Klarar du en kris?
Syfte och mål med kampanjen Syftet med kampanjen är att göra kommuninvånarna medvetna om sitt eget ansvar vid en kris/samhällsstörning. Att kampanjen ska synas, att informationen är lättillgänglig och att samtliga identifierade målgrupper nås. Målet är att samtliga kommuninvånare har tagit del av informationen på ett eller annat sätt. Det vi vill uppnå är att ta vårt kommunala ansvar. En del av kommunens geografiska områdesansvar är att samordna information till allmänheten inför en kris – då skapar vi en mer förberedd kommun.
Budskap under kampanjen Rekommendation att klara sig i 72 timmar Situationen efter de första tre dygnen vid en samhällskris kommer att se olika ut beroende på vad det är som har hänt och hur omfattande krisen är. Att vara förberedd gör hela skillnaden
Kampanjen Testa bo utan vatten el och värme i 72 timmar Reklamskyltar i staden Container inredd med utrustning och material som är bra att ha vid en kris Inspelade filmer om de fyra grundbehoven Livesändning från huset Bioreklam Utskick av broschyrer Vinna en krislåda
72-timmarstestet Första delen av kampanjen Livesände, bloggade och spelade in filmer om de fyra grundbehoven Väldigt många intressanta frågor från allmänheten
Containern Tre dagar i varje kommun Container i Norrköpings centrum Tre olika platser i Finspång Tävling för att vinna krislåda Marknadsfört på Facebook och Instagram att Nina och Richard var på plats för att berätta om sina erfarenheter. Tog stöd av Frivilliga resursgruppen Cirka 700 besökare sammanlagt
Genomslag i press En rapport från Origo Group visar att det publicerades 112 nyhetsartiklar och inslag om kampanjen. Nyheten togs upp av TT, Aftonbladet, Expressen, SvD, SVT, SR, all lokalpress (vid flera tillfällen) och flera lokala tidningar runt om i landet.
Räckvidd sociala medier De reportagefilmer som togs fram för 72-timmarstestet fick som mest 42 500 visningar på Facebook. Respektive livesändning från 72-timmarstetstet har i dagsläget mellan 3900 och 9500 visningar. Instagramkontot 72timmarstestet. 35 inlägg varav 10 filmer. 163 följare.
Vinnare av krislådan
Kommunikationseffekt Telefonintervjuer har genomförts med 800 personer. Undersökningen har riktat sig till allmänheten i Norrköpings kommun. Målgruppen för undersökningen har varit i åldersspannet 18–75 år.
Kommunikationseffekt Andelen som känner igen 72-timmarsbegreppet och tagit del av informationen har ökat från cirka 26% till 50% (en fördubbling). Andelen som säger sig veta hur länge man förväntas klara sig själv vid en samhällsstörning har ökat med cirka 16 procentenheter, från 60 till 76%. Kunskapen om vilka förberedelser man bör göra ökade på alla parametrar.
Erfarenheter
Norrkoping.se/72timmar Finspang.se/72timmar Tack! Norrkoping.se/72timmar Finspang.se/72timmar