Kl. 8:06 Larm singelolycka E6 mellan trp 25 och trp 26 södergående körbana, bil på tak. Total info: 1st person skadad, blöder från huvudet, tryck i bröstet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Lodjur Av: Linus och Tora. Längd på lodjur Lodjuret kan bli cm Det äldsta lodjuret blev 17 år gammal den vanligaste anledningen att lodjurs ungar.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Multisjuk kvinna född 1925 Vårdad i hemmet Funnen på morgonen i sängen Hemvården tror hon är berusad Orolig son larmar ambulans tidig kväll Ambulans.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap …när det händer, där det händer! Vill du g ö ra en insats?
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Bussolycka söder om Sveg 2:a april 2017
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Förebyggande av skador inom idrott
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Sats och mening En fullständig sats består alltid av två delar: subjekt och predikat. Ex. Fåglarna flyger. s p = fullständig sats Saknas subjekt eller.
Människokännedom.
Farlig utrustning.
och nu kommer vecka BE ® BrucElvis
Tja (bo) det är fredag idag och ett extra bildspel vecka 26
Om det börjar brinna Då ringer brandlarmet, det låter högt
Konsten att läsa skönlitteratur
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
4. Vad ska det bestämmas om?
AIK P03 U2 Träningsläger 18-19/8
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
STANNA, TITTA, VINKA Bakgrundsinformation
Huvudregel: Inte störa – inte förstöra!
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Steg för livet
Budgivning för nybörjare
Balanserad hand öppning i NT
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Din lön och din utveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Mervi Ahlqvist och Anti Stridsman 2017
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
220 handdatorer ska utbytas ut till APP före
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Kurs mindfulness Studenthälsan
220 handdatorer ska utbytas ut till APP före
Biblioteken speglar samhället
Psykisk ohälsa – Ett sjukdomstillstånd eller en del av livet?
Typiska kännetecken för instruktioner
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Din säkerhet på sjukhus
Basdokumentet Bildserie 6 PS-kurs / Skaraborg
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Café- och lunchteam Info till alla
Diagnos och delaktighet
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Kurs mindfulness Studenthälsan
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Målformulering att sätta upp mål
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Lagledarmöte för SM Tävlingar /30 Km klassiskt masstart
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Rekrytering med lokala jobbspår
Ingen äldrevård för mig !!
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Medarbetarrättighet -
Sjukvårdare Bas styrka 1+4 losstagare Yttre 10 m zon Inre 5 m Befäl
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Helig Ande.
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Kl. 8:06 Larm singelolycka E6 mellan trp 25 och trp 26 södergående körbana, bil på tak. Total info: 1st person skadad, blöder från huvudet, tryck i bröstet. Skadade har klivit ur sin bil sitter i annan bil vaken och talbar. Skadad hund saknas, smet haltande ut från olycksbilen.

Kl. 8:17 Ger ”642080” inre befäl besked om att E6 södergående är helt avstängt. Det finns inget behov av Helsingborgs (Bårslöv) styrkan eller mer sjukvård. Bilföraren berättar för ambulanspersonalen att när han sträcker sig efter en smörgås i baksättet tappar han blicken från körbanan, när han vänder sig om är han på väg ner i diket. Det har kommit en frilansfotograf på plats och därav detta bildspel.

Lördag morgon bilkö ner till överfarten över Tullstorpsvägen.

Gul lastbil på väg mot bilkö

Han kör in och krockar med andra fordon bl.a. hästsläp.

Polis på plats olycka 1 får besked på att något har hänt i kö-olycka Polis på plats olycka 1 får besked på att något har hänt i kö-olycka. 2080 får frågan av SOS om vi kan åka på ny olycka. Svarar att vi inte är gripbara direkt, föreslår att HBG (Bårslöv) 1010,1040 och 1080 borde finnas i närheten. Vi bestämmer att 2010 skall plocka ihop sin utrustning och göra sig klar att köra på detta nya uppdrag. 2080 och 2040 stannar för att avsluta olycka 1.

Kl. 8:46 Helsingborg (Bårslöv) 641080,1010,1040 och ledningsambulans framme.

Kl. 8:54 Landskrona 2010 är på väg fram men fastnar vid 1040 som står obemannad och stänger av E6. Olyckan är sammanlagt 4st krockade personbilar och 1st lastbil. I två av personbilarna sitter två personer fastklämda. HBG har påbörjat losstagning.

Kl. 8:55 Landskronas 2080 och 2040 framme trp 26 Landskrona Norra Kl. 8:55 Landskronas 2080 och 2040 framme trp 26 Landskrona Norra. IL 2080 bestämmer att 2040 kör till Tullstorpvägen för att säkra att vägen under E6 är avstängd. Kl. 8:58 är 2080 framme vid olyckan och blir tilldelad och chef för sektor ”Lastbil” av 1080 som behåller och är RL. Det är beställt 2st tungbärgare som är på väg. Mina(2080) egna frågeställningar är: 1. Lever chauffören 2.finns fler i förarhytten 3. hur säkra vi lastbilen från att falla ner?

Kl. 9:02 Frågar polisen om de kan jaga tag i uppgifter kring ägare av lastbilen och vilken last och vikt det finns ombord. Jag (2080) tar själv beslutet att undersöka förarhytten och går ner och rycker loss framrutan. Finner då föraren som är själv i hytten, han förklarar på knagglig engelska att han sitter fastklämd med benen och har ingen känsel i dem. Han är smärt påverkad men har ”fin färg” i ansiktet.

Kl. 9:16 Nr.27 från 2040 får uppgiften att titta på TP för att jobba säker vid losstagning. Jag har kontakt med RL om att ge plats till bärgare för att säkra lastbilen. Min bedömning av föraren är att han är kritisk på grund av det livsfarliga läget han befinner sig i.

SL 1010 har uppdraget för losstagning. Beslut att klippa via takluckan.

Bild på fastklämda ben på föraren.

Kl. 9:42 Donald bärgning första tungbärgare på plats får uppdraget och ansvaret för säkra lastbilen innan klippning/losstagning. Räddningstjänsten Syd 4010 och 4140 säkrar olyckplatsen från Tullstorpsvägen.

Kl. 9:53 losstagning påbörjad Kl. 9:53 losstagning påbörjad. Het zon lastbilen, varm zon avspärrningsband. Polisen har kontakt med ägaren av lastbilen som kommit till platsen vikten på lasten ca 5 ton. Besked av Donald att lastbilen är säkrad med 2st tungbärgare han kan inte garantera till 100%. Arbetsmiljö ansvaret losstagning? RL eller sektor CH eller SL?

Lastbilen säkrad med vajer( inte spänd) och spännband.

Kl. 9:59 takluckan uppklippt

Kl. 10:11 når inte benen från luckan.

Föraren sitt fast med ben/fötter under sätet/instrumentbrädan. Ca kl Föraren sitt fast med ben/fötter under sätet/instrumentbrädan. Ca kl. 10:30 är föraren loss och kan själv gå till ambulansen utan större skador. Senare under dagen omhändertas han av polisen som ansvarig till olyckan. Sammanställning av mina erfarenheter: 1. Finns behov att stänga av E6 helt under mer än en kort stund. Ökar detta risken till följd olycka? 2. Den svåra frågan med delat Arbetsmiljö ansvar vid olycka med så stora risker för personalen där styrkor från olika organisationer samverkar. Riskbedömningen med inriktning att vår personal inte får komma till skada som inte går att säkerställa till 100%.

Kl. 14:07 bärgning påbörjad med dubbla kranbilar.

Kl. 14:51 bilen på väg upp på vägbanan.

Kl. 15.24 slutlyftet.