Byt perspektiv – från reklam till journalistik Övning Tid: 20-40 minuter Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Gör tvärtom Välj ett av exemplen på dold reklam (ditt eget eller någon annans). Producera ett inslag (en artikel, en post på internet, en Youtube-film etc.) som anlägger ett journalistiskt perspektiv på det budskap som gjordes som dold reklam. Lägga vikt vid att: - Ha en tydlig avsändare. - Inkludera även negativa aspekter. - Låta fler röster och perspektiv komma till tals. Arbeta enskilt, i par eller i smågrupper Eleverna väljer ett av exemplen gällande dold reklam (sitt eget eller någon annans) och producerar ett inslag (en artikel, en post på internet, en Youtube-film etc.) som anlägger ett journalistiskt perspektiv på det budskap som gjordes som dold reklam. Det innebär att man kan lägga vikt vid att: • Ha en tydlig avsändare. • Inkludera även negativa aspekter om produkten eller tjänsten. • Låta fler röster och perspektiv komma till tals. Övningen kan göras som ett snabbt tankeexperiment där eleverna kastar ut idéer som de sedan presenterar och diskuterar - eller mer omsorgsfullt där idéerna, exempelvis ett Youtubeklipp, en affisch, sketch, uppdatering i sociala medier eller tidningsartikel, faktiskt produceras och kanske även publiceras. Viktigt att tänka på är att gör man detta med någon annans bildmaterial kan det vara upphovsrättsintrång. Presentera i helklass Låt grupperna presentera och reflektera kring resultatet, och sina tankar, som en sketch, film, affisch eller artikel.