Enheten för mottagande av nyanlända elever
Enheten för mottagande av nyanlända elever En gemensam modell för mottagandet av nyanlända elever. Stödja, utveckla och samordna de olika delarna av mottagandet och undervisningen av nyanlända elever. Kontakt med andra förvaltningar, myndigheter, lärosäten och övriga aktörer inom området. Föra statistik, ta fram utredningar och beslutsunderlag och följa relevant forskning START Stockholm Kartläggning och dokumentera nyanlända elevers tidigare skolkultur och kunskapsutveckling. Dokumentation till mottagande skola Information till vårdnadshavare om det svenska skolsystemet. Stöd till skolor Framtiden – Kunskapscenter, kartläggning, undervisning och bedömning nyanlända elever 2018-12-25
Nuläget Ca ca 1100 nyanlända elever till Stockholms kommunala grundskolor sen den 20 augusti. Varav ca 300 är ensamkommande. 40% av grundskolorna tar emot huvudparten av de nyanlända eleverna. 40% tar emot få nyanlända elever 20% tar inte emot några nyanlända elever Totalt finns nu ca 3500 nyanlända elever i de kommunala grundskolorna (Skolverkets definition av nyanlända elever – från helt nyanländ, till fyra år i Sverige, har fyllt sju år) 10% fler skolor tar emot nyanlända elever i år jämfört med föregående läsår. Alla grundskolor behöver ta emot nyanlända elever, samarbete med friskolorna nödvändigt 2018-12-25
Tre aspekter av nyanlända elevers lärande Kunskapsutveckling Språkut-veckling Social utveckling 2018-12-25
Nödvändiga resurser för nyanlända elevers lärande Ämnesutbildning Språk och kunskaps-utvecklande arbetssätt Ämnesspråk Studie och yrkesvägledning Svenska som andra språk Kartläggning START Stockholm Litterasitet, numerisitet , naturorientering- omvärldskunskap och engelska Studiehand-ledning Modersmåls-undervisning Social utveckling Vårdnadshavare viktig resurs - Behöver göras delaktiga i det svenska skolsystemet och känna till vår värdegrund 2018-12-25
Utmaningar Likvärdighet i utbildningen för nyanlända elever i Stockholms grundskolor Öka kompetensen och införandet av Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt för ämneslärare i alla skolor. Kompetensförsörjning av lärare i Svenska som andra språk. Öka kompetensen vad gäller bedömning av nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling. Utveckla studiehandledning i samverkan, grundskolan – Språkcentrum, ämnesansvarig lärare – studiehandledare. Flexibla satsningar, samt utveckla studie- och yrkesvägledning för sen-ankommande (ålderns 13-15/16 år). Satsa på de yngsta eleverna, 7-8 år, som inte har lärt sig att läsa på sitt modersmål. Samverkan mellan olika skolformer Digitala lösningar i undervisningen Att få kartläggningarna att vara ett effektivt stöd till skolorna för årskurs/klass- och grupplaceringar, planering, genomförande av undervisningen och extra anpassningar (prioriterad timplan, studiehandledning, förberedelseklass, utökad undervisning SVA) 2018-12-25