Göteborgs Stads intranät Start 17 december

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Advertisements

Lathund för domarrapportering i fogis Innan match 2 Lagen lämnar två exemplar av sin domarrapport till domaren. Rapporten skall innehålla laguppställningar.
Self Service NET2 -Set up Spara gärna denna manual på din PC eller skriv ut materialet för senare stöd. | +46.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Region Östergötland Utbildning E-frikort
Hur man använder EasyWorship del 1
Information om datasystem för vård och omsorg
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
132 dagar kvar… Nummer 6 vecka
Förslag navigation.
Lärarstöd för att använda 1177.se
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ny DEP-relaterad funktionalitet i Ustart
XX kommun Kommunikationsplan.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lathund Ladoksupport.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Hantera kurstillfälle
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Från databas till Excel
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Utbildning Systemadministratör i C2
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Manual Styrande dokument.
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen fyrbodal.indra2.se
De nya rutinerna omfattar
Mer information om Ladok
Skolwebb för vårdnadshavare
Studentportalen – allt om dina studier
Underlag för din poster
Skolwebb för vårdnadshavare
Nationell patientöversikt
SKOLA24 • VANLIGA FRÅGOR december 2018 Vanliga frågor!
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Leverantörsfakturor GAS
CSG så styrs Göteborg.
8 tips för dig som redaktör
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Dags för kontroll Vilka personer har jag registrerat?
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
IT Fördjupning Göran Wiréen
Dokumentera rätt i vården
för dig som attesterar resultat
för dig som attesterar resultat
för dig som rapporterar resultat
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
för dig som rapporterar resultat
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Skapa etiketter från adresslistor
I Anteckningarna finns kommentarer till bilderna.
Medarbetarrättighet -
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Ny betavy: hantera resultat för enskild student
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Göteborgs Stads intranät Start 17 december Information till medarbetare inom stadsdelarna 25 december 2018 25 december 2018

Vad är nytt? Du väljer område utifrån var du arbetar Nyheter och länkar kan anpassas utifrån område Styrande dokument på ett ställe Ledningsinformation från staden Du kan nå intranätet överallt, även mobilt! Vi får en ny version av vårt intranät. Det nya är att du väljer område och startsida utifrån var du arbetar (sektor eller stödfunktion). Det skapar större möjlighet att skräddarsy information och anpassa länkar utifrån det som du har behov av i ditt arbete. Styrande dokument (gamla handboken) samlar alla dokument på ett ställe. (Staden, stadsdelar, lokalt). Här kan du söka i fritext eller per ämnesområde. Du får också veta om när det kommer ett nytt styrande dokument Stadsledningskontoret kommer kunna lägga in aktuell ledningsinformation. Du kan nå intranätet, nyheter och styrande dokumentöverallt ( nyheter och styrande dokument på jobbet, från skolan, hemifrån, via mobila enheter

Hur gör jag när det nya kommer När du loggar in på din dator öppnas intranätet automatiskt precis som tidigare. Vill du nå intranätet när du inte är på jobbet använder du adressen: http://intranat.goteborg.se Prototypen hittar du på http://gbgintra-prototyp.dev.netrelations.se/home.html 25 december 2018

Hur gör jag när det nya kommer Välj förvaltning. Var är du anställd? Du kan även titta på andra förvaltningar sidor. Då väljer du den förvaltningen. Tidigare har vi fått välja förvaltning. Nu kommer vi också att få göra ett val utifrån vilket område inom förvaltningen, som användaren känner störst tillhörighet med. För stadsdelarna blir det de fyra sektorerna samt en som representerar stödfunktionerna. Följande områdesval knyts till varje stadsdel: Utbildning Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård Individ- och familjeomsorg samt funktionshinder Kultur och fritid Administration (alternativt Stödfunktioner eller Ledning & stöd) Uppgifterna sparas som en cookie och systemet känner av ditt första val som du sparat. Välj verksamhetsområde. Var är du anställd? Du kan även titta på andra verksamhets sidor. Då väljer du det området. 25 december 2018

Val av ”Område” styr nyheter, notiser och genvägar på sidan. Styrande dokument (Handbok) På ett ställe. VÄLJ INFORMATION UTIFRÅN VAD DINA MEDARBETARE BEHÖVER, DET KAN RÄCKA ATT BARA VISA OCH LÄSA VAD SOM STÅR I RUTORNA Flikarna ”Ledning & Stöd” och ”Verksamhet” och de undermenyer, som fälls ut i dagens lösning, kommer att försvinna. Istället samlas alla styrande dokument under en rubrik och verksamhetshandböckerna kopplas samtidigt loss från navigationsstrukturen i intranätet. Tidigare har vi fått välja vilken förvaltning vi tillhör. Nu kommer vi också få göra ett val utifrån vilket område inom förvaltningen vi tillhör. (Sektor eller stödfunktionerna) Efter att ha valt område behöver man inte byta till någon annan flik för att få relevanta nyheter och genvägar. Är användaren chef eller ekonomiansvarig inom äldreomsorgen så är det fortfarande äldreomsorg samt hälso- och sjukvård som är det område som gäller. Detta åstadkoms dels genom att alla styrande dokument finns på ett ställe, bortkopplat från navigationen i intranätet och dels genom att genvägar och nyheter som rör flera områden också visas upp för användare som valt sitt område.

Genvägar (länkar) endast på startsidan. Huvudnyheter är utvalda nyheter, riktar sig till alla i en förvaltning eller till ett eller flera ”Områden”. Genvägar (länkar) endast på startsidan. Beroende på valda områden. Prioritering nödvändig. Ledningsbrev från stadsledningen VÄLJ INFORMATION ELLER LÄS BARA RUTORNA I vänsterkolumnen finns huvudnyheter. Här kan redaktören lyfta fram en specifik nyhet som är särkilt intressant eller viktig. Det går att ha 0, 1 eller flera huvudnyheter och dessa visas högst upp i vänsterkolumnen. Huvudnyheter. Intranätet får en kolumn i mitten med aktuell information. Här kommer sektorschefer, stadsdelsdirektören och stadsdirektörn Bengt Delang att kunna publicera brev till medarbetarna. Ett ledningsbrev är aktuellt i två veckor efter publicering, sedan tas det bort från startsidan automatiskt. Den högra kolumnen innehåller liksom tidigare gemensamma genvägar för hela förvaltningen. Under de grafiska genvägarna visas förvaltningens genvägar för det område användaren valt. Länken IT-support(högst upp till höger) leder till en sida där varje förvaltning ansvarar för sin information för att dirigera användarna rätt bland alla olika supportkanaler som finns i staden. Alla sidor får nu även en sidfot, som ger en översikt över det totala innehåll som finns på intranätet, en slags site map, samt kontaktuppgifterna för förvaltningen. Med kontaktuppgifter menas t.ex. postadress, besöksadress, e-post, telefon till växel, organisationsnummer samt kontaktuppgift för ansvarig för intranätet i den egna förvaltningen med namn och e-postadress. Under rubriken Fler nyheter på startsidan visas nyheter (såväl lokala som stadsdelsgemensamma), som rör det område inom förvaltningen, t.ex. Utbildning, användaren valt i inställningar. I mittenkolumnen finns puffar, som är en ny funktion för att visa upp bra och viktig information för användarna i den egna förvaltningen. En puff är till för att användas när informationen är något mer beständig än en huvudnyhet Aktuell information som ligger längre än en nyhet

Alla styrande dokument på en enda sida. Fritextsökning i kategorisering, rubriker, text och bifogade filer Nya och uppdaterade dokument under den senaste månaden VÄLJ INFORMATION För att göra det enklare för medarbetarna att hitta, flyttas nu alla styrande dokument ihop och görs åtkomliga från en enda sida på intranätet. Med hjälp av fritextsökning och olika typer av sökval kan användaren begränsa antalet dokument på olika sätt. Fritextsökningen söker på allt innehåll så som inskriven text, bifogade filer och metadata för dokumentet så som kategorisering. En ny funktion läggs till och kommer att visa senast ändrade dokument. Listan visar de dokument, som är nya eller uppdaterade under den senaste månaden. Helt nya dokument markeras grafiskt med en symbol eller text om att dokumentet är nytt. På sidan finns också en informationsruta som ger möjlighet att redaktionellt flagga upp något som är aktuellt och som rör dokumenten. Sektorns handbok kommer att ligga med en egen rubrik

Gör vårt intranät ännu bättre Du kan bidra till utvecklingen - kontakta intranätsansvarig om du saknar något om något är fel om du vill tipsa om nyheter Intranätsansvarig hittar du längst ned på intranätets startsida Mer och mer information kommer att förmedlas via intranätet och alla förväntas hålla sig uppdaterade och ta del av nyheter och information som rör arbetet. Intranätets startsida, som egentligen är fem olika sidor, blir en viktigare och mer användbar sida för användarna. Den kommer att innehålla mer relevant och anpassad information, utifrån användarens egna val. Detta ställer också krav på att sektorerna och stödfunktionerna i ökad utsträckning tar fram information, som medarbetarna behöver och ser till att den punliceras på intranätet. 25 december 2018