Enheten för mottagande av nyanlända elever

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Virtuella kurser Helsinge – Mattliden – Grankulla - Kyrklätt.
Varför fokus på nyanlända just nu
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande

Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Göteborgs universitet förnyas
17 december Dolda kunskaper 17 december
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Disposition och utgångspunkter
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Skolutveckling via digitala medier
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Öppna jämförelser – Grundskola 2016 Tema Nyanlända elever.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Studie- och yrkesvägledning
Vad är studiehandledning?
Lite statistik och några förslag
Nyanlända elever.
Skolutveckling tillsammans, Topp
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Dialogmöte förskoleklass
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Personen från Skolverket
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Enheten för mottagande av nyanlända elever

Enheten för mottagande av nyanlända elever En gemensam modell för mottagandet av nyanlända elever. Stödja, utveckla och samordna de olika delarna av mottagandet och undervisningen av nyanlända elever. Kontakt med andra förvaltningar, myndigheter, lärosäten och övriga aktörer inom området. Föra statistik, ta fram utredningar och beslutsunderlag och följa relevant forskning START Stockholm Kartläggning och dokumentera nyanlända elevers tidigare skolkultur och kunskapsutveckling. Dokumentation till mottagande skola Information till vårdnadshavare om det svenska skolsystemet. Stöd till skolor Framtiden – Kunskapscenter, kartläggning, undervisning och bedömning nyanlända elever 2018-12-25

Nuläget Ca ca 1100 nyanlända elever till Stockholms kommunala grundskolor sen den 20 augusti. Varav ca 300 är ensamkommande. 40% av grundskolorna tar emot huvudparten av de nyanlända eleverna. 40% tar emot få nyanlända elever 20% tar inte emot några nyanlända elever Totalt finns nu ca 3500 nyanlända elever i de kommunala grundskolorna (Skolverkets definition av nyanlända elever – från helt nyanländ, till fyra år i Sverige, har fyllt sju år) 10% fler skolor tar emot nyanlända elever i år jämfört med föregående läsår. Alla grundskolor behöver ta emot nyanlända elever, samarbete med friskolorna nödvändigt 2018-12-25

Tre aspekter av nyanlända elevers lärande Kunskapsutveckling Språkut-veckling Social utveckling 2018-12-25

Nödvändiga resurser för nyanlända elevers lärande Ämnesutbildning Språk och kunskaps-utvecklande arbetssätt Ämnesspråk Studie och yrkesvägledning Svenska som andra språk Kartläggning START Stockholm Litterasitet, numerisitet , naturorientering- omvärldskunskap och engelska Studiehand-ledning Modersmåls-undervisning Social utveckling Vårdnadshavare viktig resurs - Behöver göras delaktiga i det svenska skolsystemet och känna till vår värdegrund 2018-12-25

Utmaningar Likvärdighet i utbildningen för nyanlända elever i Stockholms grundskolor Öka kompetensen och införandet av Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt för ämneslärare i alla skolor. Kompetensförsörjning av lärare i Svenska som andra språk. Öka kompetensen vad gäller bedömning av nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling. Utveckla studiehandledning i samverkan, grundskolan – Språkcentrum, ämnesansvarig lärare – studiehandledare. Flexibla satsningar, samt utveckla studie- och yrkesvägledning för sen-ankommande (ålderns 13-15/16 år). Satsa på de yngsta eleverna, 7-8 år, som inte har lärt sig att läsa på sitt modersmål. Samverkan mellan olika skolformer Digitala lösningar i undervisningen Att få kartläggningarna att vara ett effektivt stöd till skolorna för årskurs/klass- och grupplaceringar, planering, genomförande av undervisningen och extra anpassningar (prioriterad timplan, studiehandledning, förberedelseklass, utökad undervisning SVA) 2018-12-25