Frihetstiden och 1800-talet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ideologiernas framväxt
Advertisements

Historien om Antiken i Grekland.
Från Stormaktstid till Frihetstid
Sveriges stormaktstid
Industri och demokrati i sverige
TYSKLANDS ENANDE & Otto von Bismarck.
Uppgifterna 1-5 Sidorna Den enväldiga kungen Uppgifterna 1-5 Sidorna
Industriella revolutionen
SVERIGE Ett land i förändring.
Sverige – en stormakt på 1600-talet
Varför ska vi läsa om franska revolutionen?
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
Orsaker Effektiviseringen av jordbruket.
Gustav Vasa (1523 – 1561) Lånade pengar av Hansan.
Från frågeställning till uppsats.
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Demokrati och hur Sverige styrs
från forntid till nutid
Sverige under 1600-talet.
Historia Är som att resa i tiden.
Stormaktstiden Ca
Frihetstiden
Ideologier Att jämföra.
Demokrati (= folkstyre) Från grekiska orden ”demo” (folk) och ”kratia” (välde eller styre) Började i Aten för ca 2500 år sedan Där fick alla vuxna fria.
Frihetstiden
FRÅN KUNG TILL KEJSARE DEL 2 Revolutioner!. INNEHÅLL  Momentet tar vid där det förra slutade och kastar oss in i sjuttonhundratalet.  Vi kommer att.
Sverige Sverige vid 1800-talets början:
Makt som låg i ett fåtal händer. Folket uteslutna från politiska processer. Riksdagen representerade 10% av befolkningen. Folket ville ha mer makt!
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Drottning Kristina.
Tolkningsverktyg Historia är inte “det som har hänt” utan tolkningar av det som har hänt. För att kunna organisera historisk information finns olika verktyg.
Stormaktstiden
1800-talet.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Sverige under 1800-talet Från jordbruksland till industrination
Frihetstiden
Den industriella revolutionen
Utkik Historia: s , Frihetstiden
Franska revolutionen Levande historia 8: s
Industriella Revolutionen
Från jägare till bönder Från grottor till städer till högkulturer Våra första civilisationer, från år sedan ca 8000 f.vt.
Första världskriget Konsekvenser. Revolution i Tyskland Tyska folket hade blivit lovade en seger Tyska folket kände sig besvikna och lurade av sin egen.
Introduktion till perioden Vad händer?.
Befolkningsökningen. Befolkningen ökade  Befolkningen ökade under frihetstiden, det blev fred. Det stora nordiska kriget hade tagit slut. Krigen, pesten.
SVENSK HISTORA. Vikingatiden (ca: år 700 – 1000) Vikingatiden varade ungefär mellan år 700 – Det fanns vikingar i Sverige, Danmark och Norge.
HATTAR OCH MÖSSOR. Theo och Gabbe och Molly.. HATTAR OCH MÖSSOR, TVÅ POLITISKA PARTIER. Under Frihetstiden var det många och långa diskussioner i Riksdagen.
Franska revolutionens orsaker: Adelns privilegier -rätt jaga på allas mark -rätt ta ut avgifter på byarnas kvarnar, bagarbodar och vinpressar -rätt att.
Vilka olika grupper gav sig iväg från Europa? Vilka var deras mål?
Den nya industriella världen
Vasatiden Repetition.
Franska revolutionen & Napoleonkriget
Östersjöriket Sverige
Östersjöriket Sverige
Med betoning på Kina, Upplysningstiden och Franska revolutionen.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Ideologier.
DEN FRANSKA REVOLUTIONEN
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Frihetstiden
Den ryska revolutionen
Vad tyckte svenskarna om de som styrde Sverige?
Frihetstiden och 1800-talet
Svara på frågorna genom att använda texten på s
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Regenterna under denna tid: Karl X Karl XI Karl XII
UPPLYSNINGEN ca
Catha Glaas Herrängens skola
Presentationens avskrift:

Frihetstiden och 1800-talet Kolla på vykorten Vad berättar de om? Frihetstiden och 1800-talet Historia VT år 6 Catha Glaas

Frihetstiden, jordbruk och handel Lektion 1 v 15 Se filmen Frihetstiden del 1 - Potatis, siden och mycket mera som finns på sli.se Skriv en tankekarta/stödord kring - Kungens makt - jordbruk, matvanor - Levnadsvillkor (Bostäder, arbete osv) 2. Läs s 192 -195 Skriv en egen faktatext som berättar om: - varför den här tiden kallas Frihetstiden? - Grundlagar och varför de behövdes - riksdag, riksråd och Arvid Horn - jordbruket - handel (järnexport, lyximport och Ostindiska kompaniet och slavar) Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: Tankekarta från filmen samt faktatext

Ansvar: Stencil med uppgifter Uppgifter på Skansen Hur levde man på 1700-talet? Uppgift: Besök Skansen, gå runt bland gårdarna/husen och svara på frågor. Ansvar: Stencil med uppgifter

Ansvar: Se avsnittet, samla fakta. Extralektion Historieätarna Se Historieätarna: https://www.so-rummet.se/content/historieatarna-avsnitt-5-frihetstiden Rita en tabell i ditt anteckningsbok och samla fakta från avsnittet. Historieätarna Bönderna Politik Handel Ansvar: Se avsnittet, samla fakta.

Vetenskapsmännen Lektion 1 v 16 Se filmen Frihetstiden del II – Några svenska snillen som finns på sli.se Skriv en tankekarta/stödord kring - Upplysningen - vetenskapsmännen (varför män – inte kvinnor?) - vetenskapsakademin 2. Läs s 196-197 + blå rutan på s 201 Skriv en egen faktatext som berättar om: - varför tiden kallas Upplysningen - Carl von Linné (Mer fakta finns t.ex. på SO-rummet. ) - Eva Ekeblad och hur hennes uppfinning gav fler mat. - Anders Celsius - Christopher Polhem - Carl William Scheele Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän

Två partier i riksdagen Lektion 2 v 16 Grupparbete 1. Arbeta i grupper om 4. Läs s 198-201 Ta reda på - vad hattar och mössor är? - ta fram argument för och emot att ta upp kriget mot Ryssland igen efter freden I Nystad. Utgå från det ni har lärt er tidigare om krig och det ni läst om hattarna och mössorna. 2. Dela upp er i grupp i hattar och mössor. Låtsas att ni är två av dagens riksdagspartier och genomför en debatt. Ni kan få spela upp er debatt inför resten av klassen. Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän

Gustav III Lektion 1 v 17 Grupparbete Gör en tidslinje över Frihetstidens regenter. Berätta kort om varje kung/drottning. 2. Läs s 202- 203, skriv om detta: - hur Gustav III tar makten - varför man säger att Frihetstiden tar slut - den olika synen på Frihetstiden genom historien - en upplyst monark? - varför Gustav III införde religionsfrihet - slavhandel Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I, Adolf Fredrik) samt Gustav III Ulrika Eleonora 1719- 1720 nya grundlagar, lite makt; Riksdag vart tredje år Fredrik I 1720 – 1751 ….. Ansvar: S. 202-203 Tidslinje; regenter Faktattext

På Livrustkammaren finns kläderna, vapnet och blodet kvar. Konst, kultur och mord Lektion 2 v 17 Faktatext Läs s 204-207 Skriv en faktatext som handlar om: De nya akademierna - Några ”kulturkändisar”. - Tidens mode och hygien - Språket Varför Gustav III fick olika grupper i samhället emot sig. Hur Gustav III blev enväldig Varför han mördades av adelsmän Vad som hände i Frankrike under samma tid Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I, Adolf Fredrik. ) På Livrustkammaren finns kläderna, vapnet och blodet kvar. Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän

Rutger Macklean, skiftet och befolkningsökningen Lektion 1 v 18 Orsaker och konsekvens Rutger Macklean, skiftet och befolkningsökningen Se Utbildningsklippet om effektivare jordbruk på sli.se. 2. Läs s 208 – 215 3. Skriv en kort faktatext om Gustav IV Adolf och hur Sverige förlorar Finland. 3. Ange så många orsaker du kan komma på till att jordbruket förändrades så mycket under 1800-talet och konsekvenser av detta. 4. Välj en av konsekvenserna och skapa en konsekvenskedja av den… dvs…. XXXXXXX är en konsekvens av jordbruksreformen. Tack vare denna konsekvens hände följande….. Svara på frågorna: a.) Hur märker vi i dagens Sverige av 1800-talets jordbruksreform? b. ) Googla på Rutger Macklean och berätta om vem han var och varför han är viktig. 6. ) Skriv så många orsaker du kan komma på till att befolkningen ökade och konsekvenser av detta. (Ledtrådar; potatis, vaccin, fred, nya matvarnor, nya ”befokningsgrupper”) Ansvar: S. 208-215 Träna konsekvensskedjor

Ny kungaätt, ny grundlag, nya idéer Lektion 1 v 20 fakta Ny kungaätt, ny grundlag, nya idéer Se film sli.se Karljohanstiden 1809-1844 Skriv en text som handlar om: - den nya grundlagen - Karl Johan Bernadotte - Unionen mellan Sverige och Norge (fred i 200 år) - Nya idéer i samhället (konservativa och liberala) - Livet i städerna Resonera kring en eller flera av följande saker: - Varför man valde en skicklig militär som ny kung? - Hur Sverige har lyckats hålla sig utanför krig i 200 år och hur det påverkat oss? - Varför Karl XIV var konservativ, vad fruktade han skulle hända om samhället förändrades för snabbt. Påverkades han av att ha upplevt Franska revolutionen? - Berätta om kvinnors arbeten och jämför tex. ammans situation med en statares. - Jämför barnens arbetstidens med hur det är idag – för barn? – för vuxna? Ansvar: S. 216 -219 Skriv fakta + resonera

Städer, folkrörelser och maskiner Lektion 1 v 20 Städer, folkrörelser och maskiner Ansvar: S. 220-225

Det nya Sverige. Klassamhälle och utvandring Lektion 2 v 20 Det nya Sverige. Klassamhälle och utvandring Ansvar: S. 226-229