Byt perspektiv – från reklam till journalistik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Tala till bönder på bönders vis och till ungdomar på Facebook
Att kläcka och vaska idéer
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Internet och upphovsrätt
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Svenska inom teknik, H2 Lektionen den 15 okt Kommer igång med tungvrickare Dagens text Den finska och svenska arbetskulturen Övning 1) Likheter och.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Stefan Johansson Är det åldern som är problemet?
KÄLLKRITIK En metod.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Religionskunskap Religion och identitet. Vecka 5-8
Propaganda.
Fyller 10 år
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Propaganda Vad är propaganda?.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 2 Datum:
Grafisk kommunikation
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
VISNINGSVERKTYGET POWERPOINT i office 365
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Det nya medielandskapet och demokratin
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Kommunikation och information
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vem sa det? Om anonymitet.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Att sätta på sig nya glasögon
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Dold reklam marknadsmässig kurragömmalek
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Workshop Arbetsplatslärande.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Lektion Tid: 200 – 300 minuter 8 övningar
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Gör reklam för lag & rätt
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Religion och vetenskap
Elevråd på SFI vad är det?.
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Presentationens avskrift:

Byt perspektiv – från reklam till journalistik Övning Tid: 20-40 minuter Byt perspektiv – från reklam till journalistik

Gör tvärtom Välj ett av exemplen på dold reklam (ditt eget eller någon annans). Producera ett inslag (en artikel, en post på internet, en Youtube-film etc.) som anlägger ett journalistiskt perspektiv på det budskap som gjordes som dold reklam. Lägga vikt vid att:  - Ha en tydlig avsändare. - Inkludera även negativa aspekter. - Låta fler röster och perspektiv komma till tals. Arbeta enskilt, i par eller i smågrupper Eleverna väljer ett av exemplen gällande dold reklam (sitt eget eller någon annans) och producerar ett inslag (en artikel, en post på internet, en Youtube-film etc.) som anlägger ett journalistiskt perspektiv på det budskap som gjordes som dold reklam. Det innebär att man kan lägga vikt vid att:   • Ha en tydlig avsändare. • Inkludera även negativa aspekter om produkten eller tjänsten. • Låta fler röster och perspektiv komma till tals. Övningen kan göras som ett snabbt tankeexperiment där eleverna kastar ut idéer som de sedan presenterar och diskuterar - eller mer omsorgsfullt där idéerna, exempelvis ett Youtubeklipp, en affisch, sketch, uppdatering i sociala medier eller tidningsartikel, faktiskt produceras och kanske även publiceras. Viktigt att tänka på är att gör man detta med någon annans bildmaterial kan det vara upphovsrättsintrång. Presentera i helklass Låt grupperna presentera och reflektera kring resultatet, och sina tankar, som en sketch, film, affisch eller artikel.