Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport HfR den 18 nov 2011 2019-01-01
Genomförande 10 granskningsrapporter åren 2007 – 2011 Intervjuer med rektor och ledningsgrupp vid fyra lärosäten vintern 2010/11) och med Högskoleverket och Vetenskapsrådet Enkät och intervjuer för att undersöka styrelserna uppdrag och arbete Analys av drivkrafter i det samlade styrsystemet Slutrapport till riksdagen Budskap till regeringen och till lärosätena 2019-01-01
Det samlade styrsystemet Resursstyrning Kvalitetssäkring Självständiga lärosäten och relationen till regeringen 2019-01-01
Verkligheten i högskolan Sektor som expanderat Resurstillskott, i sht för forskning Styrfilosofi som handlar om självständiga lärosäten Styrning med hjälp av ”automatiskt verkande system” genom konkurrens mellan lärosätena Fast regeringen styr också direkt … 2019-01-01
Iakttagelser: Grundutbildningen Hur fungerar då styrsystemen– säkras kvaliteten och hur går det med effektiviteten i resursanvändningen? * risker med resurstilldelningssystemet * hur styr den nationella kvalitetssäkringen * hur går det med forskningsanknytningen? * och hur klarar sig grundutbildningen i den interna konkurrens med forskningen? 2019-01-01
Iakttagelser: Forskningen med forskarutbildningen Hur fungerar då styrsystemen– säkras kvaliteten och hur går det med effektiviteten i resursanvändningen? * externfinansiering har inte bara fördelar utan också nackdelar * resurser som samlas på hög * och hur går det för forskarutbildningen? 2019-01-01
Iakttagelser: Effektivare resursutnyttjande Det finns utrymme att öka resurseffektiviteten Bristande profilering innebär risker för effektiviteten 2019-01-01
Iakttagelser: Lärosätets ledning Den stora självständigheten gör styrelserna viktigare än någonsin – tar styrelserna sitt ansvar? Ett alltför decentraliserat risktagande leder till snålande – och anslag och bidrag samlas på hög Höga ambitioner men vet man hur det går? Mycket begränsad kunskap om hur resurserna förbrukas. 2019-01-01
Iakttagelser: Regeringen Styrsystemen behövs men räcker de till? Och fungerar de tillräckligt bra ihop? Myndighetsdialog på mellis? Återrapporteringskraven – dags för renässans? Var skapas det kunskap om högskolan? 2019-01-01
Till sist Högskolan är en särskild sektor – det gäller att slå vakt om särdragen! Konstig styrkonstruktion – men det behövs! Det finns inga patentmediciner (tro inte på falska profeter). Lita inte på sektorns höga förtroendekapital – det gäller att förvalta uppdraget väl när resursknappheten börja vina. 2019-01-01