Wien i olika tidsepoker

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

Medlemskampanj Information i ett nötskal Syfte med kampanjen: Att uppnå ett nettotillskott av nya medlemmar. Vi har i dag ett bortfall av ca 350.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Studie- och yrkesväglednigens roll som kvalitetsdrivande faktor Nina Ahlroos Enheten för studieinformation.
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
DI21 Mål Vilja Våga Verka Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia 1.
Summering av brainstorm 2
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Barn och ungas delaktighet utifrån ett normkritiskt perspektiv •Mer än bara en bemötande fråga?
Psykosyntesföreningen Vision, verksamhetsidé & riktlinjer Vision Verksamhetsidé Riktlinjer Psykosyntesföreningen.
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
 Erbjuder alla orienterare tävlingsarrangemang med hög kvalité  Erbjuder klubbens alla medlemmar utvecklande, roliga och väl arrangerade träningar under.
Förslag Verksamhetsplan ”På väg mot framtiden” Verksamhetsinriktning DSF är en ideell organisation DSF består av medlemsföreningar DSF är medlem i Riksidrottsförbundet.
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Diskussionsmöte i Södertälje Frågeställningar som diskuterades: Vad har Ni som medlemmarnas för synpunkter på Svenska Rottweilerklubben/AfR.
Landstingsstyrelsens förvaltning
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Vägen till en polismyndighet 2015
Projektledning.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Idrottslyftet Idrottlyftets syfte ”Idrottslyftet ska stärka och utveckla världens bästa barn- och ungdomsidrott så att fler flickor och.
Brandmän ska ha skägg, inte mens
JH Skyttesportförbund Agenda VadTidVem Inledning/presentation 10 minJH SSF/Leif Fakta om idrottsrörelsen Sverige och i länet 30 minLeif JH.
Beslutsstöd i IdrottOnline en väg till en starkare idrott ? ”Siffror ljuger inte, om vi bara kan tolka dem”
Inledning och avslutning
Karin Pettersson Landskapsarkitektstudent. 46%
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
UTBILDNING MIRIAM M EDLEM 1. AGENDA INLEDNING ALLMÄNT OM MEDLEM KOPPLING ANDRA MODULER INTEGRATIONER SÖK OCH VISA ANSÖKAN SKAPA MEDLEM HUSHÅLLSMEDLEM.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Syfte Projektet syftar till att de nyanlända skall få ett större socialt nätverk, en förståelse för och inkluderas i det svenska samhället. Avsikten är.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
Diskussion om samgående mellan Djarfur och Vaengur Medlemsmöte
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Motiverade it-guider med god språkutveckling, tillhör en grupp unga ledare som ökar den digitala delaktigheten. Gunilla Lundberg
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
En ny frivilligorganisation Gemensam administration –Centralt kansli som fördelar uppdrag –Medlemsadministration –Ekonomiadministration –Kompetensregister.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
Hjälparbete på riktigt! Projektorienterad medlemsvärvning.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
1 Avsnitt 4: Leoklubbmedlemskap. 2 Potentiella nya leomedlemmar bör uppfylla följande kvalifikationer: Måste vara i rätt åldersgrupp för Alpha (12-18.
Husbilsställplats på MSK. Nackdelar Stor del av planen är upptagen. Eventuellt oro på planen Kan förhindra annan aktivitet på MSK Binder upp medlemmar(eller.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Inspiration och idéer från klubbkonvent 2017
Utvärdering och planering Akademin
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Det är insidan som räknas!
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vårljus Stockholmskommunernas egen barn- och ungdomsverksamhet.
Läkemedelsdagen 2018 Tema rationell läkemedelsbehandling År 2018 ordnas Läkemedelsdagen som en del av en omfattande kommunikationskampanj för genomförandeprogrammet.
Presentation av förslag
Välkommen till handläggarträff!
Vad innebär regionbildningen?
Vilka utmaningar står gotländsk fotboll inför?
Förbättra klubbkvalitet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Wien i olika tidsepoker

Studieunderlag och förslag på att effektivisera rekryteringsprocesser inom SMKR kamratföreningar –Sammanfattning Övergripande (Inledning) Hur var det förr, hur såg samhället ut och hur resonerade medborgaren angående FM och föreningsverksamhet? Hur ser samhället ut idag, och intresset för FM och dess yrkessoldater/sjömän/vpl? Antalet kamratföreningar idag (många, för många eller för få, framtid?) Skillnader/ytterligheter mellan föreningar (förutsättningar och verksamhet). Detaljer i stort, (nuvarande förbandsrelaterade föreningar och övriga), vem är medlem idag och finns andra målgrupper att söka? Ytterligheter (nedlagda förband, föreningar där förbanden är i drift, FM växer, och föreningarna kan därmed utvecklas). Nya förband är på väg enligt ÖB, ????? Spektra (Bredden, Djupet, Numerär, Ålder), aktiviteter, nostalgi, samarbete med förband/andra kamratföreningar, Dåtid-Nutid- Framtid, förmåga och vilja utvecklas. Urbaniseringen, föreningar i Stockholm m m Vägval, Våga, Nytänk? För stora geografiska avstånd för medlemmar att kunna ställa upp på möten m m? * Positiv utveckling, hur hanterar vi detta inom föreningar, tillväxt? * Samhällets eventuella stöd (uppgraderat) efter ”Murens fall”, dags att väcka ”nytänk” kopplat till arvet och nu med ny koppling till FM och MSB framtid * Det finns en positiv bakgrund som bör kopplas till nutid och framtid, men hur tar vi hand om detta, för att förankra och utveckla vår gemensamma föreningsverksamhet inom SMKR?

Förslag på verksamhet för att stimulera rekrytering Målbild (-er)? Upptagningsområden, ansvarsområden? Marknadsföring med idéer om vad som kan utveckla verksamhet och rekrytering m m Hur fånga målgrupper och nya medlemmar (äldre och yngre/mil och civ), ”Möten” viktigast * Evenemang, arrangemang (tillfällen att synas-mötas) * Muséer * Koppling till förband, flottiljer (förbands-flottiljdagar, militär weekend) * Soldathem * Föreläsningar * Idrottsföreningar m fl och idrottsarrangemang * Studiebesök (bjud in, få inbjudan) * Näringsliv * Kommunalt samarbete och Nationaldagsfirande, Torgdagar, Marknadsdagar * Kryssningar * Tävlingsverksamhet

  Instrument-verktyg för att nå ut till målgrupperna (medialt m m) Facebook grupp-dela med, Instagram m m Föreningstidning (-ar) Mail Annonsering Samarbete med andra föreningar organisationer, som Veteranförbundet/Fredsbaskrar/Försvarsutbildarna/Hemvärnet/Sjövärnskåren/ FV- ungdom/ubåtsklubbar/moderföreningar/försvarsmuseer/Internationella utbyten m.m. Fånga försvarsintresserade i övrigt, var hittar vi dessa? Äldre försvarsanställda via kontaktuppgifter- register? Ha inte krav på försvarsanställda ”öppna upp för andra” Lockbeten (”vad får jag för det”?) genom kontakt (egna aktiviteter med närvaro), historiska studieresor utomlands, gratis medlemskap några år Utmärkelse ”Bäste soldat” /bataljon och förtjänstmedalj från kamratföreningen, stipendier

Uppgifter Rapportering, åtgärdspaket, resultatredovisning Stöd från SMKR samt andra kamratföreningar (samordning) Är vi beredda- motiverade att förankra och utveckla vår gemensamma verksamhet? Avrustning/avveckling av våra föreningar (Ge inte upp det finns en framtid)? Fortsatt engagemang men hur, upp till er Slutord, vi skall eller bör gå vidare i olika former? Min slutsats kopplat til enkätsvar ger mig i huvudsak en positiv bild av att kunna bevara och utveckla vår gemensamma verksamhet, utifrån de förutsättningar som respektive förening har. Gå vidare med de instrument som ni besitter och utveckla dessa, för att därmed säkra vår gemensamma centrala verksamhet och speciellt er egen förening, på lokal och regional nivå.

M Ö E N M Ö T E N