En klimat- och luftvårds-strategi för sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Advertisements

Motiveringen Foto: Eva Levau ”Ett inspirerande exempel på en medelstor stad som visar ledarskap…” ”… innovativa åtgärder…”, ” … breda samverkansstrategier.
Miljörollen Certifieringen av nya standarden ISO varit i fokus Driva miljöarbete på Institutionsnivå Miljösamordnarträffar Informera om och delta.
Stefan Hermansson Marknad/ VD
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Varför är vi inte smartare energianvändare? Lena Neij, IIIEE Lunds Universitet 1.
Kalmar Energis arbete för att minska utsläppen och påverkan på miljön Johanna Vöks.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
600 miljarder i offentliga affärer – vilken klimatpåverkan får det?
Fossilbränslefritt Kronoberg
Stina Olofsson, Jordbruksverket
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Utveckling hittills och framöver
Kommissionens delbetänkande För en god och jämlik hälsa
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Mötet kommer att spelas in med ljud
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
På gång om Frisk luft målet.
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Miljömålen i samhällsplaneringen
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
- Geografi - Att studera helheten.
Anna Karlsson Klimat- och energisamordnare Länsstyrelsen Uppsala
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Trafikverket och klimatfrågan Kerstin Gustavsson
Miljömålen består av tre slags mål
Det pratas om dieselförbud - varför då
Enheten för styrmedel, naturresurser och kretslopp
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
Miljövinster med cykling
Klimatpolitik till 2050 och bortom
En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23.
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Utsläpp från konsumtion – vad mäter vi och vad finns det för utvecklingsmöjligheter? Anders Wadeskog, SCB.
Redovisat regeringsuppdrag
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Ledningens miljögenomgång nr
Uppföljning av skyddade områden 2017
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Styrmedel för att stimulera till energieffektiv konsumtion
Ledningens miljögenomgång
Möten och konferenser skyddad natur 2017
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Tillvarata jobb-potential inom de gröna näringarna
Skolelevers drogvanor 2018
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Konsumenterna och miljön 2018
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder
Aktuellt från miljömåls-uppföljningen
Hållbar utveckling måste vara
Hållbart jordbruk - argument i miljö och klimatdebatten
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Landsbygdskommittén.
Miljömålen nu och framåt!
Presentationens avskrift:

En klimat- och luftvårds-strategi för sverige Eva Jernbäcker Naturvårdsverket Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Miljömålsberedningen Kansli 10 st Sakkunniga & experter ca 30 st från departement, NGOs och näringsliv Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Klimatpolitiskt ramverk (delbetänkande 1) Årliga uppföljningar i bilaga till BP Regeringen tar fram Handlingsplaner vart fjärde år Klimatpolitiskt råd Nettonollutsläpp till 2045 – varav minst 85 % minskning av våra territoriella utsläpp Ramverket läggs (delvis) fast i en klimatlag Inte fu!!! Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Klimat- och luftvårdsstrategi (delbetänkande 2) Beredningen tog fram en mängd förslag på hur den politiska styrningen för att nå klimat- och luftmål ska nås (etappmål och styrmedel) Sektorsövergripande och sektorsvis Fokus på synergier Konsekvensanalys av förslagen Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Utgångspunkter Parisavtalets temperaturmål (en mycket begränsad kolbudget) Världen agerar för att begränsa klimatpåverkan Sverige ett föregångsland Konkurrenskraft värnas och koldioxidläckage undvikas (generationsmålet) Framgång beror av att EU och resten av världen skärper sina strategier Den nationella strategin kan ge synergier med andra samhällsmål (luft i fokus) Stora osäkerheter- flexibilitet behövs MEN OCKSÅ SYNERGIER Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Det långsiktiga klimatmålet till 2045 Max 15 procentenheter genom bio-CCS, ökat kolupptag i skog och mark, internationella projekt 3,0 ton/capita år 2030, varav mer än hälften i den handlande sektorn. Väldigt bra med färdplansunderlaget….backcasting… nettonollutsläpp i hela världen 2050. Alla sektorer med CO2 utsläpp måste ner mot nollnivåer Territoriella utsläppen inte sjöfart och flyg… 0,9 ton/capita Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Etappmål – endast för den icke-handlande sektorn Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Etappmål för den icke-handlande sektorn inklusive flexibiliteter 70 procent transportsektorn och om övriga ssektorer utvecklas som i målscenariot innebär att utsläppen i IHS totalt hamnar ungefär mittemellan -63 och -55% -75%

Transporter – en nyckelsektor Beredningens förslag till mål: -70 % utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 jmf med 2010 års nivå Delar av luftstrategin som siktar mot Begränsade utsläpp från vägtrafik i tätort ingår även till stor del i klimatstrategin (och vice versa) Etappmålet om minus 70% ska nås genom åtgärder inom tre områden Energieffektivare fordon Förnybara drivmedel Transporteffektivt samhälle Andelen elbilar ökar successivt från dagen nära 4 procent till 8 procent år 2020, över en tredjedel år 2025 och ca 60 procent år 2030, en fjärdedel av alla bilar är olika typer av elbilar år 2030. Lastbilarna bränslesnålare på olika sätt jämfört med 30 % effektivare nya lastbilar 2030 25 % effektivare fordon i genomsnitt Låg elanvändning 2030 Närmare 40 % effektivare när förarstöd (ecodriving) inkluderas Hög andel eldrift (80 %) i städer 2030 hos stadsbussar och distributionslastbilar Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Tack för uppmärksamheten ! Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01

Transportmål i EU:s vitbok vs MMB:s förslag Vitboken från 2011 utgår från KOMs färdplan 2010. Färdplanen och vitboken utgår från ett mindre strikt temperaturmål jämfört med Parisavtalets mål (större kolbudget, högre per capitanivå möjlig 2050), större risk för att högst två graders temperaturökning överskrids. Vitbokens minskningsmål inkluderar även internationellt flyg och utgår från 1990.Efter det har utsläppen från transportsektorn ökat kraftigt inom hela EU Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-01