Y 2.1 Andelen Tre av de tio ballongerna är blåa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PROCENT Procent betyder hundradel.
Advertisements

Procent Betyder hundradelar.
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
Text och bild från wikipedia
PROCENT.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber.
PROCENT.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber Procentplattor.
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
MATMAT01b1 ATT KUNNA TILL PROV 1.
Procent Betyder hundradelar.
PROCENT. Centum betyder 100 på latin 1 Century = 1 århundrade 100 cent = 1€ Procenttecknets utveckling Centurion – Romersk officer som ledde mellan 80.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
Tjo! Lennarth och hans vänner kommer hjälpa oss så att du lär dig om decimaler, hur man förkortar bråk och om odds. Det här är Lennarth -> Det här är hans.
Aritmetik 8
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
PROCENT.
Tal, mönster och räkning
ARITMETIK – OM TAL.
X 4.4 Andel i bråkform Tre av tio kulor är blå.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Utgångspunkt i infrastruktur arbetet - ”Den breda korridoren” 2015
INFÖR NATIONELLA PROVET
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
X Sannolikhet Om man kastar en sexsidig tärning kan det bli sex olika utfall. Sannolikheten är lika stor för varje utfall.
Export av papper, fördelad på produktslag 2013
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
X 2.5 Problemlösning med ekvation
X 4.5 Andelen i procentform (I)
X 4.5 Andelen i procentform (II)
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Positionssystemet med decimaltal
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Diagram 1. Antal disciplinärenden 2005–2015
Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Stor majoritet av befolkningen önskar skydd mot sjunkande pensioner
C A B D Vems påstående stämmer?
Y 1.1 Räkna med bråk Tre av tio kulor är blå.
Klassmöte Språkval i åk 6
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Y Ränta När man lånar eller sätter in pengar på ett sparkonto kan banken använda pengarna och betalar därför för att låna dem.
Y 2.4 Delen Andelen = Delen Det hela
Gymnasievalet 2018 HT 2017.
Y 1.2 Addition och subtraktion av bråk
Geometri Kapitel 5.
Y 4.8 Problemlösning med ekvationer
GRNMATC - KAP 2 ATT LÖSA PROBLEM.
Skolelevers drogvanor 2018
SAY CHEESE!.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Introduktion till kursen Digitalteknik 3p
Bråk Kapitel 1.
Y 5.1 Hur stor är sannolikheten?
GRNMATC – KAP 4 BRÅK.
ARITMETIK – OM TAL.
Vad är framgång ? Enkelt förklarat:
Z Matte-Doobidoo Kap 1.
Decimaltal 1/10 = 0,1 1/100 = 0,01 1/1000 = 0,001.
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 4
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Y 2.1 Andelen Tre av de tio ballongerna är blåa. Vi säger då att andelen blåa ballonger är tre tiondelar.   Andelen talar om hur stor delen är jämfört med det hela.  Vi kan skriva andelen blåa ballonger som: 3 10 i bråkform 0,3 i decimalform 30 % i procentform

Viktiga samband Procent betyder hundradel. En procent skrivs 1 %.

Omvandling till procentform För att ta reda på hur stor en andel är i procent skriver vi först andelen i bråkform. Bråket kan vi omvandla till procent. Ibland kan vi göra det genom förlängning eller förkortning. Om vi ska omvandla till procentform gör vi om bråket till hundradelar. 11 25 Vi multiplicerar täljare och nämnare med 4. Vi förlänger bråket med 4. 11 ∙ 4 25 ∙ 4 = 44 100 = 44 % Om vi ska omvandla till procentform gör vi om bråket till hundradelar. 64 200 Vi dividerar täljare och nämnare med 2. Vi förkortar bråket med 2. 64 / 2 200/ 2 = 32 100 = 32 %

Hur stor andel av pengarnas värde utgör 50-lappen? Svara i a) bråkform b) decimalform c) procentform a) Det hela : 125 kr Delen : 50 kr 50 125 = 50/5 125/5 = 10/5 25/5 = 2 5 Andelen: 2 5 = b) 0,4 2 5 = c) 40 % Svar: 2 5 a) b) 0,4 c) 40 %

I en kemigrupp hade eleverna följande betyg: Betyg: E D C B Antal: 3 6 7 4 Hur stor andel i procent hade betyget D? Det hela : 20 elever Delen : 6 elever 6 20 = 6 ∙ 5 20 ∙ 5 = 30 100 = Andelen : 30 % Svar: 30 % av eleverna hade betyget D.