Bilden och verkligheten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bilders värde Pk,
Advertisements

Att presentera med PowerPoint
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Förord Bildkomposition
Arbetsområde Film.
Film och filmanalys.
Ur bl.a. Effektiv Visuell kommunikation Bo Bergström
Grafisk design av tryckt reklam
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
En bild säger mer än tusen ord !
Reklam.
Ett arbetsområde om poesi
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Form, perspektiv Ur bl.a. Effektiv Visuell kommunikation Bo Bergström
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Nyårsafton Ett fotoreportage av Daniel Fasth
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut. Vad är en bild? Vad är en BILD? En bild är en känsloskapande illusion, där vi själva skapar sanningen och.
Att presentera med PowerPoint Alexander1.
Bildanalys Ett försök att tränga djupare än ytan Jakt efter budskap
Begrepp.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Skriva noveller.
Marknadskommunikation och mediaval
GULDÅLDERN I FINLÄNDSK KONST
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Vittert vetande om webbdesign
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Porträttfotografi Uppgift: Skapa en bild av hur du själv vill framställas med hjälp av fotografi. Utgå ifrån en känsla/stämning som du vill få fram i bilden.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Reklam i olika medier.
Berättande text.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Filmspråk Filmen har ett eget språk som vi tittare “tyder” utan att vi tänker på det. Regissören använder många tricks för att få oss att förstå vad som.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Bildretorik – retoriska bilder. Retorik Det klassiska begreppet retorik handlar om konsten att tala väl och medryckande för att övertyga. Inom bildretoriken.
O p t i k e l l e r L j u s. Optik – Ljus Ljusstrålar har många märkliga egenskaper och det behövs därför många olika typer av modeller för att beskriva.
Fotografi. Kompaktkamera Allt i ett Systemkamera utbytbar teknik.
Få perspektiv på tillvaron. Ögonhöjden Ögonhöjden hos betraktaren är alltid detsamma som horisontlinjen. I denna bild är fotografen lika lång som personen.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Konsten att övertyga.
Reklam Vem får synas och hur?.
Bilden och verkligheten
Kommunikation.
Kommunikation och information
Grafisk design FORMEN.
Konsten att läsa skönlitteratur
Kommunikation.
Fotografiet som kommunikation
Kommunikation.
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Bild – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Novellanalys.
Grafisk form.
Grunder foto och bildbehandling
Grafisk design FORMEN.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Berättande text.
7 ELEMENT AV KONST.
Fotokurs
Grafisk form.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grafisk form.
Kognitivt perspektiv.
Grafisk form.
Presentationens avskrift:

Bilden och verkligheten

Fotografens perspektiv: Fotografens trovärdighet - redogöra för situationen när bilden togs valet av motiv och kameravinkel. Fotografiet - ett tidsvittne snarare än ett sanningsvittne.

Bildkategorier Fönster Visar raka okonstlade bilder. Fotograferar det man ser. Objektiv kamera. Spegel Mer personliga, speglar bildskaparen bakom bilden. Subjektiv kamera.

Kraftfält i bilden: Utsnittet Motivet fångas, bilden ramas in i höjd och bredd, blickpunkt bestäms Komposition Linje, rymd, ljus, volym och färg - komponeras till helhet Innehåll budskapet som beställare och fotograf förmedlar med bilden - personlig tolkning görs av betraktaren.

Bildkommunikation

BILDEN och kommunikation Mål - Vad ska bilden användas till? Illustrera, informera, lära ut, skoja, roa … Bilden ska påverka, stämma med varumärket informera… Vem vill man nå? Vem betraktar bilden? Vad vet hon om budskapet redan? Vad vill man att hon ska veta efter bilden och budskapet? Var ska bilden synas? I vilket media?

Informationsbilder - raka och enkla, sakliga utan känslor Journalistiska bilder - skildrar, politik, olyckor utan ställningstagande Reklambilder - är känsligare eftersom de ska påverka och måste hänga samman med budskapet. Svårt att träffa rätt målgrupp eller vid för stora målgrupper

Det viktigaste först - Budskapet (Argumenten bygger budskapet) Att forma budskap - Instrumentella budskapen - lovar en lösning på ett problem. Dramatiskt berättande, bygger på underläge och överläge och en räddare behövs (produkten i reklam Relationella budskap - lovar en känslomässig intellektuell belöning. Mjukare dialog med betraktaren som blir medagerare.

Olika berättande bilder. Faktabilder - registrerande och enkla bilder för utbildning information. Prosabilder - tydligt berättande, dramatiskt eller icke, balanserat arrangemang. Poesibilder - är personliga, lyriska känslobilder som kanske kan manipulera och beröra, ofta välarrangerade.

Retoriska bilder. Presentativa - visar budskap eller produkter Metonymiska - bevisar budskap eller produktegenskaper - hur något fungera i en situation. Metaforiska - jämförande bilder, Produkter jämförs och kanske påvisar att de är bättre än något annat icke namngett)

Sammanhang - Kontexten påverkar och kanske förvandlar bilden, innebörden förändras och påverkas av detta. Inre kontexten - bilden olika element och deras inbördes relationer - om det finns motsatser mellan dem kan bilden bli spännande och attrahera oss. Yttre kontexten - miljön bilden finns i påverkar tolkningen. Yttre kontexten kan förklara, förstärka eller förvandla bilden..

Harmoni kan upplevas när bilden och texten samspelar och säger i stort sett samma sak. Kan vara relevant när man vill ha en bild som ackompanjerar innehållet, läcker bild i resebok, kokbok och där betraktaren är intresserad. Disharmoni upplevs när bild och text är en motsägelse till varann - kan vara bra när betraktaren måste påverkas och väckas i t ex en annons.

Bildarbetet

Komposition A&O Attrahera - utvalt objekt i bilden kan fånga, helheten kan attrahera. Orientera – tydlig väg, ordning.

Enkelhet Reducera, eliminera. Ta bort objekt för att framhäva… Kongenialitet Komposition passa ihop med innehåll och budskap..

Bildstruktur Symmetri, objektet centralt i bilden. Lugn harmoni och kraft. Asymmetri, objektet står till vänster eller höger i bilden skapar dynamik. Spänning mellan kontrasterande större och mindre ytor samt mellan element = bra asymmetrisk bild. (Tredjedelsindelning)

Kontraster Storlek, form, styrka, färg.. Konstruktion Bildrummet, förgrund, mellanplan, Bakgrund Orientering Horisontalen, vertikalen, diagonalen, cirkeln, triangeln…

Orientering Horisontalen - lugn och harmonisk (natur) Vertikalen - mer levande dynamisk, (människan) Diagonalen - fart, dynamik, dramatik, från hörn till hörn, suger in mottagaren.. Cirkeln - obruten rörelse, helhetssymbol Triangeln - universums trefaldighet, stående eller liggande…

Kamerarörelse! Flytta dig själv…. Närhet och vinkel.. Att ha med sig… Riktning Kontinuitet - film Kamerarörelse! Flytta dig själv…. Närhet och vinkel.. Grod, fågel, halvbild, helbild, närbild

Bilddjup- täcka eller delvis skymma, mörka partier, oskarpa delar… Att ha med sig… Bilddjup- täcka eller delvis skymma, mörka partier, oskarpa delar… Arbetsredskapen är bildelementen och deras realtioner..

Motljus (bakom motivet) Att ha med sig… Ljus- Direkljus(hårda skuggor), Indirekt(reflekterat), Filtrerat ljus(toner) Ljusets riktning- testa hur motivet förändras. Medljus (ljus bakom fotograf) Motljus (bakom motivet) Sidoljus (modellerar fram motivet, fönsterljus) Ljus och skugga...

Bildbehandling

Beskärning- reducera, fokusera, dramatisera Med ett syfte för bilden Beskärning- reducera, fokusera, dramatisera Frilägga- framhäva, avgränsa Rytm- sätta samman bilder Kollage- kontrast i storlek viktig

Betraktaren Bygger bilden av grundelementet, delbetydelserna och helbetydelsen. Påverkad av tolkningar från egna erfarenheter.. Har du ett syfte med bilden och budskapet – vem är mottagaren?