Så går det för skogsindustrin September 2012
SEK/EUR januari 2002–september 2012 -10%
Timmerprisutveckling i Sverige 1991-2011 Källa: Skogsstyrelsen och Skogsindustrierna
Förtroendeindikatorn och genomsnitt ”Sågverk och träimpregneringsindustri” januari 2000–september 2012 Källa: Konjunkturinstitutet
Produktion av sågade trävaror i Sverige 2000–augusti 2012, rullande 12 månader
Lagret av sågade trävaror vid sågverk januari 2005–augusti 2012
Leveranser av sågade trävaror från svenska sågverk under första halvåret
Export av sågade trävaror till Europa, rullande 12 månader Källa: SCB
Export av sågade trävaror till Kina, rullande 12 månader Källa: SCB
Export av sågade trävaror till Polen, rullande 12 månader Källa: SCB
Export av sågade trävaror till Norge, rullande 12 månader Källa: SCB
Svenska sågverks leveranser januari-juni 2012, fördelning per marknad Källa: SCB, Skogsindustrierna
Husbyggnadsindex för EU Källa: Eurostat
Byggstarter och bygglov i USA Källa: US Bureau of the Census
Förtroendeindikatorn och genomsnitt ”Massaindustrin” januari 2000–september 2012 Källa: Konjunkturinstitutet
Produktion av marknadsmassa i Sverige 2000–augusti 2012, rullande 12 månader
Sveriges export av massa till EU, rullande 12 månader
Sveriges export av massa till Kina, rullande 12 månader
Globala leveranser av blekt sulfatmassa Ackumulerad procentförändring jan-aug 2012 jämfört med jan-aug 2011 Källa: European Pulp Industry Sector
Pris blekt barrsulfat i Västeuropa t o m september 2012 (i USD samt omräknat till EUR vä skala, omräknat till SEK hö skala) Källa: RISI/PPI, Skogsindustrierna
Svenska kronor per USD och EUR januari 2000 – augusti 2012 Källa: Riksbanken
Prisutveckling för massaved* och blekt barrsulfat ,kvartalsvis Källa Skogsstyrelsen, RISI/PPI, bearbetning av Skogsindustrierna *Massaved, fritt skogsbilväg hela Sverige, leveransvirke, underlaget motsvarar ca 10% av förbrukningen av svensk massaved.
Förtroendeindikatorn och genomsnitt ” Pappers– och pappindustrin” januari 2000–september 2012 Källa: Konjunkturinstitutet
Produktion av papper i Sverige 2000–augusti 2012, rullande 12 månader
Sveriges pappersexport till EU, rullande 12 månader
Sveriges pappersexport till Nordafrika, rullande 12 månader
Sveriges pappersexport till Mellanöstern, rullande 12 månader
Källa: SCB, Skogsindustrierna Leveranser från svenska bruk respektive import av papper till Sverige, procentuella andelar av konsumtionen Källa: SCB, Skogsindustrierna
Produktion av papper i Europa (CEPI), per kvartal 2001-2011 Källa: CEPI
Procentuell förändring av pappersproduktion i vissa länder, helår 2011/2010 och januari-juli 2012/2011 Källa: CEPI, Skogsindustrierna
Tidningspapper i Europa procentuell förändring 2012/2011, ackumulerat Källa: EURO-Graph Källa: Euro-Graph
Bestruket träfritt papper i Europa, procentuell förändring 2012/2011, ackumulerat Källa: Euro-Graph
Import av rundvirke till Sverige per kvartal 2003-2012 Källa: SCB, Skogsindustrierna
Import av rundvirke till Sverige, uppdelat på exporterande land per år Källa: SCB
Export av rundvirke från Sverige per kvartal 2003-2012 Uppd 2012-09-13 Källa: SCB, Skogsindustrierna
Antal anställda Källa: SCB Företagens ekonomi
Procentuell förändring av exportvärde för skogsindustriprodukter samt alla varor, ackumulerat 2012/2011 Källa: SCB
Sågverk: Ungefärlig kostnadsfördelning för 1 m3 sågad trävara – logistik totalt 23 % När kostnaderna att producera och distribuera ett virkespaket (sågade trävaror) till en kund kan konstateras att råvaru- och produktionskostnad är 3/4 av totalen (74 %). Därefter kommer kostnader för externlogistik, dvs att leverera färdiga varor till kund. Sammanräknat är logistik- och transportkostnader, inklusive internlogistik dvs inom fabriksgrindarna, totalt 23 %! I diagrammet redovisas en uppdelning av kostnaderna för att producera och distribuera virkespaket till kund. Exemplet är hämtat från Bergkvist Insjön. Även andra sågverk redovisar liknande siffrorna för sin externlogistik, en andel på mellan 10 -15 % av den totala kostnaden. Noterbart är dock att en redovisning sågverkets externa logistikkostnader inte ger en fullständig bild av distributionskostnaden. I många fall står kunden för fraktkostnaden och kunden har också kostnader för mottagning och lagerhållning av virkespaketen. För sågverket i exemplet finns leveranser med transportvillkor som innebär att kunden betalar hela eller större delen av frakten ca 30 % . På den Engelska marknaden är samma siffra 7%. Källa: ITL - Intelligent Timber Logistics (Capgemini) – slutrapporten från 2005 Ett projekt finansierat av: Vinnova, Skogsindustrierna och Region Blekinge ITL - Intelligent Timber Logistics (Capgemini)
Transportmedel vid export 2010 massa och papper sågade trävaror Lastbil Järnväg Järnväg Lastbil 31:1 Merparten av svensk export av massa och papper går i skogsindustrins egna RoRo - fartyg i miljöanpassad systemtrafik på europeiska hamnar. Andelen gods på järnväg skulle kunna vara högre men utvecklingen bromsas av tekniska och administrativa brister i det europeiska järnvägssystemet. I avsaknad av järnvägstransporter som möter industrins krav på pålitlighet punktlighet och flexibilitet tenderar lastbilstransporterna att öka. Sågverken har i mindre utsträckning industrispår (kapillärspår), vilket gör att järnvägstransporter blir färre eftersom järnväg förutsätter omlastning. Fartyg Fartyg Totalt 13,3 miljoner ton Totalt ca 6,0 miljoner ton Källa: Trafikanalys och Trafikverket
Skogsindustrins andel av näringslivets transporter 2010 Export Inrikes 31:2 Skogsindustrin är den bransch som köper mest transporter på järnväg i Sverige. Sjötransporterna på export går i huvudsak i egna system i skytteltrafik mellan Sverige och kontinenten. Förutom exporten på svenska lastbilar går en mindre del även på utländska fordon, men för dessa finns ingen statistik. Andel för järnvägen är angiven exklusive malmbanan, om malmbanan inkluderas är skogsindustrins andel av järnvägsexporten 13 % respektive 25 % av inrikestrafiken. Exporten för sjöfarten är beräknad på lastade varor. Oljetransporter är en stor del av den lastade varorna och skulle denna exkluderas blir skogsindustrins andel av lastade varor (exporten) vara 30 %. Den inrikes sjöfarten skulle på motsvarande sätt då vara 12 %. Fartyg** Järnväg* Svensk lastbil (mätt i ton) Fartyg** Järnväg* Svensk lastbil (mätt i ton) Källa: Trafikanalys och Trafikverket *exkl. malmbanan ** lastade varor
Transportmedel vid landtransporter i Sverige 2010 (procentuell fördelning) 32:1 Basen för den procentuellt fördelningen i diagrammet är tonkilometer. Skogsindustrin arbetar för att öka andelen järnvägstransporter, men trots detta är beroendet av lastbil stort. Speciellt gäller detta råvarutransporter (rundvirke) då alla råvarutransporter börjar med lastbil från virkesupplägg i skogen. Eftersom det inte finns järnvägsspår överallt i skogen måste alltså rundvirkestransporterna börja med lastbil. I de fall järnväg sedan används lastas rundvirket om på terminal till järnväg. För flis och trävaror är andelen järnväg också låg, mycket beroende av att få sågverk har industrispår (kapillärspår) in på anläggningen. Rundvirke Flis Trävaror Massa Papper Källa: Trafikanalys
Dieselpriser, exkl. moms mellan år 1990-2010 pumppris bemannad station, exkl. bonus/återbäring/rabatter 33:2 Diagrammet visar årsmedelpriser för diesel i kr/liter utan moms i löpande priser. Produktpriset är inklusive drivmedelsbolagens påslag (marginal) och är angivet som pumppris på bemannad station, exkl. bonus/återbäring/rabatter. Automatstationer och dieselstationer har lägre pumppris. År 1990 var produktpriset 2,88 kr/liter och skatten exklusive moms 1,71 kr/litern. År 2010 var produktpriset 5,59 kr/liter och skatten exklusive moms 4,35 kr/litern. Källa: SPBI (Svenska Petroleum & Biodrivmedels Institutet