla/kaikkia opiskelijoita kohdellaan samalla tavalla (oikeudenmukaista) Vähentää vaaraa, että opiskelijan omaa työtä plagioidaan

”five minutes of fame” 2009

Studenterna med i ÅA:s utvecklingsarbetet för att uppnå god lärmiljö

Totalt 522 svar

Tack!