Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Budgivning för nybörjare
Advertisements

Vad har hänt – skämt på allvar
Missionsundervisning i skriftskolan Exempel på saker att ta upp under lektionerna om mission.
Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Grundkurs lektion 15 Upplysningsdubbling. ”Normal” upplysningsdubbling ♠ A K 3 2 ♥ 7 ♦ K J 8 5 ♣ K hp Singelton i motståndarnas färg Du saknar.
Agenda Värdegrund och förväntningar Träning och sommarfotbollsskolan Poolspel Cuper Kalender 2015 (viktiga datum) Lerkils IF Föräldrar grupp Övrigt/Frågor.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Lektion 8 Grundkurs. SH:s första bud utan trumfstöd 1-över-1 Din partner öppnar budgivningen med 1♥. Vad bjuder du med ♠ A Q 8 6 ♥ K 4 2 ♦ Q 7 5 ♣ 6 5.
GK 18 Öppningsbudet 2 ♣. Överstarka händer Med 12 – 19 hp och ojämn hand öppnar du med 1 trick i färg. Med starkare händer, 20 hp eller mer och ojämn.
Inför nationella provet i svenska
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
En snabbkurs i orientering
Sundsvall Slalomklubb November 2004
Förebyggande av skador inom idrott
Det spelar roll vad du gör och säger
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Uttal Vokaler dikter.
Möte 3 Trumfspel.
Artefakter.
Tja (bo) det är fredag idag och ett extra bildspel vecka 26
GK 19 2NT - öppning.
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Hemuppgifter 8 Grundkurs.
Lektion 3 Grundkurs.
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
ÖH fyra handtyper ÖH har tvåfärgshand
KORT KJOL Christina Wahldén.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
GK 16 Stayman 1 NT - 2.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Budgivning för nybörjare
Uttal Vokaler dikter.
Balanserad hand öppning i NT
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen fyrbodal.indra2.se
CASE Jolanda Riissanen
Kommunala aktivitetsansvaret
Maskar ”finess” – viktigt!
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Möte på måndag Uppföljningsmöte – Nybörjarkursen Vad är bra?
En kort introduktion till Centralperspektivet
Din säkerhet på sjukhus
Miljöinsatser vid retur-automaten
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
Repetition spelföring
 Kap 6 1NT - överföring 2
Artiklar Bestämd artikel.
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 2 Föregående avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Din partner.
Möte Budgivning uppstart.
Källkritik och historiska källor
Banutveckling för bättre spelupplevelse
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik
Trumfstöd Enkelhöjning Dubbelhöjning Stenbergs 2NT Trippelhöjning
Information om licenser:
Inför nationella provet i svenska
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Religion Livsåskådning.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)  Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl) 2018-04-18

Hur fungerar Stayman's 2kl? Öh: 1NT visar 15-17 hp, balanserad hand Sh: 2 söker minst 4-korts högfärg hos Öh (egen 4-k Hf) Kräver minst invithand (ca 8-9 hp) Öh svar efter Sh 2: 2 Saknar 4-k Hf 2 Minst 4-k , kan ha även 4-k  2 Minst 4-k , förnekar 4-k  OM inte Sh har lämplig hand för 2 får hon bjuda: Pass Överföring till 2 / 2 (> 5-k egen färg – mer nästa kurstillfälle) 2 Nt – Invit till 3 Nt 3 Nt – Slutbud 4 Nt – Invit till slam. Om Öh "lämplig hand", svarar enligt Ä-fråga

Exempel – Öh svar på Hf-frågan 2 2 Lovar 4-k , förnekar 4-k  2 Saknar 4-k Hf 2 Lovar 4-k , kan ha även 4-k 

Exempel – Sh bud på Öh 1NT 2 > 8hp, söker 4-k  hos Öh Pass < 8hp 3NT 11hp, inget intresse av Hf

Exempelgiv –knepig rackare! Nord är giv. Budgivning ?

Giv – läge efter budgivning  V spelar ut S blir spelförare! Budgivning: Syd: Nord: pass 1NT 2* 2 4 alla passar Nord har 10 hp & 4-k Hf. Frågar med 2*, Syd visar minst 4-k Nord tvekar inte och bjuder 4! Syd är spelförare, så Väst skall spela ut. Utspel: Väst: D Spelplan: ? - Var har vi eventuella förlorare? Se det från Syds håll. - Hur kan vi göra för ordna de stick vi behöver (10 stick)? - Kan vi fixa 11 stick på något sätt?

Giv - bokens råd… Verkar enkelt, eller hur? Men… kommunikationerna mellan Syd och Nord kan bli lurigt om Ö fortsätter med hj! Låt oss pröva så gott det går och se vad som händer…

Giv – alternativ a Följer bokens råd… Kontrakt: 4, Syd spelförare Utspel: Väst: D Spelplan (raka rör -> problemen vartefter): Ta med Ä (1 trick) Maska med D (trf), 3 från bordet. Masken misslyckas och Öst är inne. Antag att Öst vänder med en  (besvärligast för Syd). Syd tar för K (2 trick). Ta för Ä och K (3 och 4 trick). Spela 3 från handen och stjäl med bordets 9 (5 trick) Spela 7 till handens Kn (6 trick). Nu finns endast en trf kvar hos Ö-V (6) Spela 8 och stjäl med bordets Ä !! (7 trick). Alla trf på bordet slut, 10 och 4 kvar på handen. Spela Ä från bordet (8 trick), därefter liten  som Väst får ta för. Väst tar ett stick i vardera  och . Men sedan stjäl Syd nästa vända i  eller  med 4 (9 trick) Slutligen – Syd spelar nu sin 10 och är hemma (10 trick). MEN, inte 11 trick! Vad hände? Varför funkade inte vad som lätt ut från början? Kommunikationsproblem!! Och det krävde omsorgsfullt för att ordna redan 10 stick… Bokens råd gick inte att följa helt – går ej att maska i  på slutet pga kommunikationsproblem!

Giv – alternativ b Från goda vänner… Kontrakt: 4, Syd spelförare Utspel: Väst: D Spelplan (lite mer innovativ): Ta med Ä (1 trick) Maska med D (trf), 3 från bordet. Masken misslyckas och Öst är inne. Antag att Öst vänder med en  (besvärligast för Syd). Syd tar för K (2 trick). Slå nu genast -masken med D. Gick bra. (3 trick) Spela Ä. Fäller 8 hos Öst (4 trick). Kvar finns en trf (6) hos Ö-V. Ta för Ä och K (5 och 6 trick). Ta för Ä (7 trick). Du är nu inne på bordet. På bordet finns nu två -hackor, på handen två -hackor samt två trf () vardera handen Samt en pyttepytte liten  på varje sida. Och om ena sidan jämn är nästan alltid andra sidan det också. Övergå till korsstöld  och  om vartannat, 2 ggr vardera (8, 9, 10 och 11 trick) Ingen risk för efterstöld eftersom spelförarens trumf är höga. Nu har vi slut på trf. Slutligen spelas sista hj, som försvaret får. Vi har lyckats få 11 trick med hjälp av korsstöld! Detta funkar utmärkt om Ö-V hyfsat jämna.