VÅRDPLANERING UTIFRÅN PATIENTENS PERSPEKTIV - En ministudie av Annika Simonsson -
100 patienter fick svara på 6 olika frågor om hur de upplevt vårdplaneringen 61 kvinnor & 39 män deltog
Fick du information på ett sätt som du förstod, så att du vet vad du kan förvänta dig hemma?
Fick du information på ett sätt som du förstod, så att du vet vad du kan förvänta dig hemma? Biståndsbedömaren återkommer Ja, genom barnen Det var en opersonlig och dålig lokal Tråkigt att kommunen inte kunde meddela vilket boende det blev Jag kommer inte ihåg, förstod inte
Kände du att du fick möjlighet att ställa frågor?
Kände du att du fick möjlighet att ställa frågor? Kände att jag blev avbruten
Kände du att man lyssnade på dig och besvarade dina frågor?
Kände du att man lyssnade på dig och besvarade dina frågor? Vet inte Hade inga frågor Ja ibland
Kände du att du var delaktig och att man tog hänsyn till dina behov?
Kände du att du var delaktig och att man tog hänsyn till dina behov? Tveksamt Oklart Jag vet inte Svårt att tala om det De viskade till maken, kände sig överkörd
Vet du vart du skall vända dig om du har fler frågor?
Vet du vart du skall vända dig om du har fler frågor? Nej Inte i dagsläget Oklart Jag vet inte Känns oroligt Nej men det löser sig kanske Ringer anhörig i så fall Jag frågar personalen
Känner du att det blivit som vi planerat?
Känner du att det blivit som vi planerat? Väldigt nöjd med insatserna Kunde varit bättre information vid hemgång Bristfällig info från läkaren på sjukhuset Dålig kommunikation mellan kommun, patient och närstående Rehab arbetade väldigt snabbt Har avsagt sig hjälp Nej men det löser sig kanske Går ej att nå patienten Pat avliden