Klarar du en kris?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Advertisements

Öppen lab. kring cellandningen
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
Konkreta handlingar i vardagen Energisparveckan 2013 Energisparveckan samordnas av Motiva Ab.
SVENSKA LIVRÄDDNINGSSÄLLSKAPET. FILMEN OM OSS KANSLIET -GENERALSEKRETERAREKARIN BRAND -UTBILDNINGSANSVARIGMONA LISA WERNESTEN -EKONOMIKJELL GUSTAVSSON.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
AMNINGSKÖRKORT Birgitta Grederup Bergman Marie Bohman
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
Program Inledning, Susanna Lindvall, Stockholm
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013
72 timmar som gör skillnad
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Resebarometern 2011 KRONOBERGS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (39%) 2. Göteborg (28%) 3. Malmö.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Rekrytering av sjuksköterskor Nuläge Nuläget – rekryteringsbehov sjukskötersketjänster Totalt rekryteringsbehov: Cirka 50 tjänster (varav.
Resebarometern 2011 ÖSTERGÖTLANDS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (33 %) 2. Göteborg (31 %)
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
Grekerna.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
72 timmar som gör skillnad
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
Beredskap på kvällar och helger
Best Practice i sociala medier
Vad hände egentligen?.
Omvärlden om oss 31 jan – 13 februari
Lära för livet!.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Minska matavfall i skolorna
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Projekt: Sniglar En dag när vi var ute vid ”huset” behövde några barn kissa. Vi gick för att kissa bakom en buske, och under den upptäckte barnen att det.
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
72 timmar som gör skillnad
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Läkemedelsdagen 2018 Tema rationell läkemedelsbehandling År 2018 ordnas Läkemedelsdagen som en del av en omfattande kommunikationskampanj för genomförandeprogrammet.
Ett samarbetsprojekt mellan
Redovisa match 3 senast den 8 februari 2019 på mina sidor
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Bakgrund Göteborgs Stads budgetmål: Göteborg ska vara en jämlik stad.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Medlemsvård – Hur gör vi?
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Redovisa match 3 senast den 6 mars 2020 på mina sidor
Kommunikation studenter
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Kampanjkarta aktiviteter 13 – 19 år
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
FREDA kortfrågor på picto
Presentationens avskrift:

Klarar du en kris?

Syfte och mål med kampanjen Syftet med kampanjen är att göra kommuninvånarna medvetna om sitt eget ansvar vid en kris/samhällsstörning. Att kampanjen ska synas, att informationen är lättillgänglig och att samtliga identifierade målgrupper nås. Målet är att samtliga kommuninvånare har tagit del av informationen på ett eller annat sätt. Det vi vill uppnå är att ta vårt kommunala ansvar. En del av kommunens geografiska områdesansvar är att samordna information till allmänheten inför en kris – då skapar vi en mer förberedd kommun.

Budskap under kampanjen Rekommendation att klara sig i 72 timmar Situationen efter de första tre dygnen vid en samhällskris kommer att se olika ut beroende på vad det är som har hänt och hur omfattande krisen är. Att vara förberedd gör hela skillnaden

Kampanjen Testa bo utan vatten el och värme i 72 timmar Reklamskyltar i staden Container inredd med utrustning och material som är bra att ha vid en kris Inspelade filmer om de fyra grundbehoven Livesändning från huset Bioreklam Utskick av broschyrer Vinna en krislåda

72-timmarstestet Första delen av kampanjen Livesände, bloggade och spelade in filmer om de fyra grundbehoven Väldigt många intressanta frågor från allmänheten

Containern Tre dagar i varje kommun Container i Norrköpings centrum Tre olika platser i Finspång Tävling för att vinna krislåda Marknadsfört på Facebook och Instagram att Nina och Richard var på plats för att berätta om sina erfarenheter. Tog stöd av Frivilliga resursgruppen Cirka 700 besökare sammanlagt

Genomslag i press En rapport från Origo Group visar att det publicerades 112 nyhetsartiklar och inslag om kampanjen. Nyheten togs upp av TT, Aftonbladet, Expressen, SvD, SVT, SR, all lokalpress (vid flera tillfällen) och flera lokala tidningar runt om i landet.

Räckvidd sociala medier De reportagefilmer som togs fram för 72-timmarstestet fick som mest 42 500 visningar på Facebook. Respektive livesändning från 72-timmarstetstet har i dagsläget mellan 3900 och 9500 visningar. Instagramkontot 72timmarstestet. 35 inlägg varav 10 filmer. 163 följare.

Vinnare av krislådan

Kommunikationseffekt Telefonintervjuer har genomförts med 800 personer. Undersökningen har riktat sig till allmänheten i Norrköpings kommun. Målgruppen för undersökningen har varit i åldersspannet 18–75 år. 

Kommunikationseffekt Andelen som känner igen 72-timmarsbegreppet och tagit del av informationen har ökat från cirka 26% till 50% (en fördubbling). Andelen som säger sig veta hur länge man förväntas klara sig själv vid en samhällsstörning har ökat med cirka 16 procentenheter, från 60 till 76%. Kunskapen om vilka förberedelser man bör göra ökade på alla parametrar.

Erfarenheter

Norrkoping.se/72timmar Finspang.se/72timmar Tack! Norrkoping.se/72timmar Finspang.se/72timmar