Projekt Ny plattform webbtjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

NUAK Förnyad förvaltning
Fyra införandesteg Utbildnings- information och grundläggande katalog- information Årsredovisning Uppföljning Examen + Resultat + Studiedeltagande Metod.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Regional digital agenda för Östergötland
Ändamålsenlig drift KTH den 23 oktober Bakgrund och syfte »Ändamålsenlig drift är ett delprojekt inom Förnyad förvaltning som har till uppgift att.
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
E-hälsa och strategisk IT
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Vården i siffror Status Januari 2015.
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Eget arbete till workshop Blekinge. Hur har ni i ert landsting/region arbetat med att få beslut/förankring kring breddinförande av Stöd och.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Projekt Stöd och behandling
Kommunernas tillgång till EBH-stödet, eller ”Kommunaccessen”.
[Produktnamn] Marknadsplan
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Modernisering och förbättring av handläggningsfunktionaliteten
1. Mötet öppnas 2. Årsmötesförhandlingar 3. Kaffe
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
TIDPLAN LÄNSPLANERINGEN
Analysera, justera och fastställa
Årsklocka SAM (systematiska arbetsmiljöarbetet) jan feb mar apr maj
Projekt Gränslös Räddningstjänst i GR
Banarbets- processen.
Intro sprintdemo Ny plattform webbtjänster
Övergripande status Ny plattform webbtjänster
Sprintdemo 21. Sprintdemo 21 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Sprintdemo 13, 3 maj, 2018.
Sprint 7 27 november – 14 december Sprint 7 27 november – 14 december 2017.
Sprintdemo 9. Sprintdemo 9 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Join.me för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Statusuppdatering Hanna Nykvist
Sprintdemo 10. Sprintdemo 10 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Join.me för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Sprintdemo 11. Sprintdemo 11 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Join.me för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Intro - demo Intro - demo
Sprintdemo 8 18 jan Sprintdemo 8 18 jan 2018.
Övergripande status Ny plattform webbtjänster
Förslag på mötestider för Styrgruppen 2018
Tidsplan.
Sprintdemo 12. Sprintdemo 12 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Join.me för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Sprintdemo 17. Sprintdemo 17 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Sprintdemo 19. Sprintdemo 19 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Sprintdemo 18. Sprintdemo 18 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Sprintdemo 14. Sprintdemo 14 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Sprintdemo 16. Sprintdemo 16 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Sprintdemo 20. Sprintdemo 20 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Ny plattform webbtjänster
[Produktnamn] Marknadsplan
Sprintdemo 25. Sprintdemo 25 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Sprintdemo 22. Sprintdemo 22 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Nya 1177.se
Sprintdemo 29. Sprintdemo 29 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Sprintdemo 30. Sprintdemo 30 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Presentationens avskrift:

Projekt Ny plattform webbtjänster Övergripande projektinformation 2018-05-24 Marie Frosteman

Hur ligger vi till? Följer lagd roadmap umo.se och youmo.se är färdigutvecklade och migrering slutförs. Planerad produktionssättning 31:a maj Handböckerna utvecklas, migrering påbörjas inom kort 1177.se är inventerat och planering för migrering är igång. Arbete med navigationsstruktur pågår. Hitta och Jämför Vård samt Rådgivningsstödet påbörjas i höst (viss inventering, planering och kravdefiniering har startat) Fått upp en väl etablerad process för kravhantering, prioritering, utveckling och test ’Snabbt’ att sätta upp nya webbplatser med funktionalitet som redan finns i plattformen Utbildning av redaktörer sker inför och under migrering Viss del av migreringsarbetet utförs automatiskt – viss del manuellt. Både nationellt och regionalt. Arbete för kommande etablering i förvaltning och support pågår.

Fyra olika sajter – gemensamt grundkoncept på plattformen

Inför produktionssättning umo.se och youmo.se Ny plattform gemensam för 8 tjänster, kvalitetssäkra funktionalitet Flytta allt material & kvalitetssäkra det Utbilda redaktörer i nya Epi Ny förvaltningsorganisation 2nd Line i projektet, avtal Koppla ihop 1st och 2nd Line i ny tappning Se till att få godkännanden från varje gren Förändringsråd för beslut 28 maj kl 13 Styrgrupp för beslut 28 maj kl 14

Inv., plan och förberedelser Tidplan med aktiviteter 1177.se jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec 18 jan 8 8 feb 9 1, 22 mar 10, 11 3, 24 maj 13, 14 14,28 jun 15, 16 12 apr 12 16 aug 17 6, 27 sep 18, 19 8, 29 nov 21, 22 13 dec 23 18 okt 20 Sommar- uppehåll 1177.se HJV Behov/krav Utveckling Utv. 1.2 0.9 1177.se 1.0 1177.se, HJV 0.95 API beta, Behörigh.tj 1.1 API Test (acc) Inv., plan och förberedelser Migrering Teknik: Beskriver de aktiviteter där deltagande från verksamheten behövs; vid behov/kravbild (start april) där vi i tät dialog arbetar fram konkreta lösningsförslag på önskade funktioner och grafisk design för önskade sidor, komponenter och funktioner. Regelbundna avstämningar med verksamhet. Utveckling (start maj) – var tredje vecka visas genomförd utveckling på sprintdemo (torsdagar, fm) Innehåll: Planering och inventering av innehållet har startat och förberedelsearbetet kan startas inom kort. Migrering kan påbörjas i augusti och pågår ända fram till produktionssättning i november/december Utbildning: Genomförs löpande, men med extra fokus inför start migrering (maj/juni) samt omkring produktionssättning nov/dec). i förändringar i Epi och funktioner i respektive tjänst sker i så nära anslutning som möjligt till migreringstart för att hålla kunskap aktuell korta digitala utbildningar planeras som komplement Koncept/design: Resurser inom projektet UX-designer – arbetar med kravfångst, behovsanalyser och inriktande konceptförslag samt leder ux-arbetet. AD – Grafisk formgivare som jobbar med färg, form och detaljdesign i gränssnittet. IA – Informationsarkitekt som bistår med innehållsstrukturer, benämningar, metadata som är viktiga pusselbitar i användarupplevelsen. Utöver de konkreta utförarna av Ux-aktiviteter krävs ett nära samarbete med utvecklare, systemtestare, kravledare och produktägare för att lyckas. Från verksamheten (utanför projektteam) Varumärkesansvariga – Tar beslut om grafiska inriktningar Redaktörer, nationell och regional – Erfarenheter och avstämningar för redaktörsarbetet utifrån sin situation Tjänsteförvaltare – Kunnig om respektive tjänst och dess målgrupper Sakkunnig expertis vid behov – hjälp och vägledning vid specifika funktioner Referensgrupp eller pilotanvändare – Personer i verksamheten, men utanför projektets grundtteam, för frågor och utvärderingar. Från målgrupper (externa) Personer från olika användarmålgrupper – för utvärderingar och användbarhetstester. När Konceptarbetet bedrivs i takt med utvecklingssprintarna, men ligger i normalfallet minst en sprint i före. Aktuell status för konceptarbetet (mars 2018): Umo – Klart Youmo – Klart RHB, VHB – Mars-April 2018 1177 – Påbörjas våren 2018 (start april) Förankring Konceptet förankras på olika sätt. Genom veckovisa möten med tjänsternas företrädare stämmer vi av att konceptet arbetas fram på önskat sätt. Vi stämmer av med pilotanvändare eller referensgrupp med koppling till tjänsten, tex regionala redaktörer, vid behov för att säkerställa deras behov. Vi testar och utvärderar hos användarmålgrupper direkt genom användbarhetstester eller på distans via distribuerade prototyper Lösningsförslaget stäms löpande av med utvecklingsteam för att säkerställa och vägleda att det fungerar och är rimligt att genomföra. Tillgänglighet säkerställer vi genom tekniska tester, grafiska analyser samt användbarhetstester hos personer med funktionsvariation. Utbildning Utbildning

Kommunikationskanaler Ny plattform webbtjänster Sprintdemos En av de viktigaste kanalerna är våra sprintdemos var tredje vecka som du kan följa online eller titta på i efterhand. Skriv till funktionsbrevlådan om du vill ha inbjudan Inera.se Information om projektet och våra sprintdemos. Senaste status ligger under Aktuellt Projektets funktionsbrevlåda Skriv gärna till webbtjanster@inera.se om du har frågor Projektblogg Projektbloggen blandar inlägg högt och lågt om projektet. Kommentera gärna direkt i bloggen eller maila funktionsbrevlådan om du har förslag på ämnen om något du vill veta mer om Backlogg  Utvecklingen i projektet utgår från vår backlogg som är en kravlista i Confluence som är publik Beslutslogg Här kan du se beslut under bearbetning och vilka som är beslutade. Inlogg för back- och beslutslogg är: användare: plattform.webbtjanster@gmail.com och lösenord: PWT-2018 Tidplan Här hittar du projektets roadmap.