Timplan för grundskolorna i Angered

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt utvecklingssamtal 2015
Advertisements

INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Info om studentskrivningar Hösten Skrivämnen Oblmodersmålet + 3 avfinskan (A eller B-nivå)  ett främmande språk (A eller C-nivå)  ett realprov.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Exklusive nyanlända elever
Info om studentskrivningar
Teknikcollege Västra Skåne Utgångsvärden
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Utbildningsmässa för åk 9 den 25 januari 2017
Årskurs 6 Vad du behöver veta!.
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Välkomna till mitt utvecklingssamtal
Gymnasiegemensamma ämnen
Problematisering av diplomet
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Yaara Robinson Studie- och yrkesvägledare
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
De stora lärargrupperna
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Ny lärarutbildning start ht-11
Kompetenscentrum för flerspråkighet
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Gemensam timplan
Klass 4 Rävar och Hjortar
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Föräldramöte Sjöstadsskolan /
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Välkomna till gymnasieinformation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Inför gymnasiet 2019 Viktiga datum Krav inför Introduktionsprogram
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Info
10 anledningar att bli lärare!
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Välkomna till Järla skola
Välkomna till - i en klass för sig!.
Presentationens avskrift:

Timplan för grundskolorna i Angered Förslag som ska presenteras för nämnden

Arbetsgång Områdescheferna identifierade utgångsfrågorna Frågorna bearbetades i rektorsgrupperna Utvecklingsledaren sammanställde Resultaten bearbetades av områdescheferna Rektorerna bearbetade ett varv till Ämnesgrupperna har haft möjlighet att kommentera och påverka Verksamhetsutvecklaren sammanställde Sammanställningen godkändes av rektorer och områdeschefer

Grundförutsättningar Fokus på språkutveckling och matematik i de lägre åldrarna. Utökad tidsplan utifrån ett SVA-perspektiv. Nämnden tar beslut om en timplan med möjlighet till avstämning stadievis. Möjligheten kopplas till att söka varianter till pedagogiska anpassningar. Beslut om detta fattas på förvaltningsnivå. .

Grundförutsättningar Elevens val bör starta i lågstadiet En rimlig avvägning mellan tillräcklig lektionslängd och kontinuitet En progression av undervisningstiden med kortare undervisningstid för de yngre åldrarna.

Kommentarer för varje ämne Bild Bild ges en tidmässig progression med ökning per stadium Hemkunskap Kunskapskraven för HoK finns startar i åk 6. För att eleverna ska ha möjlighet att uppnå kunskapskraven startar HoK i åk 5 Idrott och hälsa Grundtanken är att ju äldre eleverna är desto mer hjälp behöver dom att röra på sig

Kommentarer för varje ämne Musik Musik har kursplaner för åk 3 och kunskapskraven startar i åk 6. Med tanke på kursplanerna behövs musik även i de lägre åldrarna. Slöjd   Slöjd har kursplaner för åk 3 och kunskapskraven startar i åk 6. Med tanke på kursplanerna behövs slöjd även i de lägre åldrarna. För att tiden inte skall bli allt för snuttifierad startar slöjden i åk 2. Svenska För att eleverna ska få en god utveckling i svenska och få tid för språkutveckling läggs 5h extra i lågstadiet (=utökad timplan)

Kommentarer för varje ämne Engelska Engelska har kursplaner för åk 3 och kunskapskraven startar i åk 6. Med tanke på kursplanerna behövs engelska även i de lägre åldrarna. Matematik För att eleverna ska få en bra grund och god utveckling i matte läggs 5h extra i lågstadiet (=utökad timplan)

Kommentarer för varje ämne S0   Det finns kursplaner och kunskapskrav i varje ämne för både åk3, åk6 och åk9. I åk 1-3 läser man ämnena övergripande. Därav endast ämnesfördelning i mellan och högstadiet Geografi Historia och Samhällskunskap bedöms vara de ämnen som är mest tidskrävande. Därav betoningen på dessa ämnen i fördelningen. Historia Religion. Samhällsk.

Kommentarer för varje ämne NO   Det finns kursplaner och kunskapskrav i varje ämne för både åk3, åk6 och åk9. I åk 1-3 läser man dock ämnena övergripande. Därav endast ämnesfördelning i mellan och högstadiet Biologi Fysik och Kemi bedöms vara de ämnen som är mest tidskrävande. Därav betoningen på dessa ämnen i fördelningen. Teknik har tillkommit som ämne integrerat i NO-ämnena. Det är mest nytt för de yngre åldrarna och där är det viktigt att tillse att även teknik integreras i den övergripande NO-undervisningen Fysik Kemi Teknik

Kommentarer för varje ämne Språkval   Kursplanen för språkval sträcker sig mellan åk 4-9 och kunskapskraven finns enbart för åk 9. I timplaneförslaget startar språkval i åk 6 för att eleven ska ha möjlighet att pröva på de olika alternativen innan högstadiet. Språkvalet hänger också ihop med eventuella studier i modersmålet på Elevens val-tid. Därför börjar språkvalet först i åk 6.

Kommentarer för varje ämne Elevens val Elevens val ger en möjlighet för elever att läsa modersmål på schemalagd tid med start i åk 4. Om eleven vill fortsätta med detta på högstadiet ger fördelningen av tid möjlighet till detta samtidigt som eleven då kan läsa språkval som sina övriga klasskamrater eller läsa modersmål som språkval.(enligt skolförordningen 2011:185 kap 5 § 8.) Denna fördelning av tid för Elevens val ger också möjlighet för extra inläsning för sent nyanlända elever.

Kommentarer för varje ämne Skolans val Som mest kan 20% av ett ämne eller en ämnesgrupp avsättas för skolans val. Dock höst 600 timmar sammanlagt och jämt fördelat per stadium. Skolans val kan användas till olika aktiviteter. Det ska tydligt framgå hur rektor fördelar utlägg av tid för skolans val för att säkerställa elevernas rätt till garanterad undervisningstid. Antalet timmar för svenska, engelska, matematik, språkval och elevens val får dock inte minskas.

Infasning av ny timplan Samtliga skolor övergår till ny gemensam timplan läsåret 2012/2013 Under det första läsåret tillåts skolorna göra mindre avvikelser, om sådana behövs för att elever och lärare ska få en mjukare övergång. Respektive rektor ansvarar för att se över och kompensera för större avvikelser i garanterad tid som uppstår för elever med anledning av bytet av timplan. Särskilt beaktas detta för årskurs 9.