Kap. 1 Planera sortimentet Inköp 1 Kap. 1 Planera sortimentet
Sortimentet måste hänga ihop med Affärsidén! Vad är en affärsidé? En affärsidé definierar tex: KUNDGRUPPEN VAD MAN KAN ERBJUDA SIN KUNDGRUPP
Bokuppgift Gör uppgift 1 ”Hur ser sortimentet ut?” Sidan 37
Hur ser sortimentet ut? Brett sortiment - det ska finnas många varugrupper Smalt sortiment - det ska finnas få varugrupper Grunt sortiment - inte så många varianter inom varje varugrupp Djupt sortiment - många olika varianter att välja mellan Hur väljer man? Ofta hänger det ihop så här: Brett och Grunt eller Smalt och djupt
Fast sortiment Rörligt sortiment Mer om sortiment Erbjuds alltid. Kallas även: Bassortiment, standardsortiment eller ordinarie sortiment. Rörligt sortiment Byts ut hela tiden Säljs vid enstaka tillfällen Eller säsongsvaror
Bokuppgift Gör ”Kan du detta?” sidan 37 Gör uppgift 1 ”Hur ser sortimentet ut?” Sidan 37 (om du inte är klar)
Sortimentplanering EN IN EN UT Om du vill få in en nyhet, vilken ska du ta bort? Om du vill ha nya märkesvaror, måste du skaffa nya leverantörer. Om du tex vill ha flera olika vinterjackor, ta in några i taget. Kunderna gillar nyheter, risken minskar, mindre lager, mindre kostnader.
Sortiment i Kedjeföretag lättare Centrala avdelningar bestämmer sortimentet De gör även sälj- och marknadsplaner
Fält-uppgift Svara på frågorna på sidan 41 ”HUR EN BUTIK PLANERSR SITT SORTIMENT” Utgå från en butik där du vill göra APL eller en butik du besökt, som du känner till väl. Svara på så många frågor du kan utifrån information på Internet och den kunskap du skaffat dig från att ha besökt butiken. Skriv rubrik till varje fråga! Spara i ett dokument som du döper till: ”Hur …(företagets namn) planerar sitt sortiment” Spara och skicka dokumentet till Helena.