Uppfattas vi så och vilket värde har det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Stöd för analys och förbättring
Att använda sig av massmedier
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Utbildningen Förenkla - helt enkelt. Hur kan kommunen bli bättre på att möta företagen? = bättre företagsklimat.
”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.
Länsstyrelsen i Norrbottens län bjuder in till Konferens om introducering av radiokommunikationssystemet RAKEL i Norrbotten 25 mars 2009 i Luleå Riksdagen.
Kommunikativa workshop – tips på sätt att stötta chefer och ledare Karlstad Bruttoförslag på bilder vi använder när vi håller workshops med.
Journalister har ofta kontakt med forskare
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Kommunikationsplanens delar
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Grafisk profil.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Inriktningsplanering för
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Länsstyrelsegemensam brukarundersökning Överklagande av detaljplaner Undersökningen har genomförts av Statisticon AB på uppdrag av nio länsstyrelser. Statisticon.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Länsstyrelsegemensam brukarundersökning Miljöfarlig verksamhet Undersökningen har genomförts av Statisticon AB på uppdrag av nio länsstyrelser. Statisticon.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Vilka aktuella frågor arbetar SKL med? Gunilla Glasare.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Kommunikationsplanering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kommunikation.
Grafisk profil.
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
RUS Nobelmöte 6 dec, 2016 Katarina Axelsson Naturvårdsverket
Digital plattform Delaktig kommunikation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Döden, bränder och media
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Programutvärdering av sysselsättningsinitiativet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Miljömålen består av tre slags mål
Grafisk profil.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Förstudie Friluftslivets år 2020
Effektkarta för extern webbplats
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Uppfattas vi så och vilket värde har det? Vi vill vara kända för att vara öppna, trovärdiga och kreativa samhällsbyggare Uppfattas vi så och vilket värde har det?

Vilken statlig institution är bäst på medierelationer? 1 Vägverket 2 Polisen 3 Socialstyrelsen 4 Länsstyrelsen 5 Naturvårdsverket Riksdagen Skolverket Kommunikationsanalysen ”PR-Barometern Samhälle” bygger på telefonintervjuer med svenska journalister. Intervjuerna har genomförts av Aalund Research Center i Århus under perioden 15. oktober – 11. december 2008.   PR-Barometer Samhälle arbetar med och tar del av inrikes journalister som har mer eller mindre frekvent kontakt med offentliga organisationer, institutioner och intresseorganisationer. Panelen är udvald efter relevans för undersökningen, deltagandet av jornalister är således både från nationella och regionala medier. 2008 är där 284 intervjuer genomförda med inrikes journalister, fördelat på följande typ av media: Vägverket - No. 1. Ett axplock av kommentarer Visar engagemang och angelägna, hög servicenivå De ger utskick, och lokal information både med riks- och lokal omfattning beträffande händelserna i länet Lätta att nå, tillmötesgående, snabba besked Förståelse för media och press och är alltid tillgängliga Alltid lättillgängliga. Förstår media och dess syfte Bra informationsavdelning Bra pressmeddelanden. Tillgängliga De är tillgängliga. De har en bra hemsida Dom är snabba och tydliga med information Dom har en bra infopolicy, syns på ett positivt sätt Källa: Aalund Research Center i Århus,15 oktober – 11 december 2008

Vägverket i media, jan – april 2009 tidningsartiklar Källa: Cision Vägverket 2018-12-30

Vägverket i media, jan – april 2009 tidningsartiklar + insändare Källa: Cision Vägverket 2018-12-30

Vägverket och miljöfrågor i media jan – feb 2009 tidningsartiklar + insändare Källa: Cision Vägverket 2018-12-30

Vägunderhåll och miljö i media jan – feb 2009 tidningsartiklar + insändare Källa: Cision Vägverket 2018-12-30

Reflektioner, miljökommunikation Aktuell bild Ingen tydlig, enhetlig miljöimage Miljö framstår ofta som underordnat Andra sätter i stor utsträckning bilden Tänkbar strategi Identifiera önskad position: lösningar, innovation och förnyelse! Förenkla budskapen Mer av våra experter – vi är huvudaktör i 25 % av artiklarna (jmfr TS, 40 %) Vägverket 2018-12-30

Kommunikation som förändringsverktyg av etablerade normer 2018-12-30 Vägverket Kommunikation som förändringsverktyg av etablerade normer Alltid nödvändigt, aldrig tillräckligt

Kombination av strategier Tid (2 - 3 veckor) Hög Låg Effekt ”Bombmattan” Tid (2 – 3 år) Hög Låg Effekt Organisk tillväxt Källa: Palm och Jarlbro, 2002 Vägverket 2018-12-30

En tydlig avsändare och lagförändring ger resultat Uppmärksamhet 90 % av fordonsförarna ska ha uppmärksammat att hastighetssystemet kompletteras med fler hastighetsgränser. Förmätning 65 % (jan -08) Mellanmätning 92 % (dec -08) Attityd och värdering 75 % av fordonsförarna ska vara positivt inställda till att hastighetssystemet kompletteras med fler hastighets-gränser. Förmätning 82 % (jan -08) Mellanmätning 83% (dec -08) Kunskap 75 % av fordonsförarna ska förstå varför hastighets-systemet kompletteras med fler hastighetsgränser. Förmätning 53 % (jan -08) Mellanmätning 64 % (dec -08) Bidra till att fordonsförarna känner till att trafiksäkerhets- och miljövinster nås genom att hastighetsgränserna hålls. (Styrkortsmål 75 %) Ej förmätning Mellanmätning 91% (dec -08) (TS 88% och Miljö 26%) Vägverket 2018-12-30

Analysmodell, varumärkesbyrån Rewir Indikatorns uppbyggnad De 6 transportpolitiska delmålen Indikatorer med varumärkesbäring Indikatorns uppbyggnad 1. Indikatorer för att mäta måluppfyllelse 2. De indikatorer som påverkas av Vägverkets förmåga att nå ut 3. Vilken betydelse har styrkan i varumärket för enskilda indikatorer? Kompletterande frågeställningar för analys Indikatorer med varumärkesbäring Kompletterande frågeställningar Varumärkets roll i måluppfyllelse 4. T ex Hur väl har ett arbetsgivarvarumärke byggts upp och vilket bidrag ger det till ”Ett jämställt transportsystem”? Varumärkets styrka (Attityd och kännedom)

Exempel på kopplingar mellan varumärke och mål Vägverkets relationer med kollektivtrafiken Information i anslutning till investeringsobjekt och DoU Förmågan att kommunicera rätt förväntningar Trovärdighet att kommunicera vikten av att hålla hastigheten och att använda säkerhetsbälte Relationer med kommuner, länsstyrelser samt kommun- och regionförbund Vägverkets förmåga att kommunicera med potentiella medarbetare

Slutsatser från Rewir Vägverkets förmåga att förmedla kunskap, skapa positiva attityder och bygga goda relationer har stor påverkan på hur väl de transportpolitiska målen kan uppfyllas. Vägverkets varumärke är viktigt för hur väl myndigheten kan utföra sina uppgifter. I olika undersökningar kan konstateras att Vägverket lyckats bygga ett starkt varumärke i förhållande till jämförbara aktörer.

Positionering, myndigheter och verk 2008 Attityd, medelvärde Positionering, myndigheter och verk 2008 Räddningsverket Kustbevakningen Polisen Naturvårdsverket Konsumentverket Tullverket Vägverket Skatteverket Sveriges Riksbank Folkhälsoinstitutet SAS SJ Riksgäldskontoret Konkurrensverket Riksdagen LFV Banverket Posten Sveaskog Finansinspektionen Datainspektionen Regeringskansliet Försvarsmakten Akademsika Hus Socialstyrelsen Ekonomistryrningsverket Statens Fastighetsverk Boverket Försäkringskassan AP Fastigheter EU-kommissionen Arbetsförmedlingen Kännedom, medelvärde Migrationsverket Kännedom

Jämförelse: Vägverket, Banverket och LFV Attityd, medelvärde Synovate 2008 Vägverket Banverket LFV 2008 2007 2006 2005 2007 2008 2008 2006 2007 2005 2005 2006 Kännedom, medelvärde