Projekt Ny plattform webbtjänster Övergripande projektinformation 2018-05-24 Marie Frosteman
Hur ligger vi till? Följer lagd roadmap umo.se och youmo.se är färdigutvecklade och migrering slutförs. Planerad produktionssättning 31:a maj Handböckerna utvecklas, migrering påbörjas inom kort 1177.se är inventerat och planering för migrering är igång. Arbete med navigationsstruktur pågår. Hitta och Jämför Vård samt Rådgivningsstödet påbörjas i höst (viss inventering, planering och kravdefiniering har startat) Fått upp en väl etablerad process för kravhantering, prioritering, utveckling och test ’Snabbt’ att sätta upp nya webbplatser med funktionalitet som redan finns i plattformen Utbildning av redaktörer sker inför och under migrering Viss del av migreringsarbetet utförs automatiskt – viss del manuellt. Både nationellt och regionalt. Arbete för kommande etablering i förvaltning och support pågår.
Fyra olika sajter – gemensamt grundkoncept på plattformen
Inför produktionssättning umo.se och youmo.se Ny plattform gemensam för 8 tjänster, kvalitetssäkra funktionalitet Flytta allt material & kvalitetssäkra det Utbilda redaktörer i nya Epi Ny förvaltningsorganisation 2nd Line i projektet, avtal Koppla ihop 1st och 2nd Line i ny tappning Se till att få godkännanden från varje gren Förändringsråd för beslut 28 maj kl 13 Styrgrupp för beslut 28 maj kl 14
Inv., plan och förberedelser Tidplan med aktiviteter 1177.se jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec 18 jan 8 8 feb 9 1, 22 mar 10, 11 3, 24 maj 13, 14 14,28 jun 15, 16 12 apr 12 16 aug 17 6, 27 sep 18, 19 8, 29 nov 21, 22 13 dec 23 18 okt 20 Sommar- uppehåll 1177.se HJV Behov/krav Utveckling Utv. 1.2 0.9 1177.se 1.0 1177.se, HJV 0.95 API beta, Behörigh.tj 1.1 API Test (acc) Inv., plan och förberedelser Migrering Teknik: Beskriver de aktiviteter där deltagande från verksamheten behövs; vid behov/kravbild (start april) där vi i tät dialog arbetar fram konkreta lösningsförslag på önskade funktioner och grafisk design för önskade sidor, komponenter och funktioner. Regelbundna avstämningar med verksamhet. Utveckling (start maj) – var tredje vecka visas genomförd utveckling på sprintdemo (torsdagar, fm) Innehåll: Planering och inventering av innehållet har startat och förberedelsearbetet kan startas inom kort. Migrering kan påbörjas i augusti och pågår ända fram till produktionssättning i november/december Utbildning: Genomförs löpande, men med extra fokus inför start migrering (maj/juni) samt omkring produktionssättning nov/dec). i förändringar i Epi och funktioner i respektive tjänst sker i så nära anslutning som möjligt till migreringstart för att hålla kunskap aktuell korta digitala utbildningar planeras som komplement Koncept/design: Resurser inom projektet UX-designer – arbetar med kravfångst, behovsanalyser och inriktande konceptförslag samt leder ux-arbetet. AD – Grafisk formgivare som jobbar med färg, form och detaljdesign i gränssnittet. IA – Informationsarkitekt som bistår med innehållsstrukturer, benämningar, metadata som är viktiga pusselbitar i användarupplevelsen. Utöver de konkreta utförarna av Ux-aktiviteter krävs ett nära samarbete med utvecklare, systemtestare, kravledare och produktägare för att lyckas. Från verksamheten (utanför projektteam) Varumärkesansvariga – Tar beslut om grafiska inriktningar Redaktörer, nationell och regional – Erfarenheter och avstämningar för redaktörsarbetet utifrån sin situation Tjänsteförvaltare – Kunnig om respektive tjänst och dess målgrupper Sakkunnig expertis vid behov – hjälp och vägledning vid specifika funktioner Referensgrupp eller pilotanvändare – Personer i verksamheten, men utanför projektets grundtteam, för frågor och utvärderingar. Från målgrupper (externa) Personer från olika användarmålgrupper – för utvärderingar och användbarhetstester. När Konceptarbetet bedrivs i takt med utvecklingssprintarna, men ligger i normalfallet minst en sprint i före. Aktuell status för konceptarbetet (mars 2018): Umo – Klart Youmo – Klart RHB, VHB – Mars-April 2018 1177 – Påbörjas våren 2018 (start april) Förankring Konceptet förankras på olika sätt. Genom veckovisa möten med tjänsternas företrädare stämmer vi av att konceptet arbetas fram på önskat sätt. Vi stämmer av med pilotanvändare eller referensgrupp med koppling till tjänsten, tex regionala redaktörer, vid behov för att säkerställa deras behov. Vi testar och utvärderar hos användarmålgrupper direkt genom användbarhetstester eller på distans via distribuerade prototyper Lösningsförslaget stäms löpande av med utvecklingsteam för att säkerställa och vägleda att det fungerar och är rimligt att genomföra. Tillgänglighet säkerställer vi genom tekniska tester, grafiska analyser samt användbarhetstester hos personer med funktionsvariation. Utbildning Utbildning
Kommunikationskanaler Ny plattform webbtjänster Sprintdemos En av de viktigaste kanalerna är våra sprintdemos var tredje vecka som du kan följa online eller titta på i efterhand. Skriv till funktionsbrevlådan om du vill ha inbjudan Inera.se Information om projektet och våra sprintdemos. Senaste status ligger under Aktuellt Projektets funktionsbrevlåda Skriv gärna till webbtjanster@inera.se om du har frågor Projektblogg Projektbloggen blandar inlägg högt och lågt om projektet. Kommentera gärna direkt i bloggen eller maila funktionsbrevlådan om du har förslag på ämnen om något du vill veta mer om Backlogg Utvecklingen i projektet utgår från vår backlogg som är en kravlista i Confluence som är publik Beslutslogg Här kan du se beslut under bearbetning och vilka som är beslutade. Inlogg för back- och beslutslogg är: användare: plattform.webbtjanster@gmail.com och lösenord: PWT-2018 Tidplan Här hittar du projektets roadmap.