Barn och ungas delaktighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Anna Jonsson Barnsjuksköterska Regional samordnare för Första linjen och En väg in Region Skåne Marie Golsäter Barnsjuksköterska.
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och ungdomars utveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Barnets bästa i främsta rummet
Bästa utveckling för alla
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vägledande principer för socialtjänsten
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Samordnad vård och omsorgsplanering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Barnkonventionen.
Nationella kompetensrådet
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Diagnos och delaktighet
Systematiskt kvalitetsarbete
Funktionsrätt Sörmland
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Värdegrund inom äldreomsorgen
Mänskliga rättigheter -
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Barnkonventionen och barnrättslagen
Rekrytering med lokala jobbspår
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Barns och ungas DELAKTIGHET
Presentationens avskrift:

Barn och ungas delaktighet 2018-11-21 Viveca Axelsson

En rättighet, enligt…. Barnkonventionen – artikel 12 Socialtjänstlagen LVU Patientlagen Tandvårdslagen Dock inte en skyldighet! Länk: https://www.barnombudsmannen.se/globalassets/dokument-for-nedladdning/publikationer/faktablad/faktablad3_inflytande11.pdf https://www.barnombudsmannen.se/barnratt-i-praktiken/ 2018-11-21 Viveca Axelsson

Vad är delaktighet? Delaktighet i planering av insatser handlar om att vara med i beslut om viktiga händelser i sitt eget liv och att uppleva att man har inflytande över beslut som påverkar det egna livet. 2018-11-21 Viveca Axelsson

Olika nivåer av delaktighet Barns rätt till information För att kunna ta ställning behöver barnet få anpassad information Barns rätt att komma till tals och att bli lyssnad på Att få uttrycka vad det tycker och tänker Att någon aktivt lyssnar på barnet Barns rätt till inflytande och självbestämmande Ta hänsyn till barns åsikt utifrån ålder och mognad! 2018-11-21 Viveca Axelsson

Definitioner Barnperspektiv - Vuxens perspektiv på barn, samhällets syn på barn Barnets perspektiv – Det individuella barnets perspektiv Barnrättsperspektiv - Att se en fråga ur de rättigheter barnet har utifrån barnkonventionen BO 2018-11-21 Viveca Axelsson

Ålder och mognad för delaktighet En bedömning som behöver göras från fall till fall. Utifrån Vilken åtgärd det handlar om Hur stort ingreppet är Hur angeläget det är Hur komplicerad frågan är Läs mer: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-12-22 2018-11-21 Viveca Axelsson

En studie om att mäta barn och ungas delaktighet vid SIP. Liv Mannberg För att uppnå hög grad av delaktighet vid samordnad individuell planering behöver ett antal delaktighetskriterier vara uppfyllda: att planeringen är tillgänglig och möjlig att påverka att planeringen är anpassad för barnets delaktighet att både barn och förälder har kunskap för att kunna vara delaktiga att professionella har kompetens att skapa delaktighet att barnet är utgångspunkt för samspelet mellan olika aktörer att barn och förälder ses som aktiva subjekt i planeringen att barn och förälder upplever engagemang i planeringen att barn och förälder förväntar sig att vara delaktiga i planeringen 2018-11-21 Viveca Axelsson

Delaktighet vid SIP - tre rapporter av Liv Mannberg, FoU i Sörmland Delrapport 1:Barn och ungas delaktighet och inflytande vid planering av insatser. Kunskapsläge kring delaktighet vid samordnad individuell planering för barn och unga med utvecklingsstörning Delrapport 2: Behov och förutsättningar för att utvärdera delaktighet vid samordnad planering och upprättande av SIP – samordnad individuell plan Kartläggning av förutsättningar för systematisk uppföljning av delaktighet vid samordnad individuell planering för barn och unga med utvecklingsstörning 2018-11-21 Viveca Axelsson

Fortsättning Liv Mannberg Slutrapport: Utveckling av ett utvärderingsinstrument för att mäta barn och ungas delaktighet vid SIP Sammanfattar projektet som pågått mellan januari 2014 – juni 2016. Två delrapporter har tidigare publicerats Länkar: Rapport 1 Rapport 2 Slutrapport Liv berättar om arbetet 2018-11-21 Viveca Axelsson

Tips för att skapa goda förutsättningar för barn och ungas delaktighet vid SIP Dokumentet finns i rapport 1 sid 29. Liv Mannberg, http://www.uppdragpsykiskhalsa.se/wp-content/uploads/2015/06/Delrapport-1-2015-Barn-och-ungas-delaktighet-och-inflytande-vid-planering-av-insatser.pdf 2018-11-21 Viveca Axelsson

Lyssna på oss! En bok om delaktighet Det blir bättre stöd när barn och unga är delaktiga Barn och unga med funktionsnedsättningar kan vara delaktiga. Barn är kompetenta Barn kan mer än vuxna tror Barn vill vara delaktiga Här finns många konkreta tips och verktyg för att underlätta delaktigheten. Länk: https://www.barnombudsmannen.se/barnombudsmannen/publikationer/utbilda-och-informera/lyssna-pa-oss/ Självhjälp på vägen, www.sjalvhjalppavagen.se 2018-11-21 Viveca Axelsson

Barnen vill - Vågar vi Den här boken handlar om att se till barnets perspektiv och göra barn och ungdomar inom den sociala barnavården delaktiga på riktigt Boken grundar sig på ett utvecklingsprojekt som Allmänna Barnhuset har bedrivit under 2011-2013 i samarbete med 37 kommuner och sju FoU-regioner. Barnen vill - Vågar vi 2018-11-21 Viveca Axelsson

Delaktighet ger bättre hälsa En systematisk forskningsöversikt När barn och ungdomar får bestämma mer påverkas hälsan Av Pia Wennerholm Juslin och Sven Bremberg Sammantaget visade 20 av 24 analyser att barns hälsa gynnades av ökat inflytande. Läs mer. http://www.trialog.se/images/halsa.pdf 2018-11-21 Viveca Axelsson

När många vill ”hjälpa till” En studie av Anette Bolin och Emma Sorbring, Högskolan väst, 2014 uifrån: Barn och ungdomars erfarenheter av interprofessionellt samarbete inom den sociala barnavården. Barns agency - Hur barn tolkar, förstår och handlar i möten med professionella som samarbetar kring dem. Det framkommer att barnen agerar på olika sätt för att hantera möten och de professionella. En kort sammanfattning av resultatet på följande bilder. 2018-11-21 Viveca Axelsson

Vad upplever barnen och hur agerar de Vad upplever barnen och hur agerar de? (Studie av Anette Bolin o Emma Sorbring) Minskar antalet professionella Väljer bort de som inte upplevs hjälpa till Väljer de som förstår och lyssnar Låta det rulla på och accepterar de professionella som erbjuds Yngre barn förväntas inte delta Professionellas pratande hindrar möjligheten att uttrycka sig Språket hindrar möjligheten att uttrycka sin åsikt Stänger av för att stå ut men lyssnar ändå Lämnar samarbetsmöten Kommunicera på ett särskilt sätt med syftet att påverka de professionella 2018-11-21 Viveca Axelsson

Rekommendationer utifrån Anette Bolin och Emma Sorbrings studie Synliggör de ungas egen nätverkskarta över vilka som ska hjälpa till Variera formen på samarbetsmöten, exempelvis; Spela in mötet på film, visa för den barnet/den unge Videokonferens över internet Ge barnet/den unge möjlighet att formulera sig innan mötet, spela in eller skriva ned. Låt barnet/den unge ha en företrädare på mötet Läs mer: http://hv.diva-portal.org/smash/get/diva2:703817/FULLTEXT01.pdf 2018-11-21 Viveca Axelsson