UNIVERSAL DESIGN OF STREETS AND PUBLIC TRANSPORT STOPS
VÅR VERKLIGHET Göteborg en storstad som bjuder på komplex trafikmiljö med många intryck att sortera, komplicerad ljudbild etc. Vi kan inte göra allt, vissa systemhinder består men vi kan i alla fall med anpassningar sänka tröskeln så att fler kan röra sig självständigt och med åtgärder genom KOLLA kan vi förskjuta inträdet till färdtjänsten.
MANUAL FOR BUILDING IN STREET AREAS Guidelines and manual for the design of streets and public areas on internet. www.th.tkgbg.se VÅR VERKLIGHET Göteborg en storstad som bjuder på komplex trafikmiljö med många intryck att sortera, komplicerad ljudbild etc. Vi kan inte göra allt, vissa systemhinder består men vi kan i alla fall med anpassningar sänka tröskeln så att fler kan röra sig självständigt och med åtgärder genom KOLLA kan vi förskjuta inträdet till färdtjänsten.
Increased accesibility in the project ”KOLLA” Increased accesibility of pt-stops All tram- and main bus- stops 70 ”most used” ordinary bus stops Pathways to pt-stops Elimination of small obctracles on the pathways Budget approx. 30 million Euro Period 2005 - 2011
Removing/adjusting curbstones at zebra crossings and other crosswalks ACCESIBILITY OF PATHWAYS MEANS Banisters on both sides of ramps and stairs Benches Marking of obstacles Removing/adjusting curbstones at zebra crossings and other crosswalks
INVENTORY OF FOOTPATHS Goal: At least one accessible footpath to each bus/tramstop Ex: ”Majorna” - 700 obsctracles – cost 200 000 Euro
Inventeringarna ger fakta som samlas i databas för åtgärd men kan också användas i presentationssyfte till resenär, planeringsunderlag etc.