Aktiva skoltransporter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Bakgrund till projektet Schack i skolan
Skolan i rörelse
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Vad är naturvetenskap i förskolan?
CP- konferansen I Oslo den 31 januari 2014
Nya Elementar!.
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Cannabis-appen - ett preventionsverktyg i vår tid 3 april 2013.
Kampanjer för ökad resemedvetenhet.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Yngre skolbarns kamratkulturer
Från skolforskning … till forskning i skolan
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
6 september Physical Activity in NCD prevention in Vietnam From evidence-base to policy implementation Helena Wallin, Leg läk,
I variationsteorins kölvatten
Regionkoordinator och hemsideansvarig Skogen i Skolan nationellt
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Vägar till en jämlik hälsa
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Välkomna till föräldramöte
Välkomna till Edboskolan
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Hopp-projekt H-hälsa, O- och, P- personlig, P-planering. Syfte
Fysisk aktivitet och barn
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
OMVÅRDNADSVETENSKAPLIG FORSKNING OCH FORSKNINGSPROCESSEN Tema 1 SJSE17 Hanna Meerveld Maria Stjernfeldt.
Barnfetma: Hur kan vi påverka? Betydelsen av - matvanor - fysisk aktivitet Claude Marcus Rikscentrum för Barnfetma Karolinska Universitetssjukhuset 2005.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Föräldramöte årskurs Rektorsområdet Vår informationsskrift och likabehandlingsplaninformationsskrift likabehandlingsplan Årets utvecklingsarbete.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
Mer Energi i Hummelsta En undersökning om effekten av utökad fysisk aktivitet, inom ramen för skoldagen, har på skolprestation och mående hos elever i.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Studenten i centrum, flexibelt lärande vägen framåt
Stegräknare Antal steg per dag Aktivitetsnivå Mindre än 5000
Ungdomarnas medieanvändning
LTUs SWOT Mats Westerberg Centrum för entreprenöriellt lärande
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
Föräldramöte år 2-3 Välkomna!
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Kvalitetsgranskning och forsknings etiska principer
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
VÄLKOMNA TILL FÖRÄLDRAMÖTE
WORLD’S CHILDREN’S PRIZE
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
För föräldrar till barn 6-12 år
Sociala investeringsmedel, spår 2
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Förenade i rörelse.
Presentationens avskrift:

Aktiva skoltransporter Jag tar mig framåt Aktiva skoltransporter Anna-Karin Lindqvist, LTU Stina Rutberg, LTU Helen Nilsson, Luleå kommun

Ett samarbete Luleå kommun; BUF och SBF Luleå tekniska universitet

Barn rekommenderas av WHO att röra sig minsts 60 min/dag på medel till hög intensitet. Bland Swedish children aged 11 years only 21% of boys and 13% of girls achieve the recommended levels of physical activity seven days per week (Folkhälsomyndigheten, 2014). Mellan 1995-2015 har skolresorna på cykel blivit 48 procent färre. Det kan finnas anledning att begrunda detta ur ett folkhälsoperspektiv, eftersom resvanor grundläggs tidigt

Närheten till skolan kanske den farligaste platsen på väg till skolan?

Gamification – en framgångsfaktor i undervisningen. Resultat så här långt Gamification – en framgångsfaktor i undervisningen. Ökad fysisk aktivitet men även andra värden Redo för skola. Bygger nya relationer.

Resultat så här långt Föräldrarnas attityder förändras efter att de provat och nyckeln till att prova är barnens entusiasm. Världens första vintercyklings projekt för barn som utsetts till Årets vintercyklingsinnovation.

Åk 5 senhöst/vinter Sep föräldramöten för åk 5 Nov temadagar för åk 5 45 min workshop/ämne Hälsa Trafiksäkerhet Miljöpåverkan Vinterdäck AST under 4-6 veckor integrerad med pedagogiska teman

Åk 2 Höst Temadagar för åk 2 45 min workshop/ämne Hälsa Trafiksäkerhet Miljöpåverkan AST under 4-6 veckor integrerad med pedagogiska teman

Nytta/vinst med projektet Projektet ökar barnens aktiva skoltransporter, främjar deras fysiska aktivitet och kognitiva förmåga. Förutom detta görs vinster gällande trafiksäkerheten och en minskad påverkan på miljön. Den kunskap som skapas genom projektet ger nyckelkomponenter för att främja skolbarns hälsa och akademiska prestationer.

Kontaktinformation Hemsida: https://www.lulea.se/e/jag-tar-mig-framat.html Forskning Anna-Karin annlin@ltu.se 072-5390660 Stina stirut@ltu.se 0920-493225 Hemsida: www.ltu.se/aktivaskoltransporter Projektledare Helen helen.nilsson@skol.lulea.se 070-5162227